Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-24, 23:26   #16
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det är INTE dåligt av Auran!
Menar du då att problemet är omöjligt att lösa? Det är ju speciellt trasslet med låsta växlar som gör det svårt att interagera med AI loken.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 02:51   #17
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Menar du då att problemet är omöjligt att lösa? Det är ju speciellt trasslet med låsta växlar som gör det svårt att interagera med AI loken.
Du citerar endast en mening av mitt inlägg, lösryckt ur sammanhanget, och bildar din egen uppfattning om vad jag menar.

Läs vidare min förklaring på hur AI-piloter kontra växlar och signaler fungerar, hur man använder dom, och hur man undviker problem. Det svaret har jag gett, men du slutade tydligen att läsa efter citerade mening.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 12:40   #18
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag ser dig som en mycket duktig man Svenolov och läser allt du skriver. Ibland kan det kanske, via nätet, bli svårt att förmedla vad man verkligen säger.
Vad jag förstår från ditt inlägg arbetas det på en lösning. Men idag går det inte att undvika låsning av växel. Om jag har fel ser jag gärna en bättre förklaring för detta ser jag som ett av det största problemet när jag använder Trainz.

Att jag kritiserar Auran beror på att jag tycker de i allt högre grad ger oss mindre funktioner i spelet men däremot ger möjligheter till andra att genomföre de de möjliggjort. Ett annat exempel som ställer till det för mig i Trainz är trasiga koppel. I reklamen inför TS2009 stod att det nu fanns en funktion som lagade trasiga koppel. Om man kör i Cab mode och har för hög fart går kopplet sönder och sedan går det inte att fortsätta.
Jag frågade Auran om detta och fick svaret att de bara möjliggör regler men att någon annan måste skriva reglerna. Jag anser att Auran även skulle skriva reglerna. Tyvärr kan jag inte detta, och måste därför förlita mig till vad andra vill och ännu finns det ingen som har skrivit en koppelregel.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 19:16   #19
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Jag ser dig som en mycket duktig man Svenolov och läser allt du skriver. Ibland kan det kanske, via nätet, bli svårt att förmedla vad man verkligen säger.
Vad jag förstår från ditt inlägg arbetas det på en lösning. Men idag går det inte att undvika låsning av växel. Om jag har fel ser jag gärna en bättre förklaring för detta ser jag som ett av det största problemet när jag använder Trainz.

Att jag kritiserar Auran beror på att jag tycker de i allt högre grad ger oss mindre funktioner i spelet men däremot ger möjligheter till andra att genomföre de de möjliggjort. Ett annat exempel som ställer till det för mig i Trainz är trasiga koppel. I reklamen inför TS2009 stod att det nu fanns en funktion som lagade trasiga koppel. Om man kör i Cab mode och har för hög fart går kopplet sönder och sedan går det inte att fortsätta.
Jag frågade Auran om detta och fick svaret att de bara möjliggör regler men att någon annan måste skriva reglerna. Jag anser att Auran även skulle skriva reglerna. Tyvärr kan jag inte detta, och måste därför förlita mig till vad andra vill och ännu finns det ingen som har skrivit en koppelregel.
Det kan vara svårt att förklara ibland så det blir begripligt, men...

Jodå, det går att undvika låsning av växlar med de regler och kommandon som finns idag. Det kan vara lite omständigt ibland, men det kommer bättre saker snart. Jag återkommer med förslag till lösninger och vad man ska tänka på när man använder AI-piloter, i denna tråd.

Under kommande helg ska jag ladda upp min gamla autopilot (anpassad till TS2009/10) med tillbehör, som jag gjorde för TRS2004. Det kommer nya saker tillsammans med det nya signalsystemet senare, men den gamla piloten "is still going strong".

Ja, det är sant att Auran bara ger oss verktyg och funktioner, till oss som programmerar, men det är bra verktyg. Det har hänt mycket mellan version 06 och 09. Det pratas väldigt lite om detta stora lyft, medan det pratas desto mer om CM, DLS, patch/installations problem etc. Du får skriva en önskelista på vad du skulle vilja ha, och posta den i forumet för Scenarios och scripts så kanske det händer något.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 12:17   #20
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard AI vs tkl och autopilot

Jag har plockat ihop en liten demo där man löser samma problem på olika sätt. Det är en liten station med ett mötesspår, där 2 tåg från ett håll ska möta ett tredje tåg från andra hållet. Det är väldigt tätt mellan signalerna, men de är rätt placerade. Jag har gjort det kompakt för att man ska få en bättre överblick av vad som händer.

Finns att ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=207402#post207402

Förutsättningar för scenariet.

BR Class 37 och Rc4 ska mötas på stationen och Ue ska utföra växling på stationen.
BR Class 37 måste köra genom stationen först, för att mötet ska fungera bra.

Beskrivning av alla scenarier.

B9 1 - AI beslutar själv - 1
Alla försöker ta sig till respektive destination, på egen hand (Navigate To).
Ingen kommer fram till målet inom rimlig tid.

B9 1 - AI beslutar själv - 2
Alla försöker ta sig till respektive destination, på egen hand (Navigate To).
Class 37 och Rc4 får hjälp med vilken väg de ska köra (Navigate Via > Navigate To). Alla kommer fram till målet med viss tvekan.

B9 2 - BR får hjälp av tkl - 1
Rc4 och Ue tar sig på egen hand till respektive destination (Navigate Via > Navigate To).
Class 37 får hjälp av tkl (Path Command) och körs med en autopilot som bara respekterar signaler. Alla kommer fram till målet utan tvekan.

B9 2 - BR får hjälp av tkl - 2
Rc4 och Ue tar sig på egen hand till respektive destination (Navigate Via > Navigate To).
Class 37 får hjälp av tkl (Path Command och MSL Dispatcher) och körs med en intelligentare autopilot. Endast ett kommando (Driver Command) krävs, och autopiloten kör mera mänskligt.

B9 3 - Alla får hjälp av tkl
Alla får hjälp av tkl (Path Command och MSL Dispatcher). Signalen från lastplatsen är dessutom förreglad mot infartssignalen, för att Ue inte ska blockera huvudspåret i onödan.

B9 4 - Demo växling
Ue utför växling med hjälp av MSL Dispatcher samtidigt som tåg passerar stationen. Man kan även köra Ue manuellt, utan några ändringar i sessionen (Surveyor).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-02 klockan 12:52.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 12:58   #21
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Mycket bra svenolov. Skall bli intressant att se dina lösningar på problemet.
Har själv upptäckt att ju fler AI tåg ju mer hyss får dom för sig även om dom inte korsar varandras spår i motsatt riktning. Får ibland en känsla av att dom läser av kommandona fel.
Har även upptäckt att dom inte alltid läst av en trackmark dom paserat, var vid det automatiskt kör ihop sig.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009