![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#91 |
Medlem
|
![]()
Petat lite mera i ramen, men det går långsamt framåt med mycket gissningsarbete vilket inte är något jag direkt tycker bra om... (konstnärlig frihet är ytterst inspärrande
![]() ![]() Helst skulle jag vilja veta hur bra min ram överenstämmer med verklighetens innan jag går vidare. Så ifall någon som känner till loket (Mazz?) kunde ta en ordentlig titt min på ram och komma med konstruktiv kritik så skulle det verkligen uppskattas.
![]() |
#92 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Tusan va läckert...
![]() Jag ska till lokets omedelbara närhet i helgen, så jag skriver ut din bild på papper och jämför med originalet... Spontant känns öppningarna igen, det är trångt därinne... Så, i skrivande stund har jag ingen annan synpunkt än att det är s**t-snyggt!!! återkommer efter helgen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
|
![]()
Hur går det?
Det vore kul med en lägesrapport. ![]()
![]() |
#94 |
Medlem
|
![]()
Ska bli!
Har gjort klart hjulupphängningen för drivaxlarna och gjort nya eh.. 'cylinderhus' och börjat modifiera slidstyrningen från den gamla modellen för att passa den nya. Hjulen på bilden är de gamla och ska bytas ut ![]() Det börjar på att kännas bättre nu när man snart är tillbaks på den punkt man var på innan beslutet om helrevidering.
![]() |
#95 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
|
![]()
Det ser riktigt bra ut!
![]()
![]() |
#96 |
Medlem
|
![]()
Motivation är ett märkligt fenomen... Nu är det nästan lite konkurrerns på ångloksbyggarsidan vilket betyder att man får skärpa sig en aning för att följa med i allt som händer och sker här på forumet numera och hålla samma standard själv
![]() Låter med detta inlägg meddela att jag fortfarande är vid liv och arbetar lite spontant nu och då på polygonmonstret, arbetet fortskrider visserligen väldigt långsamt när man jobbar med detaljer men framåt går det i varje fall. Fokuserat på grejerna framtill på åbäket (om ni undrar varför jag inte fått dit några buffertar än så är det för att jag fått för bra refernsmaterial från korvtiger, jag lyckas helt enkelt inte återskapa dem i 3d på ett sätt jag är nöjd med ![]()
![]() |
#97 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Enastående vackert, du lägger verkligen ner ett jättejobb att få alla detaljer rätt!
Lycka till !!!
![]() |
#98 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hittade några bilder, tagna i Gävle förra året på S1.
Kanske det rätar ut något frågetecken, på någon detalj.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2010-03-01 klockan 12:32. Anledning: Hittade en bild till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Notera att S1 och Sb är skilda saker
Sb döptes efter leveransen om till S2 Sa döptes om till bara S S1 har hetat samma hela tiden. Detta är dessutom SJ's sista inköpta ånglok.
![]() |
#100 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Fyllde på med bilderna på S1. Då Sealpower ursprungligen hade tänkt att göra S1-loket. Men han hade för dåligt med referensmaterial för det, då han startade bygget. Eventuellt skulle S1 stå på tur efter loket, som han håller på med nu.
![]() |
![]() |
#101 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
ett underbart vackert ramverk, men jag undrar bara en sak - hur mycket kommer att synas på den färdiga modellen? Jag modellerar också ramverket men förenklar och reducerar det så mycket det går och texturerna får ge en antydan om detaljer. Det är utsidan vi upplever mest i Trainz - inte ramverkets tvärbalkar och uttag. Detta är inte kritik men ett tips att närma sig en färdig modell snabbare - hoppas du inte tar illa upp? Jag skall försöka hålla mig i början av alfabetet (A-J) så kan du ta slutet (K-W). Vi kan kanske utbyta delar i 3DS- format (Jag sparar alla separata delar som separata "meshes" - återanvändning är ju ett nyckelhål (menar nyckelord) i dag! Lycka till med ett superbt lok:
![]() |
![]() |
#102 | ||
Medlem
|
![]() ![]() Citat:
![]() Oj sa jag det där ![]() Citat:
Men nåväl, den huvudsakliga anledningen till att "den nya modellen" (med överdriven ram mm.) uppstod var, som kan läsas tidigare i tråden, att jag körde fast helt och hållet eftersom mina ursprungliga ritningar inte var tillräckligt noggranna (skamlöst stulna från en modelljärnvägsbok) vilket ledde till att när jag försökte göra detaljer som inte fanns på ritningen (bromsar, upphängning osv) utifrån Mazz's enorma bildsamling stämde inte inte kartan med terrängen så att säga... Då är det bäst att utgå från teränngen och helt enkelt rita om kartan. Vilket jag då gjorde och såg till att göra den tillräckligt bra för att jag inte skulle villa bort mig igen Sen när alla detaljer är på plats tänker jag optimisera den mycket jag kan, även om jag i nuläget kan ta det rätt lugnt när du lagt polygonribban för svenska ånglok så högt ![]() När det gäller den där alfabetsfilosofin är jag inte riktigt med på noterna, men jag antar att du menar Littera. I så fall om du ska hålla dig till de första halvan så vill jag gärna förhandsboka Litt B eftersom det är det enda lok jag själv har någorlunda enkel tillgång att studera personligen (det står ett utanför konsum i vännäs ![]() När det gäller andra bokstäver får du gärna ta UVW... för de vill jag ogärna umgås med, nej vänta det var visst lok vi talade om, fel av mig ![]() Byta delar låter som en utmärkt idé som vi får spinna vidare på.
![]() |