![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#33 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Lite klipp o klistra från denna tråd;
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....8&postcount=76 Citat:
Arbetet strukturerar jag upp med att inventera vad jag har för underlag för en aktuell modell. Efter att ha byggt några modeller med undermåligt ritningsunderlag, så har nyare tankar om modeller utgått ifrån tillgång till bra ritningsunderlag. Det är vanskligt om man har en grov huvudritning och uppskattar olika mått. Förr eller senare måste man uppskatta mått som står i relation till något men tidigare uppskattat och då får man accelererande fel, vilket ger i resultat att modellen ser inte rätt ut. ofta kan man inte peka på vad som är fel, förrän man detaljjämför med förebilden. Så, ritningar är väsentligt. Nästa del är att ha bra fotounderlag. Här handlar det både om textur-fotografier i mitt fall, som ska vara rimligt raka och hyggligt i samma färgnyans med varandra så det inte bli lapptäcke. Det andra behovet vad gäller bilder är att se hur det verkligen är gjort i verkligheten, en ritning kan luras om man är för snabb. En bild kan säga mer än 1000 linjer på en ritning... hmm, eller hur det nu var... Den geometri som man bör modellera har ju med TRS2009 och Rail Simulator väsentligt höjts. Det är få saker på ett lok som jag lämnar till texturering, utan det blir modellerat istället. Textureringen behåller jag dock för de stora ytorna unika för varje del, så att man har möjlighet att göra unik patinering eller detaljering på ett bestämt ställe. Dock blir ju behovet att ha fönster och andra detaljer i texturen minimerat, till förmån å ena sidan för enklare texturering, men till nackdel när man t.ex gör personvagnar då det nu inte räcker att göra en "enhetsmodell" och sedan texturera upp varianterna, utan nu måste varje vagnstyp modelleras med fönsterplaceringar etc. På frågan vad man måste ha med för att få det att fungera i Trainz 2009 kan jag inte svara på eftersom jag själv inte har det, men såvitt jag förstår så är det inga större bekymmer att i 3D-modellen addera det som är Trainz-specifikt. det är ju en fördel att jobba i ett generiskt cad-program, så möjligheten finns att kunna konvertera till flera simulatorer. Nått som jag personligen gillar, då behovet av detaljerade svenska modeller är stort och möjligheterna ökats väsentligt, men det sätter ju också större tryck på 3D-modellerarna och kan då arbetet utnyttjas i flera simulatorer som motsvarar prestanda-behovet så är det gynnsamt för alla i långa loppet tror jag. tillräckligt bra resultat är väldigt svårt att svara på... det ligger ju lite i betraktarens öga, men framförallt ska du ju ha roligt under arbetets gång. jag själv är lite ostrukturerad i mitt arbete och startar kanske för många projekt samtidigt... Men samtidigt har jag roligt och till skillnad från jobbet så är det tillåtet att låta nöjet styra... Jo, textur-arbete tar ordentligt med tid och då "fuskar" jag ganska ordentligt med att utnyttja fotografier, för att därigenom få den naturliga patinan direkt. jag är inte lika skicklig som t.ex Janne att på digital väg framkalla texturer som är trovärdiga, så bra texturfoton är viktiga för mig. Samtidigt kan man ju kommentera att för ett D-lok eller andra brunlok så behöver jag ju inte ha ett D-lok, det har varit både hg-lok och F-lok som har varit texturdonatorer till D-loket. Men på D-loket med stålkorg självt så har jag i trakten 300 bilder, både egentagna och hämtade. Jag har bl.a ett 30-tal egna detaljbilder på taket som är mycket värdefulla. Det där med LOD kan säkert skilja sig åt mellan RS och Trainz, där är jag ej bekant med hur det går till i Trainz. Med så pass polygonstinna modeller som det nu handlar om (D-loket är strax över 20000 i sitt nuvarande skick), så är det av yttersta vikt att dessa är loddade. Det fina är ju att en detaljerad modell som är loddad på ganska kort avstånd, kanske redan vid 100m har tappat en BETYDANDE del av sitt polygoninnehåll och blir därmed inte speciellt svår att hantera. Med min relativt trötta nuvarande dator, så kan den ändå i RailWorks hantera 10st Rc-lok (30000 poly) och allt annat som är runtomkring utan att det blir stillbildsvisning för det. Jag gissar att det är liknande i Trainz 2009. Så, LOD ska man tänka på redan från start. jättekul du har erfarenhet av D-loket från verkligheten, du får gärna komma med synpunkter sedan när den lever i simulatorerna! Instämmer i dina synpunkter om att även ha den som senare versioner, t.ex Du2 osv. Förutom att det kändes naturligt att börja med ursprunget på något sätt, så berodde det också på ritningsunderlag. Saknar i dagsläget ritning på Mk2-strömavtagare... Någon? De modeller jag gör kommer vara fria, då jag gör detta för att det är så rackarns roligt och dessutom förbehåller mig rätten att fnatta runt på lite olika projekt... ![]() ![]() Och som sagt, jag tänker mer i banor att bygga för alla simulatorer som har tillräcklig prestanda och inte bara isolerat Trainz eller Rail Simulator/Rail Works. för många modeller kan det aldrig bli... Senast redigerad av Mazz den 2009-09-03 klockan 01:57. |
|
![]() |
![]() |