|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2009-06-16, 23:35 | #1 | 
| Tidigare Traindriver94 |   
			
			Hmm, jag förstår fortfarande inte varför man ska ha en "försignalstavla" ?? Sån tavla som ser ut som en försignal Har läst sidan som KMW skickade.. 
				__________________ Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! | 
|   |   | 
|  2009-06-16, 23:44 | #2 | |
| Månadens bild - Mars 2005 Reg.datum: Feb 2002 Ort: Leksand 
					Inlägg: 1 177
				 |   Citat: 
 Du kan läsa lite på följande sida om du vill veta mer: http://www.home.vxu.se/tnonv03/swedi...enteringstavla mvh .... Mats 
				__________________   | |
|   |   | 
|  2009-06-16, 23:46 | #3 | |
| Hedersmedlem Reg.datum: Sep 2001 Ort: Vendelsö 
					Inlägg: 4 502
				 |   Citat: 
 Så, kontentan blir att när man passerar denna tavla, så måste man agera utifrån det försignalbesked som man fått. Så har man kommande restriktivt besked, så är det bara o börja bromsa fint. Senast redigerad av Mazz den 2009-06-16 klockan 23:49. | |
|   |   | 
|  2009-06-17, 16:42 | #4 | |
| Skånsk användare Reg.datum: Oct 2002 Ort: Hässleholm 
					Inlägg: 1 518
				 |   Citat: 
 För att sen kunna veta när du har en kilometer kvar till nästa signal, sitter det två skyltar...en orienteringstavla samt den så kallade tioöringen. Tillsammans orienterar dessa om att det är ca 1000 meter kvar till nästa huvudsignal. Skylten i sig visar inte vilket besked nästa signal ger oss, för det fick vi i föregående signal...dvs den kombinerade huvudsignalen. Den så kallade "tioöringen" får en helt annan innebörd ifall den sitter på en kombinerad huvudsignal inne på en driftplats, då den helt plötsligt betyder att ifall signalen saknar ett försignalbesked, skall den tolkas som "vänta stopp". 
				__________________ /Erik Götborg | |
|   |   | 
|  2009-06-17, 16:49 | #5 | 
| Tidigare Traindriver94 |   
			
			Men hinner ett tåg stanna helt på 1km om det rör sig i 160? Jag vet att det beror på antal vagnar osv osv
		 
				__________________ Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! | 
|   |   | 
|  2009-06-17, 17:09 | #6 | |
| Skånsk användare Reg.datum: Oct 2002 Ort: Hässleholm 
					Inlägg: 1 518
				 |   Citat: 
 På en B-bana, tex. Stockholm-Göteborg, är det trappsignalering som gäller...dvs att man tar ner hastigheterna i flera steg, för att hålla 130 km/h vid signalen som visar "kör 80, vänta stopp", just för att säkerhetsställa att man kan stanna vid nästa signal. Kör man då i 200 km/h som X2000 gör, då blir det att först gå ner från 200 till 130, och därefter helt ner till noll, innan man står stilla. Mellan Katrineholm och Malmö är det C-bana, och då funkar det på ett helt annat sätt...där går man från 200 till stopp direkt, för signalsystemet är uppbyggt på det viset. Sedan har man en viss hjälp av ATC vid vissa tillfällen också, den piper till när det börjar bli läge att bromsa....men personligen bromsar jag redan innan den hojtar till, för att få det mjukt och fint. 
				__________________ /Erik Götborg Senast redigerad av Erik Götborg den 2009-06-17 klockan 17:16. | |
|   |   | 
|  2009-06-17, 21:43 | #7 | |
| Medlem |   Citat: 
 /Magnus | |
|   |   | 
|  2009-06-17, 22:24 | #8 | |
| Skånsk användare Reg.datum: Oct 2002 Ort: Hässleholm 
					Inlägg: 1 518
				 |   Citat: 
 
				__________________ /Erik Götborg | |
|   |   | 
|  2009-06-17, 22:59 | #9 | |
| Medlem |   Citat: 
  . Jag tänkte mer försöka förklara för resten av publiken hur det gick till lite mer ingående och kanske sätta myror i huvudet på någon duktig programerare som ger sig på att fixa det i RS också.  /Magnus | |
|   |   | 
|  2009-06-17, 17:10 | #10 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Mar 2002 Ort: Trollhättan 
					Inlägg: 9 861
				 |   
			
			Ja, om föraren uppfattar försignalens ljussken.
		 | 
|   |   | 
|  2009-06-17, 17:18 | #11 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2005 Ort: Karlstad, Sverige 
					Inlägg: 988
				 |   
			
			Tråden resulterade i en massa diskussioner men så länge det handlar om signaler så är det väl okej. Micke, hinner inte kontrollera förrän till helgen. Tycker det ser rätt så normalt ut som du satt signalerna och länkarna. Att länk 1 pekar in i baslänken gör ingenting, så gör jag ofta för att de inte ska bli så utspridda. /Anders | 
|   |   | 
|  2009-06-17, 17:22 | #12 | 
| Tidigare Traindriver94 |   
			
			Jo, när jag körde på Swens testrutt, blev H2 också röd utan anledning. Händer detta någon mer än mig? 
				__________________ Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! | 
|   |   |