Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-28, 19:38   #1
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

här finns versionen med allt fixat. Ni får prova den!

(denna fil har inte hela tåget men bara dem delar som var ändrat. Ni behöver att ha v155 installerat)

www.svoyager.com/v156.cdp (2004 version)

www.svoyager.com/v156a.cdp (2006/TC/2009 version)

Senast redigerad av SVoyager den 2009-05-28 klockan 21:02.
SVoyager besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 00:45   #2
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

En liten buggrapport(trs 2004):
Textuerna var fixade och hytterna och dörrarna är inte längre vita,vindrutetorkaren funkar som den ska, dock har dörrstängningstablåns knappar vid hyttdörrarna, hamnat i fel ordning, det ska vara röd knappar närmast dörren och svarta knappar närmast stolen.

Sen så öppnar sig de två första dörrparen sig själva när de övriga dörrarna är stängda, och vid dörrstängning så stängs de övriga dörrarna medans de två första dörrparen öppnar sig istället..

(I hope that you will understand the report)..
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 01:46   #3
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Tack, ja jag förstod dig. Om dörrarna, det är vad jag menade när jag sa att det var inte en perfekt fix.

Those doors will open and close without stopping but that should only be the doors on the cab view, the other doors are still using the old method so thats why they arnt affected. Gotta live with this one i guess.

Om dörrknaparna, jag alltid "mix them up". Ska fixa, tack!

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 07:46   #4
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Så jag testa nu c20 på TC och alt verkade vara bra, men i hytten, så är det med den där ljuset att spelar ingen roll på vilken sidan man öppnar passagerar dörrarna så lyser det ända båda ljusen på båda sidorna.


Och När jag tittade på tågets färgen och A delens dörr färgen så, såg det ut som om de har två olika färger.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 09:44   #5
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Tack Romet, ja dem två olika färjer visar bara på hytten (cabview only). Den visar inte när du tittar med "external view".

Det är hur TRS handlar hytten, ingenting jag kan göra tyvärr. (a few technical details, gotta write this in english)

I dont know if you remember the early versions of the c20, especially the version where the look of the cab was even more flat than it is right now. There was no game engine lighting being applied at first, that was how auran wanted their cabs to work. Someone out there found a workaround, the "shellcab technique" wich i applied a few versions later.

The workaround considers of calling the 3dmesh from another asset, other than the cab's. The cab's script would do the job of calling the mesh from the other asset. This way, the mesh being called does receive the lighting effects from the game engine and thus looks alot more better.

The thing is, animations, buttons, user interactable items still needs to be run within the cab asset itself (and thus, not receiving any lighting effect) and this is what you see on the door. The different shade of blue on the outside and different shade of grey on the inside. The blue is actually the same color as the rest of the blue used on the 3d mesh, but the rest receive lighting effects while the door doesnt. (because the door is animated)

I'm not sure if its possible to apply the shellcab technique or some technique that makes the game engine apply lighting effect on the buttons and animations. If someone know, I would love to hear about it, but as far as I know, I think its a limitation to how much we can hack this thing ;-). I only wished auran would put some option on the config.txt file to specify if we wanted or not to have game engine lighting to apply, that would make things alot easyer.

mvh
SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 11:14   #6
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager Visa inlägg
Tack, ja jag förstod dig. Om dörrarna, det är vad jag menade när jag sa att det var inte en perfekt fix.

Those doors will open and close without stopping but that should only be the doors on the cab view, the other doors are still using the old method so thats why they arnt affected. Gotta live with this one i guess.

Om dörrknaparna, jag alltid "mix them up". Ska fixa, tack!

SV
Om jag förstod dig rätt nu så var detta ett problem endast berörande TRS 2004? Men uppförsig dörrarna normalt i Trs 2009?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 14:53   #7
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Hej!

Några dumma frågor: Med vilken/vilka knapp (ar) öppnar man dörrarna? Ska körspaken röra sig eller inte? I viken ruta skriver man in sifferkombinationen för destinationsskylten? Hur får man igång utropet?
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2009-05-29 klockan 15:06.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 10:22   #8
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Hej!

Några dumma frågor: Med vilken/vilka knapp (ar) öppnar man dörrarna? Ska körspaken röra sig eller inte? I viken ruta skriver man in sifferkombinationen för destinationsskylten? Hur får man igång utropet?
Ingen som kan svara på mina frågor?
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 13:49   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Ingen som kan svara på mina frågor?
Det finns säkert någon som kan svara på dina frågor, men han/hon kanske inte har sett din fråga ännu. Jag vet att det finns en manual någonstans, men jag kan inte hitta den själv just nu. Någon annan vet säkert, så ge dig till tåls. Medan du väntar på svar, sök igenom denna tråd. Jag är ganska säker på att frågorna har ställts förut.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 18:41   #10
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot Visa inlägg
Om jag förstod dig rätt nu så var detta ett problem endast berörande TRS 2004? Men uppförsig dörrarna normalt i Trs 2009?
Jag, dörrarna fungerar utan problem i 2006/tc/2009, det är bara med 2004 att det finns ett problem.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 00:10   #11
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

SV: I was testning the model tonight and it's look great, but the cab is to light, i want it darker and the wiper is in the way at the front window so if you could move it from the left side to the right side of the window it should be great..
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 09:03   #12
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

hej, om du har ts2009 nu är det tyvärr normalt att allt är för ljus. Det är ett bugg med ts2009, hoppas att dem ska fixa i sp2.

Om vindrutetorkaren, alla bilder jag har har den på vänstersidan. Gotta keep realism to maximum!
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009