![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Varje färg kan även kopplas ihop med växtlighet och kan jämföras med MSTS forest kanske, fast här blir både marken målad och buskar på plats. Väldigt effektivt för att snabbt få grönsaker på plats. Jag funderar på om det skulle kunna vara bra att ta fram en färg med lite svensk-typiskt banvalls-ogräs. Min tanke är att ha en marktexturfärg som man målar runt spåret, så man bryter den hårda kant som bildas mellan spår och mark. Nu har ju jag i dessa spår byggt hela banunderbyggnads-profilen och det är möjligtvis överkurs. Fördelen är att det sväljer väldigt stora markvariationer utan att det blir glapp mot mark, men man missar möjligheten till att "alfa" ut texturen mot marken. Men, som sagt då tänkte jag att man målar istället, det går som sagt väldigt fort att måla. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Angående 1520 mm R65 spor, svillene skal ha en epur på 1840/km, så det blir 18.4 pr. 10 meter vel. R50 skal ha en epur på 1600/km. Jeg vet ikke hva blir enklest for dem. Men slik er de laget her.
To bilder av en 1520 mm håndveksel, hvis du velget å lage en. Men det blir for mye å spørre om. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
![]() Toppen, det låter ju finfint. Du skall väl ha rälsspik oxå ![]() Har du hört nått från Mark angående himmel? ![]() Marc Nelson/USA
__________________
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2009-11-18 klockan 03:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Nu har jag inte jobbat något alls med detta och spånar vilt. Tänkte bara om mellanrummet kan vara att själva slipern måste vara delad på mitten i var ände för att sedan bli en hel i spelet?
En kvällstanke (morgon?) Keep it up!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
![]()
Vore snyggt om du också gjorde spår med underlag av makadamsten med betongslipers. Hoppas du förstår vad jag menar. De är ju ganska vanliga.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Nixpix, inget från Marc, jag kollade lite på hur-att-göra himmel och nog ska det kunna gå att göra nått skoj där. Senare. Angående 1520-spår, så blir det kanske lite tidsproblem att göra ryska växelställ, men att göra en 1520-rälsbädd ska inte vara så omfattande. Växelstället om jag förstår rätt kopplar man animeringen till växeln separat, så det ska nog bara vara och lägga till i efterhand. Bilderna visar lite på hur banunderbyggnaden ser ut, det blir då möjligt att lägga marken så man verkligen får en vettig banvall utan markglipor om man vill. Angående betongslipers, så saknar jag måttuppgifter på sådan ban-standard, om nån har det tillgängligt så tar jag gärna del av det. Makadam-bädd istället för sand och med träslipers står naturligtvis också på agendan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Så, om en annen modeller vil legge inn Russiske veksler, så vil du åpne for det? Jeg trodde slike ting var låst, og vi fikk ikke selve 3D modellen. Men jeg har ikke spilt RW på en stund.
Angående betongslippers. Jeg har noen teksturer, og noen bilder, hvis du trenger det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Ah, det är ju alltför vackert Mats.
![]() Jag gillar verkligen din tanke med banvallen. ![]() Du som har forskat lite i det här med spår. Är det möjligt att ha lösa stoppbockar som man placerar ut där man vill istället för de som automatiskt hamnar vid varje spårslut? Det skulle ju i så fall vara att föredra. Det är sådant som gör det tråkigt att använda de engelska spåren t.ex. Spåren i sig passar ganska bra som moderna svenska spår, men stoppbockarna är ju helt fel. Nåja, bara en tanke. Lycka till med fortsättningen och hojta till om du behöver någon som testar spåren framöver. mvh .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Vill du ha mått på betongslipers?? Ligger en del i Töreboda som ska in på stambanan.. Kan nog åka dit och fota och mäta lite på dem.
__________________
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Ja, jag skulle oxå vilja ha på det viset, men jag har inte läst på om stockbockarnas underbara RW-värld ännu, men det står på agendan när växeldelen av spåret är klart åsså. Ritning på äldre svenska stoppbockar har jag och det blir ju samma textur som spåret, men nyare kan bli kinkigare med underlag... Nåja, får ta en sak i taget, gammel-stoppbocken är ju bara att böja till lite av spåret... ja, typ så... Så den är ju lämplig att fortsätta med och många sådana finns ju fortfarande kvar här o där. Spårtestare, det är noterat... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Det jag främst tänkte på är mått på sådana spår. De bantekniska skrifter jag har behandlar inte (hmm, tror jag i alla fall...) moderna betongslipers. Men, bilder är alltid välkommet dessutom ![]() |
|
![]() |
![]() |