Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2010, 08:02 AM   #31
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Precis som nohab skriver så får du bara terräng i den tile du befinner dig i. Förflytta dej till nästa och tryck T igen, för mer terräng...

Sen får man tänka på att detta är sattelitbilder med inte så jättehög upplösning (för att dom är gratis!), så räkna inte med jättedetaljerad terräng. Finns bättre (har jag läst nånstans, kommer inte ihåg var?????) som dock kostar skjortan!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 01:48 PM   #32
Kenny
Medlem
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 62
Default

Ja jo, men vatten borde väl ändå komma upp på kartan? Eller får man skapa det själv?

Som det känns nu vore det ju nästan bättre att använda google earth och sedan lägga in markeringar för vattengräns osv...
Kenny besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 02:04 PM   #33
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Det är bara terrängen du får med DEM data. Vatten, träd, buskar m.m. får du sätta ut själv. Kolla denna guide hur du skapar vatten: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22406
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-24-2010, 07:02 PM   #34
Wasso
Medlem
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 584
Send a message via Skype™ to Wasso
Default

Har jag fattat rätt?

Ska man ladda ner ALLT som finns på de sidor som du länkar till? Det känns som att det kan ta ett tag...
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-24-2010, 09:46 PM   #35
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Quote:
Originally Posted by Wasso View Post
Har jag fattat rätt?

Ska man ladda ner ALLT som finns på de sidor som du länkar till? Det känns som att det kan ta ett tag...
Du laddar bara ner dom filer du behöver för rutten. Jag tog ner alla filer för hela Sverige (fattades dock några stycken!), 294 filer a 809MB...

Börja med att gå in på http://kartor.eniro.se/
Skriv in där där ska börja rutten t.ex. Malmö.
Högerklicka på kartan och välj GPS-koordinater.
Skriv av long och lat i decimalformen.

Skriv in där rutten ska sluta t.ex. Göteborg och skriv av long och lat (samma som ovan!).

Nu är laddar du ner dom filer som täcker dessa long och lat...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-27-2010, 05:44 PM   #36
Alexc
Medlem
 
Join Date: May 2009
Posts: 17
Default

Jag försöker få in DEM-data i rw, men det går inget vidare

Jag har lagt in filen "N59E018.hgt" i "DEM/SRTM" och kommer till rätt koordinater när jag öppnar banan.(E18.11054, N59.18397)

Problemet är att ingen terräng kommer upp när jag trycker på t. Däremot går terrängen tillbaks till det normala om jag först höjer/sänker marken och sedan trycker på t. Det händer inte om jag går till ett ställe som jag inte har dem-filer för.

Jag tvivlar på att Stockholm verkligen är så platt. Tror ni att det är fel på dem-filen eller är det jag som gör något galet?

EDIT: Har nu kollat filen i ett externt program. Den är verkligen inte platt...

Last edited by Alexc; 03-27-2010 at 05:48 PM.
Alexc besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-27-2010, 06:10 PM   #37
Wasso
Medlem
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 584
Send a message via Skype™ to Wasso
Default

Quote:
Originally Posted by Pierre View Post
Du laddar bara ner dom filer du behöver för rutten. Jag tog ner alla filer för hela Sverige (fattades dock några stycken!), 294 filer a 809MB...

Börja med att gå in på http://kartor.eniro.se/
Skriv in där där ska börja rutten t.ex. Malmö.
Högerklicka på kartan och välj GPS-koordinater.
Skriv av long och lat i decimalformen.

Skriv in där rutten ska sluta t.ex. Göteborg och skriv av long och lat (samma som ovan!).

Nu är laddar du ner dom filer som täcker dessa long och lat...
Okej.

Vilken mapp ska jag välja när jag ska göra templaten?
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-27-2010, 06:17 PM   #38
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Quote:
Originally Posted by Alexc View Post
Jag försöker få in DEM-data i rw, men det går inget vidare

Jag har lagt in filen "N59E018.hgt" i "DEM/SRTM" och kommer till rätt koordinater när jag öppnar banan.(E18.11054, N59.18397)

Problemet är att ingen terräng kommer upp när jag trycker på t. Däremot går terrängen tillbaks till det normala om jag först höjer/sänker marken och sedan trycker på t. Det händer inte om jag går till ett ställe som jag inte har dem-filer för.

Jag tvivlar på att Stockholm verkligen är så platt. Tror ni att det är fel på dem-filen eller är det jag som gör något galet?

EDIT: Har nu kollat filen i ett externt program. Den är verkligen inte platt...
Har du gjort en route template för din rutt med rätt long och lat? Annars vet jag tyvärr inte vad som är fel???? Ska bara vara och göra en route template, skapa rutten och sen in i den och trycka på t-tangenten. Den fungerade för mig!

Använder man RW Tools för att skapa en route template, får man tänka på att long och lat ska "byta" plats, när man skriver in dom...
__________________
Mvh Pirpen

Last edited by Pierre; 03-27-2010 at 06:21 PM.
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-27-2010, 06:25 PM   #39
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Quote:
Originally Posted by Wasso View Post
Okej.

Vilken mapp ska jag välja när jag ska göra templaten?
Om du ska göra en route template, så använd RW Tools (kanonbra program!): http://www.rstools.info/ Var sen noga med att skriva in rätt long och lat (se förra inlägget!)...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-27-2010, 06:45 PM   #40
Wasso
Medlem
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 584
Send a message via Skype™ to Wasso
Default

Ja. Rw tools har jag full version av sen en tid tillbaks. Men när jag hat gjort templaten så blir det en XML fil. I vilken mapp ska jag lägga denna för att den ska funka i spelet?
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-27-2010, 07:26 PM   #41
Alexc
Medlem
 
Join Date: May 2009
Posts: 17
Default

Quote:
Originally Posted by Pierre View Post
Har du gjort en route template för din rutt med rätt long och lat? Annars vet jag tyvärr inte vad som är fel???? Ska bara vara och göra en route template, skapa rutten och sen in i den och trycka på t-tangenten. Den fungerade för mig!

Använder man RW Tools för att skapa en route template, får man tänka på att long och lat ska "byta" plats, när man skriver in dom...
Jag har använt rw-tools för att skapa route template och det är inga problem med den biten. Long och lat är på rätt plats.
Alexc besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-27-2010, 09:10 PM   #42
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Quote:
Originally Posted by Wasso View Post
Ja. Rw tools har jag full version av sen en tid tillbaks. Men när jag hat gjort templaten så blir det en XML fil. I vilken mapp ska jag lägga denna för att den ska funka i spelet?
Kommer inte riktigt ihåg nu hur det funkade, men har för mig att filen lägger sig i ens egen mapp i Assets (har för mig att den mappen skapades av RW Tools, men jag kan ha fel!????). Och min route template fil är en bin-fil, inte xml-fil. Sen kör man igång RW och skapar en rutt och då väljer sin egen route template!

Följ denna guide: http://forums.flightsim.com/vbts/sho...oute+Templates
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-27-2010, 09:12 PM   #43
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Quote:
Originally Posted by Alexc View Post
Jag har använt rw-tools för att skapa route template och det är inga problem med den biten. Long och lat är på rätt plats.
Jag är lessen, men då vet jag tyvärr inte vad felet är!?????
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-28-2010, 12:25 AM   #44
Alexc
Medlem
 
Join Date: May 2009
Posts: 17
Default

Quote:
Originally Posted by Pierre View Post
Jag är lessen, men då vet jag tyvärr inte vad felet är!?????
tråkigt

Jag ska testa med en annan hgt-fil imorgon. Uppdaterar med resultatet.
Alexc besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-28-2010, 04:48 PM   #45
Alexc
Medlem
 
Join Date: May 2009
Posts: 17
Default

Yay! Det funkar!

Nu har jag dock stött på ett till problem

Texturen är grå och jag kan inte måla om den..
Alexc besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 05:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009