Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-02, 19:41   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Mina tankar om City Bus Simulator 2010

Ja då ska vi se.. Nu har jag testat spelet tillräckligt för att göra en rättvis bedömning.

Vi kan väl börja med grafiken.
Grafiken tycker jag är bra. Nu har jag en rätt bra dator också, men jag är helt klart nöjd med grafiken och detaljerna. T.ex att vindrutetorkarna verkligen torkar bort vatten från vindrutan. Men ja, jag är helt klart nöjd.

Sen har vi själva spelet då.
Finns tre gamemodes man kan välja mellan. Fritt, scenarios och Story. När man kör fritt kan man välja att starta på lite olika ställen i stan. Både för sin karaktär (Carlos) och bussen. T.ex att bussen är i depon och Carlos är hemma hos sig (ja han har en lägenhet 2-3min gångavstånd från depon). Sedan kan man hämta upp bussen köra till en slutstation och därifrån köra valfri linje.

Sen har vi Scenarion där man kör olika scenarion. Finns ett par att välja emellan.

Sen har vi något helt nytt - story. Där är man "Carlos" som är ny på bussföretaget och man får uppdrag som leder till olika saker. Allting börjar med att Carlos är i sin lägenhet och får ett telefonsamtal från sin chef (ja, man har en mobiltelefon!). Sedan följer massa olika "kapitel" med olika uppdrag m.m. Mycket roligt.

Det jag tycker är riktigt roligt med spelet är att man istället för att starta sin bussrunda direkt inuti bussen med en text som förklarar vad man ska göra, så startas scenarios m.m oftast i bussgaraget där man måste gå fram och ta kontakt med sin chef m.fl och då berättar han vad man ska göra. Sen ska man prata i radio i vissa uppdrag, inte alls så lite som det var i WoS 2 utan mer. Vilket också är kul.

Ja, det finns negativa sidor också. Dels att om man kör upp på en trottoar så går bussen upp alldeles för mycket och man kan inte köra utan måste backa och hålla på. Overkligt.

En till kul grej är att det är riktigt snyggt gjort med alla passagerare. På en station stannar man och släpper på passagerare som är animerade så att dom går på bussen, betalar en biljett eller får sitt kort avläst samtidigt som dom hälsar på Carlos och om man vill så kan Carlos svara något tillbaka. När passagerarna har betalat går dom och sätter sig, bokstavligt talat. Tittar man bak i bussen så kan man se alla passagerare som gått på. Dock rör dom sig inte på bussen men det är riktigt coolt gjort. Och när folk vill gå av så lyder en signal och man stannar och släpper av dom vid nästa station.

Så ja, detta är nog den roligaste simulatorn hittills från TML. Eftersom den är så genomtänkt och välgjord. Och för att man har så väldigt mycket frihet.

En tråkig grej är att det är lite få linjer. Men kul annars!

Betyg

Grafik: 5/5
Spelidé: 5/5
Lätt att förstå?: Mja, i början var det väldigt svårt, men det löser sig. 4/5

Så ja, köp det! Klart värd 300kr.


Bussgaraget


Ute på "duty"
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 19:50   #2
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Har du provat: Grand Central-Time Square alltså 4e juli uppdraget? Där verkar det som att man kör till: Time Square via några hållplatser sedan kör man tom tillbaka till Grand Central och börjar en ny vända till Time Square, men sen står det inte kör mot Grand Central denna gång utan mot Time Square där man redan är, är det att köra till garaget då och få nya uppdrag eller? Mvh Johnny

Senast redigerad av Jonmpa den 2009-11-02 klockan 23:02. Anledning: Jag klarade banan genom att låta bli att släppa av förrän vid ändhållplatsen hehe. mvh Johnny
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 19:53   #3
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Smile

Verkar som ett bra spel
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 19:54   #4
koffe92koffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: gbg
Inlägg: 26
Smile Roligt

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Ja då ska vi se.. Nu har jag testat spelet tillräckligt för att göra en rättvis bedömning.

Vi kan väl börja med grafiken.
Grafiken tycker jag är bra. Nu har jag en rätt bra dator också, men jag är helt klart nöjd med grafiken och detaljerna. T.ex att vindrutetorkarna verkligen torkar bort vatten från vindrutan. Men ja, jag är helt klart nöjd.

Sen har vi själva spelet då.
Finns tre gamemodes man kan välja mellan. Fritt, scenarios och Story. När man kör fritt kan man välja att starta på lite olika ställen i stan. Både för sin karaktär (Carlos) och bussen. T.ex att bussen är i depon och Carlos är hemma hos sig (ja han har en lägenhet 2-3min gångavstånd från depon). Sedan kan man hämta upp bussen köra till en slutstation och därifrån köra valfri linje.


Sen har vi Scenarion där man kör olika scenarion. Finns ett par att välja emellan.

Sen har vi något helt nytt - story. Där är man "Carlos" som är ny på bussföretaget och man får uppdrag som leder till olika saker. Allting börjar med att Carlos är i sin lägenhet och får ett telefonsamtal från sin chef (ja, man har en mobiltelefon!). Sedan följer massa olika "kapitel" med olika uppdrag m.m. Mycket roligt.

Det jag tycker är riktigt roligt med spelet är att man istället för att starta sin bussrunda direkt inuti bussen med en text som förklarar vad man ska göra, så startas scenarios m.m oftast i bussgaraget där man måste gå fram och ta kontakt med sin chef m.fl och då berättar han vad man ska göra. Sen ska man prata i radio i vissa uppdrag, inte alls så lite som det var i WoS 2 utan mer. Vilket också är kul.

Ja, det finns negativa sidor också. Dels att om man kör upp på en trottoar så går bussen upp alldeles för mycket och man kan inte köra utan måste backa och hålla på. Overkligt.

En till kul grej är att det är riktigt snyggt gjort med alla passagerare. På en station stannar man och släpper på passagerare som är animerade så att dom går på bussen, betalar en biljett eller får sitt kort avläst samtidigt som dom hälsar på Carlos och om man vill så kan Carlos svara något tillbaka. När passagerarna har betalat går dom och sätter sig, bokstavligt talat. Tittar man bak i bussen så kan man se alla passagerare som gått på. Dock rör dom sig inte på bussen men det är riktigt coolt gjort. Och när folk vill gå av så lyder en signal och man stannar och släpper av dom vid nästa station.

Så ja, detta är nog den roligaste simulatorn hittills från TML. Eftersom den är så genomtänkt och välgjord. Och för att man har så väldigt mycket frihet.

En tråkig grej är att det är lite få linjer. Men kul annars!

Betyg

Grafik: 5/5
Spelidé: 5/5
Lätt att förstå?: Mja, i början var det väldigt svårt, men det löser sig. 4/5

Så ja, köp det! Klart värd 300kr.


Bussgaraget


Ute på "duty"
Intressant, ska nog ochså köpa de, får man fråga var du köpte den?.......
__________________
KRISTOFFER
- Bloggar på www.ralsbloggen.blogg.se
- Producent till "Göteborgs Spårvägar - Göteborg på Räls"
koffe92koffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 19:56   #5
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Kör man olika bussar, eller bara än enda? Är det stationsutrop? (Som i verkligheten) Är det förarbyte?
Klart intressant, men jag tycker det skulle bli rätt långtråkigt om man bara kan köra med en buss.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 19:56   #6
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av koffe92koffe Visa inlägg
Intressant, ska nog ochså köpa de, får man fråga var du köpte den?.......

Tar mig friheten att svara på den

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....79&postcount=1
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 19:57   #7
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av koffe92koffe Visa inlägg
Intressant, ska nog ochså köpa de, får man fråga var du köpte den?.......
Förmodligen Aerosoft i Tyskland. ( www.aerosoft.com )
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 20:06   #8
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Bomban: Inga stationsutrop, just nu finns det två bussar, en som medföljer och en som man kan ladda ner gratis. Dock har jag inte gjort det. Men fler bussar kommer verkar det som.

Det är inte alls långtråkigt om man jämnför med en tågsim.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 20:41   #9
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Aha, jag tycker nog tvärt om. Tågsimulatorn är mindre långtråkig än bussimulatorn, fast jag har bara kollat videon så jag vet inte säkert. Men det ser roligt ut, så jag kanske kommer att köpa det.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 20:46   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Aha, jag tycker nog tvärt om. Tågsimulatorn är mindre långtråkig än bussimulatorn, fast jag har bara kollat videon så jag vet inte säkert. Men det ser roligt ut, så jag kanske kommer att köpa det.
På en tågsim så är det väldigt begränsat på vad du kan göra och hur du kör. Här kan du ju köra fritt + att det är du som kollar biljetter m.m.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 18:53   #11
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Nån mer som har spelet förutom jag och Johnny?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009