Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-13, 16:44   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det verkade inte vara så enkelt för efter att ha gjort "edit in explorer" ändrat kuid i filen och gjort "commit" i cmp så fick jag felmedelande om att det inte gick att spara då objektet hadde fel kuid.
Lite OT nu och överspelat med Z43:an, nu när du redan har bytt kuidnr. på henne.

Själv har jag lagt en mapp i Aurans mapp, som jag bara har döpt till importmapp.
Så när jag byter kuidnr. eller uppdaterar mina prylar.
Så kör jag edit in explorer och ändrar kuidnr. i configen.
Kopierar eller klipper ut mappen som jag har öppnat i edit in explorer och flyttar över den i min mapp som jag har gjort i Auranmappen.
Sen går jag till CMP och kör delete på objektet och sen upp till vänsterhörnet File och ner till import content och importerar mappen på nytt, sen gör jag en cdp-fil utav objektet.

Ändrar jag bara kuidnr. i configen och kör commit, så får jag samma felmeddelande som du. Fungerade bra att göra så i TRS2006, men tyvärr inte i TS2009.
Gammal 2009-11-14, 12:57   #2
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Så nu har jag övergått till att arbeta på tredje genrationens Z43. Notera den överdrivna buffertbalken som finns på alla foton av fordonet men inte på ritningarna från instruktionsboken. Antagligen en omkonstruktion. Dessutom är buffertar och koppel framflyttade ytterligare antagligen för att inte växlare skall slå huvudet i den plåt som är uttragen frammåt från lådans överkant.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (46.6 KB, 155 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 22:02   #3
bear
Medlem

Standard

Så då var 3d jobbet klart på den och jag har flyttat över den till måleriet. Inte så långt då jag har börjat göra ganska mycket av grundmålingen i blender. Bara att markera de ytor som skall målas och spruta på färg. Sedan får man naturligtvis reda ut texturskarvar och lägga på detaljer för hand. Antingen rita 1 pixel brett på texture mappen i blender eller editera i gimp. Det finns som jag ser det två fördelar med det här arbetssättet. För det första slipper man leta efter alla smådelar i texturen. För det andra så kan man vädra jämt runt hörn.

Det går också bra att växla mellan bildbehandlingsprogrammet och blender fram och tillbaka, dock förstår sig blender tyvärr inte på lager. Det är ett praktiskt sätt att se vad man jobbar med när man målar.

För er som håller på med ommålningar så kan jag rekomentera ett program som heter "Trainz Mesh Viewer" Om ni inte redan känner till det. Det gör att man kan visa en im fil med textur utan att behöva starta trainz.

Ni hittar den här: http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm tillsammans med en del andra användbara verktyg. Tillexempel program för att exportera texture filer som tga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (89.7 KB, 143 visningar)
Gammal 2009-11-14, 22:22   #4
Bengan

Standard

Aj fasen.

Här gick det undan, från den ena Z43:a till den andra.

Trainz Mesh Viewer låter intressant, då jag har några bra bilder att utgå ifrån vid ommålning. Det är på dom två, som finns i Nora + en för banverket.

Kan skicka över bilderna till dig, om du vill göra ommålningarna själv.
Gammal 2009-11-14, 22:38   #5
bear
Medlem

Standard

Nej för tusan, måla du... Dessutom tänkte jag bara måla upp ett par varianter och sedan återgå till lansvägsfordonen ett tag.

Planen är de två varianterna som du har sett, och sedan ett industrilok "loke" från halmstads järnverk som nu finns i landeryd.

Det är föresten ingen av er som brukar hålla på med att måla som har en bild av en SJ "köttstämpel" som inte är perspektivförvärngd?
Gammal 2009-11-15, 08:14   #6
bear
Medlem

Standard

Jo Bengan, det vore bra om du väntade med att måla om dem tills jag har lagt upp dem i Download. Ifall jag skulle få för mig att jag behöver göra om UV-mappningen.
Gammal 2009-11-15, 10:08   #7
Bengan

Standard

Citat:
Jo Bengan, det vore bra om du väntade med att måla om dem tills jag har lagt upp dem i Download. Ifall jag skulle få för mig att jag behöver göra om UV-mappningen.
Lugnt.
Har inget att måla om just nu.
För du har väl inte lagt upp henne för nedladdning, som med den första varianten här i tråden eller har jag missat henne.
Gammal 2009-11-15, 10:27   #8
Bengan

Standard

Citat:
Nej för tusan, måla du... Dessutom tänkte jag bara måla upp ett par varianter och sedan återgå till lansvägsfordonen ett tag.

Planen är de två varianterna som du har sett, och sedan ett industrilok "loke" från halmstads järnverk som nu finns i landeryd.

Det är föresten ingen av er som brukar hålla på med att måla som har en bild av en SJ "köttstämpel" som inte är perspektivförvärngd?
Är inte riktigt med SJ "köttstämpel"
Kan det vara en sån här, som kallas för detta?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Gävle 2002-05-10. 09.JPG (81.2 KB, 134 visningar)
Gammal 2009-11-15, 10:41   #9
bear
Medlem

Standard

Nej det är den moderna som ser ut typ så här [SJ] DVS sj inskrivet i en fyrkant med rundade innre hörn. Den som finns på den här bilden: http://nitton.fotopic.net/p29919599.html

Borde försöka lära mig funktionerna för att räta ut perspektiv i bildbehandlingsprogrammet.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.