Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-29, 18:46   #1
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Smile tackar, man tackar

Toppenbra arbete! Mer realistiskt till trainz är vad man verkligen uppskatar!
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 01:16   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Beta version.

Nu är betaversionen klar för uppladdning. I denna version har det ingen betydelse om man backar över ”markern” eller inte. Markern känner alltid av det lok som har strömavtagaren/strömavtagarna uppfällda.

Definitionen av ett ellok görs i configfilen för loket. Namnet på loket har alltså inte någon betydelse längre. I strängtabellen (string-table) lägger man till en rad:

pantograph "n" där n är en siffra. 0, 1, 2 eller 3.

Denna siffra talar inte bara om att loket/tåget är eldrivet, utan också vilka ”pantograph states” som ska användas. MSL TrainMonitor sköter om denna uppgift. När man använder strömavtagarknappen kommer således inte alla steg (0-3) alltid att användas, vilket ger en bättre funktion än originalfunktionen.

Siffrorna har följande betydelse:
  • 0: Loket (manövervagnen) har ingen strömavtagare.
  • 1: Loket har endast en strömavtagare. States 0 och 1 används bara.
  • 2: Loket har två strömavtagare. States 0, 1 och 2 används. Det innebär att båda strömavtagarna aldrig kan vara uppe samtidigt.
  • 3: Loket har två strömavtagare. Alla 4 states används. Det innebär att båda strömavtagarna kan vara uppe samtidigt.
Några exempel:

Ue orange har ingen tabell för strängar, så i configfilen för Ue lägger man till följande:

Kod:
 
string-table
{
  pantograph     "1"
}
Rc1 (community-ware) har redan en tabell för strängar, så där lägger man till den extra strängen i den befintliga tabellen.

Kod:
 
string-table
{
  texture_name   "Textur"
  radiolok       "Radiolok"
  .
  .
  .
  pantograph     "2"
}
Tips: Klona loket först så att du har originalet kvar. Du får då en egen kopia med din egen kuid. Ändra också namn (taggen username) så att du får ett unikt namn i Surveyor.

I configfilen för MSL PowerMarker finns det 4 strängar som visas i meddelandefönstret vid olika händelser. Dessa strängar kan du ändra på själv, efter behov. Förklaring finns i configfilen.

Den nya versionen innehåller både MSL PowerMarker och MSL TrainMonitor. TrainMonitor är ett gemensamt funktionsbibliotek som startar automatiskt när någon marker används.

Placera ut MSL PowerMarker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan.

Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-07 klockan 02:05.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 02:56   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard X2000 test...

Idag har jag testat X2000. Fungerar också utmärkt. Det är viktigt att man lägger till information även för manövervagnen i configfilen. Även fast den inte har någon strömavtagare, så är den en del i ett eldrivet tåg. Manövervagnen ska ha följande tillägg i configfilen:

Kod:
string-table
{
  pantograph     "0"
}
Motorvagnen ska ha följande tillägg:

Kod:
string-table
{
  pantograph     "2"
}
När man sitter och kör i manövervagnen, stannar inte tåget förrän motorvagnen blir strömlös.

Denna test gjordes med den skarpa versionen, som jag kommer att ladda upp under helgen. I denna version är en modul till i MSL TrainMonitor aktiverad, som gör det omöjligt att att starta ett ellok om inte ström finns. Man kan alltså aldrig glömma stömavtagaren. Och fäller man ner den under gång så stannar tåget.

Jag har även testat med AI förare och dom stannar också om det blir strömlöst. Fördelen med en AI förare är att han/hon alltid fäller upp strömavtagaren innan han/hon kör.

Fungerar bara i TS2009. Detta blir också ytterligare ett bevis på att TS2009 är en bättre simulator, än de tidigare TRS versionerna.

EDIT: Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-09 klockan 22:46.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 22:36   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Tackar Svenolov.

För strömlösa El-lok

Har inte hunnit att testa dom två föregående än.
Har precis fått igång den nya burken och har bara börjat att installera så smått i Trainz.

Har du gjort någon test med Reginan och X10-14.
På Reginan, så är ju dörrarna kopplade till strömavtagaren och på X10-14, så är ju även dessa strömavtagare uppe hela tiden och har ingen funktion i Trainz.

Räcker det med, att fylla i dom ovanstående uppgifterna i configen på dom också. För att dom ska bli strömlösa eller måste dom vara utrustade med strömavtagare som går upp och ner för att funktionen ska fungera?

EDIT: Kom på att motorvagnen för X2:an har ingen strömavtagare. Är det dessa uppgifter som man bör lägga till på Reginan och X10-14 i configen.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-11-09 klockan 22:39.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 01:53   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Tackar Svenolov.

För strömlösa El-lok

... Har du gjort någon test med Reginan och X10-14.
På Reginan, så är ju dörrarna kopplade till strömavtagaren och på X10-14, så är ju även dessa strömavtagare uppe hela tiden och har ingen funktion i Trainz..
Reginan är ju väldigt speciell, som du säger. Jag vet inte om du använder min version av Regina, eller inte. Men hursomhellst, skriptet känner av "pantograph state" tillsammans med tillägget i configfilen. Om strömavtagaren är uppe eller nere visuellt kan inte skriptet avgöra. Om man klickar på pantographsymbolen (eller END-tangenten) för ett diesellok så ändras också "state" för strömavtagaren för detta lok också. Det gäller ett ånglok också. Så när man ska köra Regina så måste man fälla upp strömavtagaren, även fast man inte ser detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
... Räcker det med, att fylla i dom ovanstående uppgifterna i configen på dom också. För att dom ska bli strömlösa eller måste dom vara utrustade med strömavtagare som går upp och ner för att funktionen ska fungera?.
Se ovanstående svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
... EDIT: Kom på att motorvagnen för X2:an har ingen strömavtagare. Är det dessa uppgifter som man bör lägga till på Reginan och X10-14 i configen.
Hmm.. kanske ovanstående svar svarar på denna fråga också?

Lite OT kanske, men när du frågar om Regina, som jag har haft väldiga fighter med tidigare. Jag har gamla originalfiler på Regina som jag fick av upphovsmannen för många år sedan, när jag ställde frågan till honom om dörrproblemet. Han gav mig tillåtelse att använda detta material, och även lämna det vidare om jag ville. Så jag sitter med detta material som jag äger numera. Det finns installerat på min gamla uråldriga dator som jag har hemma i Ljusdal. Jag ska göra en resa (ta en liten semester) nästa vecka till mina släktingar i Hälsingland och skrämma liv i den gamle, så vi får se vad jag hittar där.

Jag tror att du Bengan, kan förvalta detta material bättre än jag.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-10 klockan 02:44.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 05:11   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Tackar för svaret.

Tror att jag förstår, men inte helt riktigt angående X10-14.
På dom, så har ju strömavtagaren inte någon funktion.
Går varken fälla upp eller ned.
På Reginan, så styrs ju dörrarna av knappen för strömavtagaren. Så där, är det bara att se till att dörrarna är stängda (fel öppna var det). För den var ju så knäpp, att dörrarna gick upp, när man började köra för att strömavtagaren slogs på. Men det löste ju du, så jag kör Regina efter din variant.

Nu gled jag bort från X10-14, där jag inte är med helt.

Finns ju ingen strömavtagare att slå till, men det finns det ju inte heller på manövervagnen (skrev fel i förra posten, motorvagn) för X2:an. Är det bara att använda samma uppgifter i configen för X10-14 som det är för manövervagnen för X2.
X2 har ju dock en fungerande motorvagn i andra änden, men det har ju inte X10-14.

Ja, det blir till att testa sig fram.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 13:20   #7
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Mine russiske kollegaer vil gjerne vite litt mer om dette. Også, kunne støtte for EMU (flere pantografer) Og for AC/DC bli implementert? I så fall, vil den russiske Trainz felleskapet være dere takknemlige.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 00:25   #8
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Hei det er meg igjen, unnskyld for at jeg forstyrrer, men jeg fikk denne feilen, da jeg prøvde en lok med litt modifisert script.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg markerfeil.jpg (259.3 KB, 147 visningar)
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 05:08   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.
Ursprungligen postat av Bengan
... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.
...


Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern.



Tackar Sven.

Då tänkte jag rätt på första punkten och på den andra punkten.
Precis vad jag hoppades på. Skönt att du tänker på det mesta.

Är med i dom andra stegen, angående strömavtagarens upp och nedgång och dess lägen.
Men har inte tänkt på, om knappen alltid är aktiv och fungerar på alla lok. Sällan jag har den listen utdragen och samma sak med hyttkörning. Brukar oftast, bara åka med tåget i utvändig kamera.
Då jag tycker, att det ser så härligt ut, när ett elegant tågsätt bryter igenom landskapet.
Tyvärr, så finns det inte så många banor. Där man verkligen kan sitta och njuta. Jag får rysningar, bara jag ser Ekans bilder. Har aldrig sett något liknande och kommer nog aldrig att komma i närheten vid eget bygge. Där måste det vara helt underbart, att åka med i en utvändig kamera och se landskapet dåna förbi.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 13:27   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Silverwolf Visa inlägg
Hei det er meg igjen, unnskyld for at jeg forstyrrer, men jeg fikk denne feilen, da jeg prøvde en lok med litt modifisert script.
Linje nummer 516 finnes ikke i koden for PowerMarker, men koden refererer til en ugyldig objekt.

Har du lagt til en pantograf for en vogn ("vehicle" klasse) i stedet for et lokomotiv (lokomotiv klasse)?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 14:51   #11
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Linje nummer 516 finnes ikke i koden for PowerMarker, men koden refererer til en ugyldig objekt.

Har du lagt til en pantograf for en vogn ("vehicle" klasse) i stedet for et lokomotiv (lokomotiv klasse)?
Det er jo en drivvogn, så den skal fungere, som en lokomotiv. Men jeg antar at jeg gjorde alt feil.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 19:44   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ny fundering, som har dykt upp för X10.
Som SL:s pendeltåg, så går dom ju ibland som fyra vagnpar = fyra strömavtagare 8 vagnar.
Skulle man då, gå ut på en strömlös sträcka. Så borde dom tre första vagnparen ta sig förbi markern innan hon blir strömlös.
Detta problem, spelar egentligen ingen större roll för mig. Då jag har tänkt ha egna spårvägar för dessa och att dom inte direkt kommer i närheten utav en strömlösa sträcka.
Tänkte nu mer, på alla andra. Som kanske har tänkt att dubbelkoppla X10-14 med varandra. Vid närmare eftertanke, så blir det nog ändå att jag kommer nära strömlösa sträckor med andra X10-14 där jag hade tänkt använda 2 vagnpar.

Misstänker att det kan bli svårt, att göra någonting åt det hela. När det gäller 4 vagnpar med 4 strömavtagare. Men du kanske har, en lösning där också.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009