Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-09-28, 14:05   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Alla objekt med stort polygonantal drar ner - Lite förenklat kan man säga att ju större .s-filen är dessto mer polygoner innehåller modellen.

Sedan påverkar också texturen på modellen. Ju större textur dessto mer minne försvinner från grafkkortet för att kortet ska kunna visa texturen. Ett exempel från Trainz. Kör vi med 1024x1024 texturer blir tga-filen 4 mb. Har man lok och 20 vagnar blir detta då 4 * 21 = 84 mb texturer som grafikkortet ska visa. Sedan ska ju minnet räcka till att visa texturer på mark, byggnader och övrigt så använd alltid små texturer. Det är ett vågspel mellan vad man vill ska se snyggt ut och spelbarheten.

Likaså påverkar väldigt kuperad terräng mer än en helt platt värld men främst är det objekt och textur som påverkar resultatet mest.

Det är vad jag tror och känner till iaf.

Så titta efter storleken på .s-filer och även texturen .ace-filerna

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009