![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Låter OK för mig, om T43:an.
Intresset för en del, har kanske svalnat efter beskedet om MSTS2. Kanske lika bra. Att dra igång intresseanmälan redan nu. Om vi ska komma upp till 40 personer inom rimlig tid.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Måste säga, att just T43 är jag inte så intresserad av. Så jag står nog över. Allra hälst hade jag velat ha en hytt till RC:n. Men det är ju mängden som styr, och inte jag...
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/Daniel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Hytt kommer förhoppningsvis framöver men som en fri uppdatering för de som är med på Rc-racet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/Daniel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
![]()
Rc är långt gånget & T43 ligger ju på arbetsbordet så dessa kan man kanske stryka i sin önskelista för dessa kommer jag att skaffa här på forumet.
Om man arbetade fram en bra modell av D-loken som Mazz lägger en hel del energi på så kanske man har fördel av detta arbete för att kunna skapa. 1. SJ Da av klass för att kunna dra runt timmertågen på linjerna runt Sundsvall och sträckan Sundsvall - Ånge (med delar av stambanan) och vidare mot Östersund 2. SJ Dm i 800 respektive 900 utförandet, 1200-serien kan bli en spinnoff. De som finns idag i Trainz är inget vidare. 3. SJ Ma står högt upp för de rullade här uppe under hela min uppväxt då de tillhörde Ånge driftverkstad. 4. Äldre malmtågslok Litt Oa/Ob och malmvagnar av Mas-typ 1908 5. SJ E10 skulle passa bra med blandade tåg utmed sträckan Östersund - Sveg. (Man fick inte önska sig ånglok, men det gör jag i alla fall) 6. Räknas inte femman här ovan så skulle SJ Oe-Of-Of2 vara mycket intressant som lok. Vad skulle det kosta att betala framtagningen av en sådan modell själv? El15 finns som modeller från CFR 060 vilka med en liten ommålning skulle kunna hamna i trafik på malmbanan igen... Jag har aldrig tagit mig tid att sätta mig ner och skapa något till Trainz. Om man fick tillgång till bra tutorials och matnyttiga tips så kanske äldre malmvagnar vore något att ge sig på som en början. Finns det någon mening med att skapa fordon i ett vanligt 3D-cad program som SolidWorks och importera detta till 3D-studio max. Man tappar väl relationerna mellan objekten då? För den som skapar objekt (Fordon) eller ommålningar till Trainz och lägger ut här på forumet så har jag en hel del bildmaterial som man kan få tillgång till. /Håkan Z Senast redigerad av Håkan Zaar den 2009-09-02 klockan 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Nu börjar sommaren ta slut, snart dags att sätta sig med tågsim igen, ser fram mot det. ![]() Är man väldigt slipad i SolidWorks och ovan i 3ds, så KAN det teoretiskt finnas en tanke att först bygga nått där. Men, man måste ända jobba en hel del i 3ds med mappningar, objektrelationer, samt inte minst att man inte har samma koll på polygonantal när 3ds-konverteraren skapar polygonerna. Sannolikt vill du gå in och "städa" polygoner på sånt som kanske inte blev så bra i konverteringen. I slutänden tar det nog ändå längre tid än om man gör det från början i 3ds och ser till att hela tiden hålla koll på polygonbudgeten. För en 3D-modell i simulator, så vill man förmodligen "plussa på" med polygoner där det är väldigt synligt, t.ex ett svepande tak, medan man på andra okritiska ställen städar ganska rejält redan i designen. Jag tror mer på att bygga snålt från början än att ha "städpass" senare. Så sammanfattningsvis så låter inte designgången att först bygga i SolidWorks så värst attraktiv. |
|
![]() |
![]() |