Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-07, 11:51   #1
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Stort tack till Fredrik som lyckats gräva fram STWs gamla buffertar och skruvkoppel som jag kunnat studera (läs inte kopiera) och då äntligen kunnat något sånär färdigställa ändarna på vagnen (saknas bara lite slang) och därmed allt 3d-arbete på vagnen. Dags att peta i det två dimensionella dvs.

Kan tillägga att "övergången mellan två vagnar" (insert correct railway term here) inte är något jag alls har någon aning om hur det ser men jag anser att jag fått det relativt övertygande, ser någon något fatalt fel så peka gärna ut det.

Samt det slutgiltiga frågan: Hur vill communityn ha sitt koppel? Prydligt upphängt eller löst och slängande?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vagnrumpor.jpg (122.8 KB, 121 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 12:34   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hallå!
Prydligt upphängt tack.
Jag har några bilder på en vagnsgavel där man kan se grind och övergångsbrygga i uppfällt läge. Maila mig ifall du är intresserad så skickar jag över dom.

mvh .... Mats
__________________

Senast redigerad av MatsH den 2009-01-07 klockan 20:20.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 13:25   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower
Stort tack till Fredrik som lyckats gräva fram STWs gamla buffertar och skruvkoppel som jag kunnat studera (läs inte kopiera) och då äntligen kunnat något sånär färdigställa ändarna på vagnen (saknas bara lite slang) och därmed allt 3d-arbete på vagnen. Dags att peta i det två dimensionella dvs.

Kan tillägga att "övergången mellan två vagnar" (insert correct railway term here) inte är något jag alls har någon aning om hur det ser men jag anser att jag fått det relativt övertygande, ser någon något fatalt fel så peka gärna ut det.

Samt det slutgiltiga frågan: Hur vill communityn ha sitt koppel? Prydligt upphängt eller löst och slängande?

Jag skulle tycka att det var häftigt om du använde blue star koppel då så funkar dom ju faktiskt man kan även få broms slangar och sådant att fungera när man kopplar
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 15:47   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
Jag skulle tycka att det var häftigt om du använde blue star koppel då så funkar dom ju faktiskt man kan även få broms slangar och sådant att fungera när man kopplar
Jag hade tänkt mig att göra egna sådana koppel till TRS innan jag insåg att det skulle ta år med den lilla scriptingerfarenhet jag besitter. Men man får använda scripten till blue star kopplen, men du måste betala för varje vagn du vill ha det på. Inte så lockande.

Men man skulle ju kunna fråga Han som modellerade och scriptade de svenska järnvägsövergångarna, (Jag är jätteledsen att jag inte kommer ihåg Ditt namn just nu ) för han kanske är duktig nog (och förhoppningsvis villig också) att skriva ett sådant script.


Föresten så tycker jag att kopplen ser lite mysko ut. Ta dig en titt på denna bild;
http://farm3.static.flickr.com/2044/...2786768e_b.jpg
Det syns inte utmärkt, men man ser i grova drag hur det ser ut.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2009-01-07 klockan 15:51.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 16:48   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

blue-star finns på dls så det bör ej vara något payware med det

Edit: Detta bör ju visa att det inte är något payware: http://www.auran.com/TRS2004/DLS_vie...?AssetID=87251 sedan finns det ju många vagnar och lok på dls som är freeware som använder det

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2009-01-07 klockan 16:55.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 17:31   #6
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

@Korvtiger
Mysko säjer du? Det vet jag inte riktigt om jag är beredd att hålla med om, det kan ju förstås vara vinkeln och bild kvaliteten som gör det, samt det faktum att sakerna är kantiga i formerna av poly-budget skäl. Har jobbat utifrån STW gamla modell samt den här bilden http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Skruvkoppel.JPG
Men jag ska självklart kontrollera saken närmare

Sådana där saker som scriptade grejer övergår helt mitt förstånd och jag tror inte att det blir något sådant med den här modellen heller, såvida inte någon vill "team-a upp" med mig i slutskedet, men det är inget jag kommer att jobba för dock. Just nu har jag en mördande mängde skumma ytor som ska mappas.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 19:26   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Marcus: Sorry, jag läste på någon sida, men när jag nu tittar noga så var det nog inte själva bluestar-kopplingsscriptet eller nått sådant som kostade pengar. By the way så fungerade inte länken, aurans sida ligger nede för tillfället så jag får titta närmare på den sedan.

Seal:Jo, du kanske har rätt, men jag tycker fortfarande att den yttersta delen är för liten och att den som sitter mellan kroken och skruven i mitten är för lång. Kan vara jag som har fel, så man skulle händelsevis inte kunna få se det hela lite närmare?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 19:47   #8
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Jo det förstås, när du säjer det är den ju helt åt skogen felproportionerad
men jag får väl skylla på att det var svårt att få till det hela, jag var ju tvungen att se till att det räckte hela vägen fram till kopplet på nästa vagn och hur jag än gjorde det så såg det helt mysko ut.
Får väl försöka lösa det på något vis...


Någon där ute med järnvägsanknytning som råkar vara utrustad med en tumstock på jobbet?



Dessutom: har kollat upp det där med Bluestar oh det såg rätt intressant ut, ska framöver tillverka mig en dummy-vagn och leka runt lite...
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2009-01-07 klockan 19:48.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 19:51   #9
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Med tanke på att bälgar och buffertar skymmer i princip hela sikten när två vagnar är ihopkopplade så spelar det egentligen ingen roll ifall vagnarna inte sitter ihop i kopplen. Om man dessutom låter dom vara upphängda så syns dom ännu mindre.

mvh .... Mats

PS Jag kan ta bilder på och mäta upp ett koppel imorgon ifall du behöver.
__________________

Senast redigerad av MatsH den 2009-01-07 klockan 19:54.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 20:43   #10
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower
Hur vill communityn ha sitt koppel? Prydligt upphängt eller löst och slängande?
Blir det fasta koppel tycker jag att dom borde vara upphängda, ser mer realistiskt ut när vagnen går som sista vagn och man ser den "bakifrån". MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 20:48   #11
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Jo det ser lite slarvigt ut annars...

"va i hel**** sysslar dom lata oduglingarna på bangården med egentligen!?!"
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 00:50   #12
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

För de av oss som är gambla så vore det trevligt med en version med bälgar.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 05:43   #13
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
För de av oss som är gambla så vore det trevligt med en version med bälgar.
Jag funderade på samma sak. Men så är vi ju till åren komna.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 09:39   #14
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Och det gör även jag
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 22:35   #15
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Med hjälp av matsh's bilder har jag tagit fram det här förslaget till vagnsända, som förhoppningsvis faller er bättre i smaken än det förra

Notera även det nya poly-budget-fail-skruvkopplet även det baserats på Mats bilder. (för övrigt: brukar man ha det upphängt sådär?)

Jag texturerar nog dörren, då min poly-budget sen länge är överskriden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vagnrumpa2.jpg (119.1 KB, 159 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009