Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-08, 18:05   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Kan ju tipsa på ett mycket autentiskt "tuff-tuff"-ljud, som kanske skulle gå att låna eller "härma" .

Loket mitt på denna sida http://www.spaintrainzrutas.com/vapor.html är en ren njutning att bara lyssna på (gäller även dom andra loken på sidan).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 18:51   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Kan ju tipsa på ett mycket autentiskt "tuff-tuff"-ljud, som kanske skulle gå att låna eller "härma" .

Loket mitt på denna sida http://www.spaintrainzrutas.com/vapor.html är en ren njutning att bara lyssna på (gäller även dom andra loken på sidan).
Tack Ekan,
blir en bra bas för ljudexperiment (det är Prowler som gjort dom och han är väldigt "öppen" skall mejla honom och fråga [lika bra att vara ute i god tid].

SKickar enginespecen till X2, den verkar också vara en bra bas.
(saknar X2:ans privatmejl - kan han kanske skicka den till mej?)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2010-02-08 klockan 18:55.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 20:31   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Äntligen!
Hittade samma ritning som du har där för någon dag sedan och funderade faktiskt på att fråga om "han med hytterna" skulle kunna tänka sig att bygga ett ånglok av denna typen, eller ett liknande. Nu behöver jag ju inte fråga.

F-loket var av kompoundtypen, med 4:a cylindrar. Två av dem var högtryck och två lågtryckscylindrar. (finns även med 2 cylinder kompound, 3 cylindrer med 2 hög och en lågtryckscylinder samt 3 cylindrar med 2 lågtryck och en högtryckscylinder kompound också)
när ångan tas från pannan får den först verka i en mindre högtryckscylinder som på de flesta lok sitter innanför de lågtryckscylindrarna, mellan ramarna (F, inget undantag) där de lättare håller värmen och eftersom lågtryckscylindrarna är för stora. Sedan går ångan ut i de utanför högtryckscylindrarna belägna lågtryckscylindrarna vilka är de cylindrarna som man ser. De är större och mycket av ångan kondenserar här och blir vatten eftersom ångan är rätt avkyld efter att först ha varit i högtryckscylindern.
Hög och lågtryckscylindern på samma sida är ställda i 180* vinkel mellan varandra och de på andra sidan på samma sätt fast kvartade mot den andra sidan. Högersidan först som alltid.

Om man delar in ett hjulvarv i fyra delar så ser det ut såhär:
1. Höger lågtryck i främsta ändläget
2. Vänster lågtryck i främsta ändläget
3. Höger högtryck i främsta ändläget
4. Vänster högtryck i främsta ändläget
Eftersom cylindrarna släpper ut ångan i bägge ändlägena betyder det att bägge cylindrar på varje sida, hög och lågtryck, släpper ut ånga samtidigt men de ligger i motsatta ändlägen. Men precis som med alla ånglok, fyra puffar per drivhjulvarv.

Vad är då bra med kompound?
Vid fyrcylindrig kompound så får man en mycket jämn gång hos loket vilket väl lämpar sig för snabba tåg, anledningen är att cylindrarna på samma sida (låg/hög) motverkar varandras stötande inverkan eftersom de motverkar varandras, på hjulet centrifugalverkande krafter. På tvillingcylinderlok (två vanliga cylindrar) så måste man sätta motvikter på hjulet för att få en lugnare gång så att inte loket vaggar fram och sliter på rälsen.
De dåliga delarna med fyrcylindrig kompound är att men får en högre friktion och att det kostar mera att skaffa och att underhålla då man behöver massa speciella delar för att kunna starta när cylindrarna står i speciella positioner. t.ex. som när högtryckscylindrarna står så att de inte kan få någon ånga och då får inte lågtryckscylindrarna någon ånga även om de står i ett läge som de skulle kunna driva tåget i om de hade fått ånga. Men eftersom högtryckscylindrarna inte kan ge någon gammal ånga till lågtryckscylindrarna så kan inte heller de driva. Då behöver man en ingångsättnings och växelventil som kan växla så att lågtryckscylindrarna får ånga som kan dra runt hjul och slidstyrning så att högtryckscylindrarna ånyo får färsk ånga som sedan lågtryckscylindrarna kan använda osv.

Står lite data i ånglokläranom litt. F som jag kan knåpa ihop ett dragkraftsdiagram med (för en gång skull något att gå efter! ) Blir spännande då det är kompound och jag inte ens försökt med ett tvillinglok.
Nåja, Du vet vart du kan vända dig om du behöver råd.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 08:05   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Korvtiger!
Du blir en värdefull källa att ha med när bygget drar igång.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 09:07   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Sammanställt ett datablad + en bild som Bengan tagit i Gävle.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_3244_Bengans.jpg (234.9 KB, 307 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: pdf Datablad.pdf (69.7 KB, 26 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 16:20   #6
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack Ekan,
blir en bra bas för ljudexperiment (det är Prowler som gjort dom och han är väldigt "öppen" skall mejla honom och fråga [lika bra att vara ute i god tid].

SKickar enginespecen till X2, den verkar också vara en bra bas.
(saknar X2:ans privatmejl - kan han kanske skicka den till mej?)
Hmmm... nu blev det lite komplicerat. Jag vet att jag inte än har någon privatmejl, men e-specen påverkar mig inte ett dugg. Ljudet: Jag vet någon som kanske passar, men jag det är det ända jag vet för tillfället.Ljudet är till TC3, eftersom jag sysslar mycket med det. Okej, då, S&C. Är kanske bra: Steam enginesound: 2 cylinder = DLS. Har först två kraftiga, men sen är det lite mindre och lite mindre och kraftig igen osv.
Jag kanske kan kontakta trw109 eller vad han hette som gjorde ljudet.
__________________
X2an!

Senast redigerad av X2an den 2010-02-09 klockan 16:21.
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 17:56   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Var tvungen att testa lite bygge idag, och började bakifrån med en tenderboggi -rätt hyfsad tycker jag?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tboggi_org.jpg (39.8 KB, 238 visningar)
Filtyp: jpg Tboggi_mod.jpg (37.1 KB, 238 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009