|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Snygga bilder!
Alstom verkar vara stora i Italien!
Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-01-14 klockan 19:33. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 543
|
Nja, så är det nog faktiskt inte. ALSTOM är stora i Frankrike, VÄLDIGT stora. Just det här tåget är vad jag vet det enda i Italien som de har konstruerat. Däremot har det moderna ETR500-tåget vissa likheter med vissa modeller av TGV, som ALSTOM har konstruerat. Men nästan allt i Italien är inhemska konstruktioner, utom vissa av de nyaste motorvagnstågen, som är byggda av Bombardier (nära släkting till Regina för övrigt).
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 543
|
Jag får se hur det blir med Del 5, om jag delar upp den i två delar. Det är en lång strecka! Vi får se...
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 543
|
Citat:
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
|
veldig finne ruter men jeg har et spørsmål jeg finner ikke rutene som du kjører på jeg har gått inn på http://www.trenomania.it/ men klarer ikke finne rutene hva hetter den ruta du kjører på
__________________
MVH Remy Scania V8 og snute er likke sexy som Nohaben med snute |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 543
|
Det är flera olika rutter jag kör på. För det första, heter delen på sidan för rutter scenari eller likande. Sedan heter rutterna, iaf de jag kör på, vilka streckor de täcker, alltså heter rutterna typ Firenze - Roma - Milano (Florens - Rom - Milano). Namnen på städerna är lite annorluna på italienska men det brukar gå att lista ut.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 543
|
Del 5 Neapel - Reggio di Calabria Ja, efter ca två timmar i Neapel bar det av med nattåget mot Reggio di Calabria på Italiens sydspets. Banan följer kusten nästan hela vägen och är mycket naturskön! Mellan Lamezia Terme och Rosarno går järnvägen upp till Vibo Pizzo som ligger på 700 meters höjd över havet. Det är över 10 km med 21 promilles stigning! Det var en svår stigning med ett så tungt tåg som jag körde, men om man åker uppför något, så åker man också nerför på andra sidan... Det var skönt att komma fram efter en lång resa, det här var i värsta laget...Lok: E652. Kort om loket: E652-loken är baserade på den framgångsrika E632/E633 - serien från 60-talet. E632 är en passagerarversion och E633 är motsvarande godsversion. E652 var det första loket i Italien som fick fordonsdator. Loket kombinerar styrkan hos E633 med farten i E632. Loket är också grunden för det nyare E402. Loket är tungt, det väger 105 ton och lämpar sig därför utmärkt för tunga nattåg. Tågtyp: InterCity Notte. Någnummer ICN 697. Vagnantal: 19 st. Vagnar: 5 st BcR liggvagnar, 6 st WL61 sovvagnar, 1 st WR61 restaurangvagn, 5 st A41 andraklass sittvagnar och 2 st A61 förstaklass sittvagnar. Restid: 5 timmar och 15 minuter. Avgångstid: 18.42. Ankomsttid: 23.55. Sträckans STH: 200 km/h, lok och vagnar begränsade hastigheten till 160 km/h. Och så bilderna, det här var en lång strecka så det blir massor med bilder... ![]() Bild 1: Klart för avgång från Neapel, det är inte mycket plats kvar vid platforemn... Bild 2: Vi har tagit plats i hytten. Bild 3: Vi passerar en förortsstation. Vesuvius ruvar hotfullt i bakgrunden... Bild 4: En djup bergsskärning. Bild 5: Vi passerar Nya Pompei. Gammla Pompei blev som bekant begravt i aska vi ett vulkanutbrott för flera tusen år sedan. Bild 6: Vi har stannat i Salerno. Bild 7: Vi har stannat i Battipaglia. Bild 8: Vi åker över en viadukt över en dal. Vacker utsikt! Fler bilder innom kort i nästa inlägg.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 543
|
Bild 9: Vi har stannat i Vallo Lucania.
Bild 10: Vi åker längs med kusten. Bild 11: Vi åker över ytterligare en viadukt. En liten by med kyrka på bergstoppen. Bild 12: Vi har stannat i Sapri. Bild 13: Vi har stannat i Maratea, som är en lite underlig station eftersom delar av plattformen ligger i en tunnel, och sticker ut i båda ändarna. Bild 14: En till bild från Maratea. Maratea är en mycket gammal stad som har ett underbart läge nära havet! Bild 15: Vi har stannat i Scalea. Bild 16: Vi åker genom det vackra italienska landskapet. Fler bilder kommer inom kort i nästa inlägg.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|