![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Detta kan vara något jag fått om bakfoten, men har inte .im-mesher (Auran: LOD-mesher) inbyggd LOD utan att man behöver trixa med annat?
Ett problem som jag ser med loding (tror att det beror på det i alla fall)är att man mäter i % av skärmutfyllnaden. Om man ser ett lok framifrån så är det smalt och tar upp mindre av skärmens yta och har därför en tendens att gå ned i detaljrikedom även om man är väldigt nära modellen.
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Har gjort LOD-meshar till Mg_body, inredning och boggi med följande parametrar:
Full: 15600 poys, full skärpa på texturer, endast ner till 50% av skärmvidd. Med: 6000 polys, halverade texturer, ned till ??? Low: 3100 polys, än en gång halverade texturer, ned till ??? ev. Lowest: ca 1500 polys, ytterligare halvering av texturerna. Försökte göra mig en uppfattning i driver (måste ha freeroaming camera). Bilderna visar (% av skärmvidd) - 100%, 50 %, 25 % och 6 %. Det man ser är att man kan gå ner med texturstorlekarna ganska tidigt. Det känsliga området är väl mellan 25 och 6 %, vad skall bort??? Sen måste jag läsa på om alla parametrar, speciellt :cull - labeln på fästpunkter. Sen måste detta testas. Jag tror LOD är nödvändigt på så här detaljerade modeller - vi får se hur det faller ut?
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Jag har gjort en noggrannare mätning och bildtagning i Trainz. Serien bilder är (Mg i % av skärmbredd) - 50, 30, 20, 15, 10, 5 %.
Jag har därtill gjort 4 st LOD-varianter av Mg_body, inredning och boggi. (visas i nästa post). Problemet är var man skall växla, har ni några idéer? Texturstorleken spelar roll såtillvida att CDP-storlek och tiden för texturväxling påverkas.
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Bilderna visar följande:
1. Mg_body_high (katalogstorlek 25 Mb) - endast texturer minskade till hälften. 2. Mg_body_med (katalogstorlek 6,5 Mb) - detaljer borttagna - inga texturändringar. 3. Mg_body_low (katalogstrorlek 1,5 Mb) - ytterligare borttaget - alla texturer minskade med hälften. 4. Mg_body_lowest (katalogstorlek 400 kb) -boggier och panto m.m. "cullade" i modellen - ännu en halvering av texturer. Synpunkter tack!