Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-27, 16:09   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Detta kan vara något jag fått om bakfoten, men har inte .im-mesher (Auran: LOD-mesher) inbyggd LOD utan att man behöver trixa med annat?

Ett problem som jag ser med loding (tror att det beror på det i alla fall)är att man mäter i % av skärmutfyllnaden. Om man ser ett lok framifrån så är det smalt och tar upp mindre av skärmens yta och har därför en tendens att gå ned i detaljrikedom även om man är väldigt nära modellen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 18:53   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Detta kan vara något jag fått om bakfoten, men har inte .im-mesher (Auran: LOD-mesher) inbyggd LOD utan att man behöver trixa med annat?

Ett problem som jag ser med loding (tror att det beror på det i alla fall)är att man mäter i % av skärmutfyllnaden. Om man ser ett lok framifrån så är det smalt och tar upp mindre av skärmens yta och har därför en tendens att gå ned i detaljrikedom även om man är väldigt nära modellen.
Just det är problemet - en avvägning så det ser bra ut utan infarkter ur alla vinklar. Om Aurans utvecklare tänkt efter lite före borde dom ha använt avstånd från centrum på modellen i meter istället. Men nu är det som det är med det - lära sig dansa efter Aurans pipa!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 14:57   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mg LOD

Har gjort LOD-meshar till Mg_body, inredning och boggi med följande parametrar:

Full: 15600 poys, full skärpa på texturer, endast ner till 50% av skärmvidd.
Med: 6000 polys, halverade texturer, ned till ???
Low: 3100 polys, än en gång halverade texturer, ned till ???
ev. Lowest: ca 1500 polys, ytterligare halvering av texturerna.

Försökte göra mig en uppfattning i driver (måste ha freeroaming camera). Bilderna visar
(% av skärmvidd) - 100%, 50 %, 25 % och 6 %. Det man ser är att man kan gå ner med texturstorlekarna ganska tidigt. Det känsliga området är väl mellan 25 och 6 %, vad skall bort???

Sen måste jag läsa på om alla parametrar, speciellt :cull - labeln på fästpunkter. Sen måste detta testas.

Jag tror LOD är nödvändigt på så här detaljerade modeller - vi får se hur det faller ut?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100204_0000.jpg (94.5 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100204_0002.jpg (62.4 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100204_0004.jpg (49.6 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100204_0006.jpg (245.4 KB, 66 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 10:30   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard LOD-forskning

Jag har gjort en noggrannare mätning och bildtagning i Trainz. Serien bilder är (Mg i % av skärmbredd) - 50, 30, 20, 15, 10, 5 %.

Jag har därtill gjort 4 st LOD-varianter av Mg_body, inredning och boggi. (visas i nästa post). Problemet är var man skall växla, har ni några idéer?

Texturstorleken spelar roll såtillvida att CDP-storlek och tiden för texturväxling påverkas.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100205_0000.jpg (84.0 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100205_0001.jpg (72.6 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100205_0002.jpg (61.7 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100205_0003.jpg (54.6 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100205_0004.jpg (42.6 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100205_0005.jpg (24.8 KB, 47 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 10:40   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard LOD-modell av Mg

Bilderna visar följande:

1. Mg_body_high (katalogstorlek 25 Mb) - endast texturer minskade till hälften.

2. Mg_body_med (katalogstorlek 6,5 Mb) - detaljer borttagna - inga texturändringar.

3. Mg_body_low (katalogstrorlek 1,5 Mb) - ytterligare borttaget - alla texturer minskade med hälften.

4. Mg_body_lowest (katalogstorlek 400 kb) -boggier och panto m.m. "cullade" i modellen - ännu en halvering av texturer.

Synpunkter tack!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lod_100.jpg (64.0 KB, 46 visningar)
Filtyp: jpg lod_med_33.jpg (37.7 KB, 46 visningar)
Filtyp: jpg lod_low_12.jpg (31.7 KB, 45 visningar)
Filtyp: jpg lod_lowest_6.jpg (42.4 KB, 45 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009