Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-28, 22:01   #91
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Petat lite mera i ramen, men det går långsamt framåt med mycket gissningsarbete vilket inte är något jag direkt tycker bra om... (konstnärlig frihet är ytterst inspärrande). Och så vitt jag vet börjar den på att vara färdig snart så att man kan gå tillbaka till att göra saker som faktiskt kommer synas

Helst skulle jag vilja veta hur bra min ram överenstämmer med verklighetens innan jag går vidare. Så ifall någon som känner till loket (Mazz?) kunde ta en ordentlig titt min på ram och komma med konstruktiv kritik så skulle det verkligen uppskattas.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render16-4.jpg (37.3 KB, 413 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 01:04   #92
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Tusan va läckert...

Jag ska till lokets omedelbara närhet i helgen, så jag skriver ut din bild på papper och jämför med originalet... Spontant känns öppningarna igen, det är trångt därinne... Så, i skrivande stund har jag ingen annan synpunkt än att det är s**t-snyggt!!!

återkommer efter helgen!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-08, 16:16   #93
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Hur går det?
Det vore kul med en lägesrapport.
__________________
/ MVH Elias
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 22:58   #94
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av trainz_bonden Visa inlägg
Hur går det?
Det vore kul med en lägesrapport.
Ska bli!
Har gjort klart hjulupphängningen för drivaxlarna och gjort nya eh.. 'cylinderhus' och börjat modifiera slidstyrningen från den gamla modellen för att passa den nya. Hjulen på bilden är de gamla och ska bytas ut

Det börjar på att kännas bättre nu när man snart är tillbaks på den punkt man var på innan beslutet om helrevidering.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg littsbigen.jpg (69.3 KB, 287 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-24, 09:33   #95
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Det ser riktigt bra ut!
__________________
/ MVH Elias
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 20:52   #96
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Motivation är ett märkligt fenomen... Nu är det nästan lite konkurrerns på ångloksbyggarsidan vilket betyder att man får skärpa sig en aning för att följa med i allt som händer och sker här på forumet numera och hålla samma standard själv

Låter med detta inlägg meddela att jag fortfarande är vid liv och arbetar lite spontant nu och då på polygonmonstret, arbetet fortskrider visserligen väldigt långsamt när man jobbar med detaljer men framåt går det i varje fall. Fokuserat på grejerna framtill på åbäket (om ni undrar varför jag inte fått dit några buffertar än så är det för att jag fått för bra refernsmaterial från korvtiger, jag lyckas helt enkelt inte återskapa dem i 3d på ett sätt jag är nöjd med)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render16-6.jpg (93.8 KB, 209 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 12:30   #97
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Enastående vackert, du lägger verkligen ner ett jättejobb att få alla detaljer rätt!

Lycka till !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 12:13   #98
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Hittade några bilder, tagna i Gävle förra året på S1.
Kanske det rätar ut något frågetecken, på någon detalj.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSCN3277.JPG (204.0 KB, 131 visningar)
Filtyp: jpg DSCN3278.jpg (311.6 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg DSCN3279.jpg (280.8 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg DSCN3280.jpg (287.7 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg DSCN3281.jpg (292.2 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg DSCN3298.jpg (272.6 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg DSCN3286.jpg (270.4 KB, 131 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2010-03-01 klockan 12:32. Anledning: Hittade en bild till.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 18:32   #99
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Notera att S1 och Sb är skilda saker
Sb döptes efter leveransen om till S2
Sa döptes om till bara S
S1 har hetat samma hela tiden. Detta är dessutom SJ's sista inköpta ånglok.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 19:12   #100
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Notera att S1 och Sb är skilda saker
Sb döptes efter leveransen om till S2
Sa döptes om till bara S
S1 har hetat samma hela tiden. Detta är dessutom SJ's sista inköpta ånglok.
Kan ej svara emot, då jag ej har någon aning om det hela.

Fyllde på med bilderna på S1. Då Sealpower ursprungligen hade tänkt att göra S1-loket. Men han hade för dåligt med referensmaterial för det, då han startade bygget. Eventuellt skulle S1 stå på tur efter loket, som han håller på med nu.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 19:30   #101
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Petat lite mera i ramen, men det går långsamt framåt med mycket gissningsarbete vilket inte är något jag direkt tycker bra om... (konstnärlig frihet är ytterst inspärrande). Och så vitt jag vet börjar den på att vara färdig snart så att man kan gå tillbaka till att göra saker som faktiskt kommer synas

Helst skulle jag vilja veta hur bra min ram överenstämmer med verklighetens innan jag går vidare. Så ifall någon som känner till loket (Mazz?) kunde ta en ordentlig titt min på ram och komma med konstruktiv kritik så skulle det verkligen uppskattas.
Sealpower,
ett underbart vackert ramverk, men jag undrar bara en sak - hur mycket kommer att synas på den färdiga modellen? Jag modellerar också ramverket men förenklar och reducerar det så mycket det går och texturerna får ge en antydan om detaljer. Det är utsidan vi upplever mest i Trainz - inte ramverkets tvärbalkar och uttag. Detta är inte kritik men ett tips att närma sig en färdig modell snabbare - hoppas du inte tar illa upp? Jag skall försöka hålla mig i början av alfabetet (A-J) så kan du ta slutet (K-W). Vi kan kanske utbyta delar i 3DS- format (Jag sparar alla separata delar som separata "meshes" - återanvändning är ju ett nyckelhål (menar nyckelord) i dag!

Lycka till med ett superbt lok:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 21:48   #102
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Fyllde på med bilderna på S1. Då Sealpower ursprungligen hade tänkt att göra S1-loket. Men han hade för dåligt med referensmaterial för det, då han startade bygget. Eventuellt skulle S1 stå på tur efter loket, som han håller på med nu.
Alltid trevligt med nya bilder Bengan, även om det inte var riktigt rätt motiv den här gången Sant är ju i och för sig att tanken ursprungligen var att göra Sa/S1 som var ett bra mycket vanligare lok än Sb som knappt fanns alls. I nuläget är det inte troligt att jag kommer göra någon S1:a inom överskådlig framtid då fokus ligger på att få det här aset samt 30-talsvagnen färdiga, i den mån jag har nåt fokus alls. Nästa lok blir sannorlikt mitt redan påbörjade men ännu topphemliga B-lok...

Oj sa jag det där

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Sealpower,
ett underbart vackert ramverk, men jag undrar bara en sak - hur mycket kommer att synas på den färdiga modellen? Jag modellerar också ramverket men förenklar och reducerar det så mycket det går och texturerna får ge en antydan om detaljer. Det är utsidan vi upplever mest i Trainz - inte ramverkets tvärbalkar och uttag. Detta är inte kritik men ett tips att närma sig en färdig modell snabbare - hoppas du inte tar illa upp? Jag skall försöka hålla mig i början av alfabetet (A-J) så kan du ta slutet (K-W). Vi kan kanske utbyta delar i 3DS- format (Jag sparar alla separata delar som separata "meshes" - återanvändning är ju ett nyckelhål (menar nyckelord) i dag!

Lycka till med ett superbt lok:
Var ska man börja när man håller försvarstal? Ramen är svår att försvara till och med inför sig själv och ens lätt sadistiska polygonjagarfilosofi...
Men nåväl, den huvudsakliga anledningen till att "den nya modellen" (med överdriven ram mm.) uppstod var, som kan läsas tidigare i tråden, att jag körde fast helt och hållet eftersom mina ursprungliga ritningar inte var tillräckligt noggranna (skamlöst stulna från en modelljärnvägsbok) vilket ledde till att när jag försökte göra detaljer som inte fanns på ritningen (bromsar, upphängning osv) utifrån Mazz's enorma bildsamling stämde inte inte kartan med terrängen så att säga... Då är det bäst att utgå från teränngen och helt enkelt rita om kartan. Vilket jag då gjorde och såg till att göra den tillräckligt bra för att jag inte skulle villa bort mig igen

Sen när alla detaljer är på plats tänker jag optimisera den mycket jag kan, även om jag i nuläget kan ta det rätt lugnt när du lagt polygonribban för svenska ånglok så högt - hoppas du inte tar illa upp.

När det gäller den där alfabetsfilosofin är jag inte riktigt med på noterna, men jag antar att du menar Littera. I så fall om du ska hålla dig till de första halvan så vill jag gärna förhandsboka Litt B eftersom det är det enda lok jag själv har någorlunda enkel tillgång att studera personligen (det står ett utanför konsum i vännäs ).

När det gäller andra bokstäver får du gärna ta UVW... för de vill jag ogärna umgås med, nej vänta det var visst lok vi talade om, fel av mig

Byta delar låter som en utmärkt idé som vi får spinna vidare på.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009