|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2009-09-02, 14:56 | #1 | |
| Hedersmedlem Reg.datum: Sep 2001 Ort: Vendelsö 
					Inlägg: 4 502
				 |   Citat: 
 Nu börjar sommaren ta slut, snart dags att sätta sig med tågsim igen, ser fram mot det.  Är man väldigt slipad i SolidWorks och ovan i 3ds, så KAN det teoretiskt finnas en tanke att först bygga nått där. Men, man måste ända jobba en hel del i 3ds med mappningar, objektrelationer, samt inte minst att man inte har samma koll på polygonantal när 3ds-konverteraren skapar polygonerna. Sannolikt vill du gå in och "städa" polygoner på sånt som kanske inte blev så bra i konverteringen. I slutänden tar det nog ändå längre tid än om man gör det från början i 3ds och ser till att hela tiden hålla koll på polygonbudgeten. För en 3D-modell i simulator, så vill man förmodligen "plussa på" med polygoner där det är väldigt synligt, t.ex ett svepande tak, medan man på andra okritiska ställen städar ganska rejält redan i designen. Jag tror mer på att bygga snålt från början än att ha "städpass" senare. Så sammanfattningsvis så låter inte designgången att först bygga i SolidWorks så värst attraktiv. | |
|   |   | 
|  2009-09-03, 00:58 | #2 | 
| Medlem Reg.datum: Mar 2009 Ort: Sundsvall 
					Inlägg: 25
				 |  Tips från coachen..... 
			
			För mig som är nybörjare på detta så skulle det vara intressant att få en mera uttömmande beskrivning av hur du gått till väga när du skapat exempelvis D-loket. Hur strukturerar du upp arbetet innan du drar igång modellerandet på allvar. Vilken geometri bör man modellera och vad kan man lägga på som textur? Vad måste man ha med för att få loket att "fungera" i Trainz 2009? Vad bör man tänka på för att få ett "tillräckligt" bra resultat? Arbetet med texturer tar säkert en hel del tid. Fototexturer från museilok man kan fota idag är en sak, men mina minnen från D-loken i drift i Sundsvall var att de var rejält skitiga. Och det luktade riktigt ellok på den tiden (När kommer det i Trainz förresten, loklukt? Trainz 2025). Detta med texturarbetet och LOD är väl ett kapitel i sig, men just nu är jag mest intresserad av modelleringsbiten. Vad gäller D-lok så hade jag turen att få köra loken 315, 350, 364, 447 samt en maskin 597 (Som var på en kortare session här i stan) i unga år. Det var trångt i hytterna och på förarplatsen då jag redan då var rätt lång, men det var riktiga lok det där man fick koppla upp körlägena och känna rycket i loket för varje steg. De bilder jag sett på ditt D-lok är imponerande även om modellen inte är klar. Man önskar att loket inte bara kommer att finnas i ursprungsutförande utan att det kommer att finnas även som Du2 och med möjlighet att lägga in olika individnummer. Väl medveten om att detta är ett fritidsintresse som i likhet med mitt engagemang i Galtström tar mycket tid i anspråk. Även om du väljer att släppa loket fritt på downloadsidan när det är klart så skulle jag gärna se att jag fick lägga någon spänn antingen till dig eller till en pott för utveckling av svenska modeller till Trainz, för det saknas massor av lok och vagnar. /Håkan | 
|   |   |