Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-09, 01:17   #39
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Vad bra ni jobbar med bilar, det är ju mycket svårare än att bygga tåg! Jag försökte själv bygga en SAAB 96 med polygonmetoden men den såg ut som något som plåtslagarn bucklat till en lördagkväll efter en flaska Renat och sen skickat till Afganistan för testkörning.

Lycka till!
Polymodellering är en väldigt användbar teknik som jag tycker funkar rätt bra att använda på just tåg problemet är just när det kommer till så pass rundade former som den där bilen har. Jag antar att du utgått från någon tutorial på bilmodellering, där man först gör en trådmodell av splines som man sedan "täcker" med polygoner.

Problem med det tillvägagångsättet är att man måste ha tungan rätt i munn och se till att man får bra "edgeflows" annars så blir det bara konstigheter av alltihop. Det är isynnerhet besvärligt med lowpoly modeller på grund av bristen på material att jobba med. En bilmodell efter den metoden bör ha runt 15000-20000 trianglar för att se skaplig ut om man inte är jätteduktig med hur man lägger sina kantlinjer.

Jag tycker att du ska fortsätta att nöta på modellen, förr eller senare kommer du på hur man ska lägga sina linjer för bästa effekt.

(om inte annat skulle jag gärna vilja stjäla din uppställning av referensplan, är för lat för att göra det själv och det hindrar mig från att ta mig tid och nöta i max )
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009