![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Ja, nu har jag framkallat mina filmer! Det blev en liten hög med filmrullar. Jag ska snabbt berättar hur jag gjorde. Många av er vet säkert hur man gör. Men jag tycker nämnligen att det är så himla kul så jag vill dela med mig av det! =)
Ta fram filmerna och kontrollera vilket ISO du exponerat dem på. Jag hade tre tagna på 800 och sex stycken på 400. Kände att jag ville framkalla 800-filmerna lite längre för att kompensera för underexponeringen. Men jag struntade lite i det och körde en 400 tillsammans med en 800 för jag skulle få kör en framkallningsomgång extra annars. Vet nu inte vilken film det var som gick lite längre i framkallaren, men det spelar nog ingen större roll. =) _GEN3500.jpg Sen kollar man att man har kemin redo för framkallning. Det var tur jag kollade det innan, för det fanns ingen färdig kemi. Kemin ska blandas i 55 grader och när man ska framkalla ska den vara 20 grader. Så det blir lite ställtid när den kyls av. Och under tiden att kemin blir färdig passar det bra att förbereda själva framkallningen och trä filmen på sploarna och stoppa den i framkallningsdosan. Förberedelser är A och O har jag märkt. Tänk till INNAN, du börjar slabba med kemin eller står där med en filmremsa i handen i mörkret. _GEN3505.jpg När jag tagit klart en rulle försöker jag alltid dra tillbaka rullarna så att det är en flärp kvar utanför kasetten, det tjänar man otroligt mycket på. Du kan börja trä på filmen på spolen i ljuset, så att du ser. Och dessutom slipper du öppna filmkassetten med en sax elle kapsylöppnare. Trolivtvis inga nyheter för någon som någon gång har framkallat film själv. Sen är det dags att trä på filmen på spolarna och stoppa ner dem i framkallningsdosan. Då ser det ut ungefär så här. _GEN3497.jpg Ja alltså, filmen är ju ljuskänslig så då måste det vara helt mökt. ;-) När man trätt filmen, fumlat omrking i mörkret och man försäkrat sig om att man stängt framkallningsdosan ordentligt så kan man tända igen. Nu blir det slabbigt! Framkallaren ska i dosan, man ska agitera och ta tid. Sen häller man framkallaren i slaksdunken som ska till återvinningen, miljöfarligt avfall! Skölj med vatten i framkallningsdosan för att stoppa framkallningen och att skona fixet som är basisk till skillnad från framkallaren som är sur. Fixet ska vara med filmerna i ca fem minuter, och man ska agitera under tiden. Tror att jag skulle ha blandat nytt fix för filmerna blev svagt svagt magentiga, hört att det tyder på att fixet tappat stinget lite. Fick fixa lite extra som kompensation. =) Sen är det dax att skölja filmerna! Vill ju inte ha massa kemikalier på negativen. _GEN3513.jpg Jag sköljde i 30 minuter ungefär. Sen ska de torkas. Två timmar brukar jag låta de hänga. Klipp dem i lagom längd och förvara i negativfickor. =) Men bilderna gör sig inte speciellt bra på negativen, bilderna är ju så himla små i 3,5 gånger 2,4 cm! Jag gjorde kontakter i labbet och scannade idag. L1_003.jpg Jag tycker att det blev väldigt fina gråskalor i bilderna. =) Det är roligt! Det är något speciellt med riktigt film. Hade ett problem när jag skulle scanna, alla remsorna är böjda på längden. Emulsionssidan är liksom mindre och "innåt" i böjen. Pratade med en vän som har vart med i branchen länge. Han trodde att jag möjligtvis hade torkat filmen för varmt. Jag har lindat alla negativfickor på rullar nu för att platta ut dem. Hoppas jag inte skadar filmen bara. Har någon tips på vad man ska tänka på när man torkar filmerna efter framkallning? En bild till. Tagen utanför Buckingham Palace. Starbucksmugg i handen. =) L1_021.jpg Så går det till när jag framkallar film! Från film till bild på det gamla sättet. ;-) / Alex Senast redigerad av Alexander Ödman den 2009-02-11 klockan 21:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Ugglan_1
|
![]()
Tack för det repotaget, har själv stått i mörkerrum och framkallat, riktigt roligt och det gäller och veta vad man gör
![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |