![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Bumpmap? Är väldigt trött nu, men om det är när man lägger på en alphachannel på en vanlig textur för att få hål i den så funkar det även i 04/06.
Har aldrig varit duktig på att skilja alpha, bumpmap, shadowmap, normalmap mm från varandra. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Bumpmaps är förenklat i stort sett samma sak som normalmaps fast de fungerar på lite olika sätt i grafikmotorn. BUmpmappen består av en separat textur i gråskala och ger fejkat djup i modellen. Den fungerar i stort sett som en displacement i Surveyor... vitt är högt och svart är lågt. Kanske inte 100% korrekt, men på ett ungefär ![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Så var det!
![]() Normalmaps går att göra i 06 i alla fall. Vet ej hur man gör i gMax men det finns beskrivet för blender av Paul Hobbs. Här finns normalmaps beskrivet för trs 2009: http://en.wikibooks.org/wiki/Trainz/...pping_(TRS2009) Enligt denna sida ska bumpmapning stödjas av 04: http://www.aerosoft.com/cgi-local/re...99834770,50044 Har använt bumpmap i ett annat spel förut och det verkar mycket lättare att göra en enkel bump än en normalmap om jag själv får kommentera det. EDIT: tror att det räcker med att lägga till "bump=bumptexture.tga" eller något liknande i texture filen i cmp.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2009-06-23 klockan 11:45. |
![]() |
![]() |