Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-05, 00:10   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.


/ Dalle
Fortsatta funderingar... Jag tror nog inte att det är viktigt att vi sluter upp kring en enda simulator, även om det naturligtvis vore praktiskt... Men, nu finns det ju ett antal simulatorer att välja på och utan någon skugga över det så är ju smaken olika på vad man föredrar för simulator just för stunden.

Vad gäller cad-plattform för att göra modeller, så skulle man iallafal önska sig att man använder sig av en relativt generell plattform, så man inte är låst vid att bara bygga till en simulator. Ofta kan man jobba i par, där var och en är kanske mer van att producera underlag til en viss simulator, men genom samarbetet så kan objekten komma ut till flera simulatorer. Det ligger ju idag nära till hands att se 3D-modeller till KRS och MSTS-2 i ett samband, det är ungefär samma polygon-budget känns det som. Säkert kan även Trainz och MSTS använda sådana modeller också, bara någon har möjligheten att konvertera till resp simulator. Jag tror att hobbyn i stort tjänar på om fler objekt kan komma fler simulator-plattformar tillgodo.

Sen så angående moment 22, som jag till fullo håller med om, så är det nog så att tomtar som mig, som har verktygen att göra modeller får försöka att "bana väg", så att det kommer lite svenskt och därmed bygger intresse. Nu känns det som att modellera till KRS eller MSTS-2 är närbesläktat och då kan man ju tänka sig att skapar man til KRS, så kan man sen kompilera det för MSTS-2 när det är dax. Jag har f.ö skaffat mig FSX nu för att öka förutsättningarna att förstå hur man bygger objekt till FSX/MSTS-2...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-05 klockan 00:12.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 07:58   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 858
Standard

Hej!
Intressant läsning! Jag hoppas på ny path på svenska till MSTS2. Det skulle underlätta mycket.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 15:35   #3
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen.

Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris.

När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där


edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2008-12-05 klockan 16:35.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 18:06   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen.

Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris.

När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där


edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare.
Jag brukar ju vara emot payware, då jag alltid sett detta som en hobby, men här håller jag faktiskt med dig. Pengar är en bra drivkraft! Dock skulle jag vilja se att det då släpptes tågpaket av ett gäng 3d-byggare. Kanske 5-10 tåg för 100-200kr...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 18:58   #5
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Kul att diskussionen kom igång om trainsim-hobbyn som företeelse. Många kloka ord och goda idéer är sagda ovan, t ex om gemensam användning av 3D-objekt till flera simulatorer och förutsättningarna för konsultuppdrag.

För att fortsätta så vill jag gärna trycka på två saker som jag tycker är viktiga:

- trainsim-hobbyn är en synnerligen spontan och oorganiserad verksamhet, vi finns här och interagerar utan att det finns någon förening med stadgar, medlemsavgift osv. och det funkar ju så här. Vi har säkert något att vinna på att utveckla någon sorts förening eller organisation, som t ex Banbyggarna, utan att för den skull börja utesluta de som bara vill sitta i lugn och ro hemma vid datorn och simma för sig själv.
- freeware!!! Det är ju helt fantastiskt att surfa runt bland hemsidor från alla världens hörn och ladda hem olika fordon/objekt/rutter/verktyg utan att behöva uppge något kortnummer eller betala en enda spänn! Detta vinner vi många ungdomar på. Idén att "hyra" någon 3D-byggare kan vara god, men jag tror det bästa är om det kan finansieras på något annat sätt än att det blir payware.
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 21:31   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 858
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Kul att diskussionen kom igång om trainsim-hobbyn som företeelse. Många kloka ord och goda idéer är sagda ovan, t ex om gemensam användning av 3D-objekt till flera simulatorer och förutsättningarna för konsultuppdrag.

För att fortsätta så vill jag gärna trycka på två saker som jag tycker är viktiga:

- trainsim-hobbyn är en synnerligen spontan och oorganiserad verksamhet, vi finns här och interagerar utan att det finns någon förening med stadgar, medlemsavgift osv. och det funkar ju så här. Vi har säkert något att vinna på att utveckla någon sorts förening eller organisation, som t ex Banbyggarna, utan att för den skull börja utesluta de som bara vill sitta i lugn och ro hemma vid datorn och simma för sig själv.
- freeware!!! Det är ju helt fantastiskt att surfa runt bland hemsidor från alla världens hörn och ladda hem olika fordon/objekt/rutter/verktyg utan att behöva uppge något kortnummer eller betala en enda spänn! Detta vinner vi många ungdomar på. Idén att "hyra" någon 3D-byggare kan vara god, men jag tror det bästa är om det kan finansieras på något annat sätt än att det blir payware.
Jag håller med dig! Ideella verksamhet gynnar alla simmare och byggare.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 19:25   #7
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

För att skapa intresse behövs det helt enkelt svenska lok och vagnar till en simulator, så enkelt är det. Hade vi haft massor av banor och lok/tåg till BVE så hade många många suttit med BVE idag...

Det hade varit väldigt trevligt att för ett exempel ha följande klart när MSTS-2 kommer
Vi pratar högdetaljerade modeller

X7-X8-X9
X1
V3
Mg
T42-T43-T44
Rc
X2000
Ua
X60
X40
Y32

Många av modellerna ovan har inte sett dagens ljus trots 7 år av idellt byggande så jag tror inte att vi får se dem i framtiden heller. Tänk också på att det blir inte enklare att göra modeller. Sen ska man inte förglömma att det ena utesluter ju inte det andra. Payware är en het potatis här i sverige fortfarande trots att det fungerat utmärkt i andra länder...

Hur som helst håller jag på och undersöker lite men tyvärr är nog marknaden alldeles för liten i Sverige. Har räknat på vad en CD med 5-8 modeller på skulle kunna kosta och det är en mycket hög produktionskostnad. Målet jag har skulle inte vara att tjäna pengar utan att allt skulle gå +/- 0, bara så att 3D-proffset får sitt. Det som är problemet är volymen. Man måste sälja omkring 800 - 1000 ex av en CD för att få ihop och att CD-priset ska bli tillräckligt bra

Ett annat sätt hade kunnat vara liknande som som MJ-tillverkarna kör med att man erbjuder en modell och så får intressenterna teckna sig för modellen och när tillräckligt många tecknat sig så börjar tillverkningen går den går +/- 0

Och som sagt. Vinsten skulle bli att oavsett simulator man kör så skulle modellen bli tillgänglig där

Nåväl... det är nog mest jag som drömmer om visioner som aldrig kommer se dagens ljus... Finns det inget EU-bidrag eller stipendier man kan söka för att digitalt bevara äldre lok och vagnar?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2008-12-10 klockan 19:27.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009