![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]() Citat:
Nått skumt är det... ![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Här är dom ju http://www.e-buzz.se/forum/showpost....95&postcount=1
![]() Aja: KMW Skulle du kunna förklara hur ett "block" är uppbyggt? Så ska jag ta bort alla nuvarande signaler och sätta upp signaler enligt dina anvisningar så ska jag se om det funkar ![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Här är iaf ett exempel...
En signal efter en växel från dubbelspårigstation. Signalen är utsatt som blocksignal. 1. Tåget står stilla - signalen visar "kör" 2. Tåget börjar sakta rulla - signalen slår om till "stopp" 3. Såhär har jag placerat länkarna, enligt manualens beskrivning. Signalen efter denna är en försignal (F3) och efter den kommer en H3. dessa två funkar som dom ska.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() Citat:
Här är en hemsida som förklarar de vanligaste begreppen på ett begripligt sätt: http://www.njm.nu/signal.html Jag blir lite fundersam på din station, har du inga signaler som skyddar växeln där spåren går ihop? Det som kallas mellansignaler på hemsidan jag angav. Du är ensam med ditt lok, dvs det finns inga AI-tåg på banan någonstans som inverkar på signalerna? Hur sitter länkarna för infartssignalen som sitter rygg-i-rygg med H2-signalen? Tyvärr inga svar i nuläget men lite tålamod så ska vi nog reda ut detta. /Anders |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Var en fråga tidigare om H5-signalen kunde visa kör 40 kort tågväg?
Svaret på detta är tyvärr i nuläget att det kan den inte. Jag har inte riktigt listat ut hur signalen ska kunna veta skillnad när den ska visa kort tågväg eller inte. /Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
Nej, har inga andra tåg ute.. H3 signalen som sitter som infart visar "kör om växeln ligger rakt fram och "kör 40" om växeln växlar in på sidospåret, alltså funkar denna.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Helt toppen att Swen och KMW har försett oss med signaler, nu är RW riktigt skoj att hålla på med. Tackar o bockar ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]() Citat:
Fina bilder Mazz! En liten fråga bara, syns signalernas sken på långt håll? Omkring 500m? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Det beror lite på vad man har för grafikkort... Jag tror dom syns på 500m håll, i KRS kan man zooma också så att man ser bättre vad signalen visar.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Varför jag undrar, för jag har inte RS installerat p.g.a. svag dator.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Okej. Nej, men signalerna syns iaf mycket tydligt på rätt nära håll, men sen har jag så dåligt grafikkort så att jag ser inte jättebra på avstånd
![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Svårt att säga, men runt 500m är nog synbarheten för de svenska signalerna. De tyska signalerna out-of-the-box känns som dom har runt 1 km, ifall det är 60m mellan tyska kontaktledningsstolpar. (17 längder)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hmm, jag förstår fortfarande inte varför man ska ha en "försignalstavla" ?? Sån tavla som ser ut som en försignal
Har läst sidan som KMW skickade..
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]() Citat:
Du kan läsa lite på följande sida om du vill veta mer: http://www.home.vxu.se/tnonv03/swedi...enteringstavla mvh .... Mats
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Så, kontentan blir att när man passerar denna tavla, så måste man agera utifrån det försignalbesked som man fått. Så har man kommande restriktivt besked, så är det bara o börja bromsa fint. Senast redigerad av Mazz den 2009-06-16 klockan 22:49. |
|
![]() |
![]() |