Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-06, 22:04   #1
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Mig veterligen har jag inte släppt några med texture-replacement. Det surrar kanske runt någon beta, jag minns inte. Jag har rätt mycket på gång men har inte fått till det med sista finputsningen. Som det är nu har T44, Hbis och Gbs texture-replacement samt nya skriptade koppel. Jag lägger upp Hbis imorgon så kan du kika på den och använda skriptet.

Det skall finnas två punkter för kopplen och fyra för slutsignalerna. På din vagn lär dock äldre slutsignaler behövas. Koppelpunkten är vid 0 höjd för att alla vagnar skall få samma höjd. Den används även för luftslangen som också behöver vara synkad.

Dörrarna låter riktigt intressant. Jag skulle själv vilja gröpa ur Hbis och Gbs men har inte kommit så långt. Att styra en animering via skript är inte så svårt. Har du animerat med dummies och exporterat kin-filerna? Att få en dörr att öppnas via en kryssruta är inga problem. Men frågan är om animeringen även skall styras av industrierna, dvs vid lossning/lastning? Det har jag inte labbat med så det kräver lite forskning.

Paul Hobbs skript är mycket bra, med kommentarer. Där har jag lärt mig mycket, men det blir snabbt rörigt.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 22:40   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Jag skulle själv vilja gröpa ur Hbis och Gbs men har inte kommit så långt.
Mats
Men Mats, ska du ta bort magin från mina texturer genom att gröpa ur modellerna? Skämt åsido, det kanske är dags för det nu.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 12:24   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Halloj, Korvtiger.

Hittade en massa kort, på denna vagn. Som tufftuff hade tänkt bygga.
Det rör sig nog om ca: 150-200 kort från olika vinklar på olika detaljer. Vissa grejer är uppmäta på ett ungefär efter förfrågan från tufftuff.
Var även och kröp under vagnen, så det finns även lite bilder underifrån på vagnen.

Om det är intressant, så skicka ett PM med din mail.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg HPIM5296.JPG (101.9 KB, 330 visningar)
Filtyp: jpg HPIM5458,1.jpg (64.6 KB, 330 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 18:21   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

MatsS: Ang. slutsignalerna är jag inte helt hundra på var dom ska sitta. Tror att det är på den lilla kroken som sticker ut ifrån "hörnlisten" som man kan se på Bengans första bild. Har sett den kroken även på personvagnar. Vet dock ej om dom ska sitta på kroken eller hänga från den. Har någon bilder eller vet så får ni gärna dela med er av kunskaperna. Har för mig jag sett både lyktor (tror det var på en bild från Brösarpsbanan) och "plattor" som var i typ gult med en rand på mitten. (tror det var på en bild från Nora)

Vad ska attachmentpointen ha för namn? eller är dom sådana så man kan ändra fritt i scriptet till det namn man valt?
Är alla mesher färdiga och texturerade till kopplingarna? Har börjat på en koppelkrok, men med mina ganska så dåliga kunskaper om 3D-modellering så blev dom kanske inte dom mest lyckade.

Dörrarna är animerade via dummrar och kin-filerna ligger tillsammans med resten av vagnen. Den är animerad så att den är stängd på frame 0 och helt öppen på frame 30. Var inte helt säker på om man skulle animera dom så, men om det behövs ändras så är det inga problem. Animationerna fungerar i spelet.
jag hade bara tänkt att dom skulle öppnas när man väljer det via scriptrutan, men om det är möjligt att få dom att öppnas när man lasstar/lossar så är det säkert roligt också.

Bengan: Tackar för bidraget! Kolla PM.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2009-02-08 klockan 19:48.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 19:47   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Till er 3D-modellerare:
Har lite problem med takkanter som blir bruna. Har haft problemet tidigare. Kollar man texturen i gMax så är det 10-15 pixlar till kanten mellan takfärg och sj-brun från takets texturmappningskant. Någons som har någon lösning på detta problem?

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 21:09   #6
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Texturblödning kan uppstå om man t ex har som i ditt fall svart och SJ RÖD liggande bredvid varandra och lägger UVW mappningen nära den andra färgen. Problemet är inte hur nära varandra färgerna ligger i texturern utan hur nära du går med mappningen av resp. del. Ofta ser man det där redan vid rendering i max (vet inte om det finns rendering i gmax).
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 02:06   #7
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Jag kommer släppa det senare idag. Det har varit en del skriptproblem som jag hoppas lösts nu.

Kopplen skall heta...

a.koppela
a.koppelb

...och placerade vid z = 0, skapade i toppvyn samt riktade med positiv y in emot vagnen.

Slutsignalerna skall heta...

(A-änden)
a.slutsignala0
a.slutsignala1

(B-änden)
a.slutsignalb0
a.slutsignalb1

...och placeras där de skall vara i z samt som ovan skapade i toppvyn samt riktade med positiv y in emot vagnen. Det lär behövas äldre slutsignaler för din vagn. Jag kan tänka mig 3 olika typer som jag tyvärr saknar förlaga till:

- 3-delad skärm med gult/rött/gult
- Batteridriven röd slutsignalslampa
- Äldre lampa...

Inga problem att lägga till, men jag saknar bilder...

STW Koppel har mesh för kopplet som jag är rätt nöjd med så lägg ingen energi där. Det har inte hänt något på koppelfronten sedan mitten av 1800-talet så det lär inte vara några problem att använda "moderna".

Animationen låter helt perfekt för ändamålet. Jag har nu kod för lastning och lossning så det är inget problem.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 18:36   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Janne:
Såhär ser det och har sett ut sedan jag upptäckte problemet. Har inte sett detta i gMax.


MatsS: Ska fixa kopplingarna, men jag tror att jag avvaktar lite tills du får det att fungera ihop med trs2006 ordentligt. Hade inte tänkt att skaffa ts2009, och jag hoppas att det inte blir nödvändigt, även om grafikmotorn och 5m markupplösning lockar.
Skall attachmentspointen till slutsignalerna vara i höjdled (z) där "botten" på lampan är eller?
Jag har sett en bra bild på två slutsignaler här på forumet. Tråden hette något med lika, syskon eller nått sådant. Ska försöka hitta den igen. Annars kan man fråga bengan. Han verkar ha bild på allt som är järnvägsrelaterat. Tog nyss imot de där 254 detaljbilderna på en Gs som han hittat. Tror att han fick med mer detaljer än som finns på en vagn. Man fattar knappt vad allt ska vara till. Och sedan hade han mått på allt också! Riktigt mumma!

Sedan, ska det vara några lights adderade i configen till slutsignalerna som på Paul Hobbs grejer (och resten av Hawes Junction sakerna)?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009