Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-29, 01:05   #31
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBGtram Visa inlägg
De va en ganska eller alldeles för långt samtal om M21:an men nu( e den avklarad) till de viktiga eller de lite mer roligare de där vita GT spårvagnen som du : Ekankal , jag försökte ladda ner den med de gick inte, Hör du prövat eller går den och hitta på DLS??? Svar vore kul att få för jag längtar verkligen till att få se/göra den GS blå...
Tydligen något strul med den vagnen, men om du kollar här http://www.ptram.eu/index.php?aktywa...eb224&id_a=145 så finns det en hel drös GT6'or (sidan kräver reg.).
Du kan ju kolla om det finns någon som är tillräckligt lik där, själv har jag som sagt dålig koll på det här med spårvagnar.
Gammal 2009-08-29, 14:31   #32
GBGtram
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Talking Oshit va nice! GS M29(ljud)

Hej jag har hittat en 50/50 sak. De e en blå/röd spårvagn som har 3 sett ,en fram som jag inte lyckades hämta hem, sen en kort mitt del och slutdel.

De speciella med denna vagnen e att den har GÖTEBORGS M29:s MOTORLJUD, hur nice som helst. Här finns den, de e den andra(blå) spårvagnen med snö på bilden.
http://www.trainzdepot.net/infusions...php?stext=tram

Om någon vill så kan "du" väl försöka ladda hem den och se om du får med hela sättet jag fick bara bakre delen. Då vore de bra om "du" kunde säga till mig. Sen om de går kan man ju måla den till en M28/M29.

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-29, 19:26   #33
ekankal
Veteran

Standard

Citat:
Hej jag har hittat en 50/50 sak. De e en blå/röd spårvagn som har 3 sett ,en fram som jag inte lyckades hämta hem, sen en kort mitt del och slutdel.

De speciella med denna vagnen e att den har GÖTEBORGS M29:s MOTORLJUD, hur nice som helst. Här finns den, de e den andra(blå) spårvagnen med snö på bilden.
http://www.trainzdepot.net/infusions...php?stext=tram

Om någon vill så kan "du" väl försöka ladda hem den och se om du får med hela sättet jag fick bara bakre delen. Då vore de bra om "du" kunde säga till mig. Sen om de går kan man ju måla den till en M28/M29.
Man måste ladda ner en GT8 för att det ska funka (finns bl.a på sista sidan jag länkade till).
Där ingår kuiden för phanto och interiör som saknas.
För övrigt kan man byta motorljud från en vagn till en annan, det ändrar man i config.filen.

Senast redigerad av ekankal den 2009-08-29 klockan 19:28.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-29, 22:02   #34
GBGtram
Medlem

Question Bra...men den hemsidan är konstig...

Hej , du får gärna förklara lätt hur jag ska ändra motor ljudet (hur man hittar con..?- filen osv...

Men jag har registrerat mig och kämpat med att logga in på den sidan du gav mig.
Men när jag klickar på login så står de att jag inte e inloggad ur knäppt som helst,(jag har även fått ett mejl och jag klicka på länken men inget hjälper) vet du va jag ska göra eller finns de någon annan sida??

Jag är verkligen inne på att försöka fixa en göteborgsk spårvagn nu.
som vi senare kan ladda ned från forumet.....

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Gammal 2009-08-30, 11:42   #35
ekankal
Veteran

Standard

Är det någonting sånt här som du har tänkt dej?

Ang. att byta motorljud så editerar man vagnen ifråga i CMP/CM2.
Sen letar man upp "configfile", öppnar den och letar upp "enginesound".
Där byter man ut det kuidnummret mot det nya ljudets kuidnr. samt ändrar även i "kuidtable".
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ekankal_20090830_0001.jpg (162.9 KB, 249 visningar)
Filtyp: jpg ekankal_20090830_0002.jpg (181.0 KB, 250 visningar)
Filtyp: jpg ekankal_20090830_0004.jpg (201.0 KB, 249 visningar)
Filtyp: jpg ekankal_20090830_0005.jpg (190.9 KB, 248 visningar)

Senast redigerad av ekankal den 2009-08-30 klockan 11:43.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-30, 16:41   #36
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Skitsnyggt ekenal!

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 11:10   #37
GBGtram
Medlem

Talking Bästa VAGNEN jag sett!!!!!

Tja den vagnen var den snyggaste jag har hittils sett ni trainz världen , kan du ladda upp den här, snälla. Tack för förklaringen om motorljudet men har den M29:an på ditt Trainz de där motorljudet?:grin :

PS: Har du målat den och den stadsmiljön ,e x. SJ bussen, bilarna som "rör" sig e svenska? har du gjort dom/de men skit snyggt alltså!!!!!

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien

Senast redigerad av GBGtram den 2009-08-31 klockan 11:21.
Gammal 2009-08-31, 11:42   #38
ekankal
Veteran

Standard

Citat:
Tja den vagnen var den snyggaste jag har hittils sett ni trainz världen , kan du ladda upp den här, snälla. Tack för förklaringen om motorljudet men har den M29:an på ditt Trainz de där motorljudet?:grin :

PS: Har du målat den och den stadsmiljön ,e x. SJ bussen, bilarna som "rör" sig e svenska? har du gjort dom/de men skit snyggt alltså!!!!!
Spårvagnen är den där "blå/röda" som jag har målat om, så den bör ju ha rätt ljud.
Sen har jag bytt strömavtagare (det satt den "stora" orginal).
Ska bara fixa en bättre logga med Västtrafik på, den blev lite suddig, så kan jag väl lägga upp den för nerladdning.

Bilderna är från en av städerna på mitt bygge, och bussen m.m. har jag målat om.
Gammal 2009-08-31, 17:53   #39
GBGtram
Medlem

Thumbs up Jätte BRA!

De va en riktigt fin vagn du har gjort ekan... Och du lyckades verkligen få den perfekta spårvagnsblåa färgen på M29:an, den ser så gott som riktig ut förutom mitt delen men de gör inget.

Du vet inte exakt när du blir klar med GS vagnen?... längtar som du förstår...hehe...

Jag tänkte inte vara jobbig men om du vill så kan du ju alltid lägga upp någon av dina andra om målade försvenskade föremål? De e hur snygga som helst

(jag själv har inte lärt mig att använda såna om målningsprogram än!).

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Gammal 2009-09-02, 09:40   #40
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hur man gör en ommålning.

1) Först måste man ha något rit/måleriprogram som klarar av tga. och bmp. bilder. Dom flesta texturer brukar vara i tga. Förkommer som bmp. och till och med som jpg. ibland.

2) För TRS2006 och TS2009. Öppna CMP och leta reda på objektet som du vill måla om. Markera objektet och högerklicka. Då dyker flera alternativ upp. Gå till clone och klona av objektet. Då har du två varianter utav samma objekt. Ett med orginalskaparens kuidnr. och ett med ditt eget kuidnr. Kör Open for edit, på kopian med ditt kuidnr. Då hamnar objektet i mappen för Auran/TRS2006 eller TS2009/Editing.

3) Starta rit/måleriprogramet. Kör öppna och leta reda på objektet i mappen Auran/TRS2006 eller TS2009/Editing. Där får du leta reda på texturen som du vill måla om och öppna den, sen är det bara att kladda på.

4) Ett tips. Ladda hem programet Trainz Object Explorer. Med det programet, så kan du öppna IM-filer. Leta reda på IM-filen, som finns i någon av mapparna som du har klonat. Då kan du kolla av, ommålningen bit för bit. Utan att behöva starta Trainz, varenda gång för att kolla hur det ser ut.

5) Glöm inte att öppna configen. För att döpa om objektet till det, som du vill att det ska heta.

6) Viktigast utav allt. Innan du lägger upp ett objekt för nedladdning. Kontakta personen ifråga, som har gjort objektet och fråga om du får tillstånd, att lägga upp objektet. Har man tur, så får man tillstånd samma dag. Har man otur, så kan man få vänta i månader på svar.

Ett tips. Spara objektet som cdp-fil. och skicka med den, plus en bild på objektet till han som har gjort det hela. Brukar gå mycket fortare då och chansen för ett OK ökar. Då skaparen utav materialet brukar uppskatta detta. Då han kan ta en koll och bedöma ommålningen själv.

Struntar du i tillståndet. Så försämrar du för oss andra, att få tillstånd av samma person. Sen är det 99,9% risk, att materialet plockas bort här på forumet av Admin, om tillstånd saknas.

7) Angående Paintshed. Painshed medföljer Trainz och som Ekan har svarat i någon annan tråd. Så är det bara färdiggjorda mallar, på några enstaka lok och vagnar som man kan kladda på.

EDIT: 8) Du ställde även frågan. Hur man får in objektet i Trainz. Om du har gjort som i ovan. Så är det bara att köra commit sen.

EDIT igen: Länk till sidan, där Trainz Object Explorer kan laddas ner.

http://www.tafweb-trainz.co.uk/trainzobjectz.html

Senast redigerad av Bengan den 2009-09-02 klockan 09:54.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-03, 09:56   #41
GBGtram
Medlem

Question Bra men ....2 fel

Tack för att du förklarade hur man ska göra men jag har två fel : Jag har programet corbel paint shop pro och när jag öppnar en fil/mapp så ghör jag så här: öppna>Datorn>Program>Auran>Trainz 2006..... men efter det vad ska jag hitta den filen, som jag klonade??? kan du förklara på att ungefär var den filen ligger , jag har letat nästan överallt och vad ska den mappen/filen heta ?

Den andra lila felet är inte någon alvarligt men jag kan inte hitta stället där man laddar ned Trainz Explore. Din länk värkar ha gott "ut".....+
Tack på förhand...

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Gammal 2009-09-03, 16:14   #42
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Tack för att du förklarade hur man ska göra men jag har två fel : Jag har programet corbel paint shop pro och när jag öppnar en fil/mapp så ghör jag så här: öppna>Datorn>Program>Auran>Trainz 2006..... men efter det vad ska jag hitta den filen, som jag klonade??? kan du förklara på att ungefär var den filen ligger , jag har letat nästan överallt och vad ska den mappen/filen heta ?

Den andra lila felet är inte någon alvarligt men jag kan inte hitta stället där man laddar ned Trainz Explore. Din länk värkar ha gott "ut".....+
Tack på förhand...
Läs punkt 2 engång till.

Det beror på, var du har installerat Trainz. Jag antar, att du har installerat på Hårddisk C. Då ska du hitta det under C/Program/Auran/TRS2006/Editing. Där inne, ska då mappen finnas, om du har kört open for edit på din klonade pryl. Sen i den mappen, så kan det finnas flera mappar. Då får du leta reda på den, som innerhåller texturerna.

Han länkar tydligen vidare, till en ny länk numera. Här kommer en annan länk.

http://trainz.luvr.net/projects-view.php?pid=476&tab=f
Gammal 2009-09-03, 16:29   #43
GBGtram
Medlem

Smile Tack...osv..

Tack bengan jag ska kolla upp det lite senare.

Jag har varit inne på PTtrams hemsida och hittade massor av reskins till spårvagnar och dom måste man ju kunna måla om i paint shed eller måste jag då använda ett ritprogram???

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Gammal 2009-09-03, 16:45   #44
ekankal
Veteran

Standard

Citat:
Tack bengan jag ska kolla upp det lite senare.

Jag har varit inne på PTtrams hemsida och hittade massor av reskins till spårvagnar och dom måste man ju kunna måla om i paint shed eller måste jag då använda ett ritprogram???
Som både Bengan och jag nämnt tidigare, Trainz Paint Shed inehåller bara mallar till ett fåtal tåg (har varit inne och kikat lite själv),
så det är nog bara att följa Bengans beskrivning, och använda sej av ett lämpligt ritprog. .
Gammal 2009-09-03, 17:50   #45
flompe
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Läs punkt 2 engång till.

Det beror på, var du har installerat Trainz. Jag antar, att du har installerat på Hårddisk C. Då ska du hitta det under C/Program/Auran/TRS2006/Editing. Där inne, ska då mappen finnas, om du har kört open for edit på din klonade pryl. Sen i den mappen, så kan det finnas flera mappar. Då får du leta reda på den, som innerhåller texturerna.

Han länkar tydligen vidare, till en ny länk numera. Här kommer en annan länk.

http://trainz.luvr.net/projects-view.php?pid=476&tab=f
Ett tips när man har klonat saker i CMP:
Högerklicka på objektet som du vill måla om och välj "Edit in Explorer". Då öppnas mappen där de ommålningsbara filerna ligger, och man slipper leta via Photoshop eller dyl. Detta gör att man inte behöver köra "Open for edit", utan det går automatiskt.
flompe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.