Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-01, 21:13   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Efter mycker velande fram och tillbaka mellan CMP, explorer och trs 2006 så har jag äntligen lyckats få in både vagn och hjul. Det är mycket kvar att fila på; Dörrar ska på plats, jag ska få hjulens animering att fungera och texturerna ska mörkas efter att dom som lokkalle mycket riktigt påstod blev mycket ljusare och blaskigare.




Seal: Jag har faktiskt tänkt på det men eftersom 'gs med bromsplattform'ens sidor är längre så skulle texturerna bli utdragna om jag inte skulle ändra i den texturen och då skulle jag endå bli tvungen att ändra i UVW-mappningen då jag måste flytta på andra saker. Man skulle ju kunna lägga även dom delarna i den nya texturen. Och sedan är det ju att jag ska scripta så dom blir utbytbara och dubbelt så många texturer som ska bytas ut = dubbelt så mycket trubbel när jag ska scripta det.
Vi får helt enkelt se hur jag gör när jag kommer till den biten.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 22:24   #2
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Ah, tänkte inte på det (eller är bara kanske oförmögen att läsa ) Kan väl annars rekommendera för senare bruk att göra den mer komplicerade modellen först och sen ta bort delar (bromsplatform tex) för att gör den andra

Kul att du lyckats få in den rätt smärtfritt! Gick det direkt på första försöket eller fick du små roliga saker såsom flippade ytor eller längsmedstående hjulaxlar? Talar i egenskap av egen erfarenhet...

Ser väldigt bra ut, om möjligt lite ljus, som du och andra skrev.
Slutligen så undrar jag hur arbete fortskrider.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 16:32   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

"rätt smärtfritt"
Kan säga att jag satt 5-6 timmar och försökte få in eländet i trainz. Först ville inte bodyn och när jag kommit på problemet till det (att jag inte valt en engine-config vilket man måste ha även till en vagn tydligen) så var det hjulen som inte ville visa sig. Detta problem tog minst 80% av ovanstående tid att lösa.(saknad b.r.main dummer i bodyn, vilket jag fattade det som, genom mina tutorialer, att man inte behövde) Jag testade bl.a att skriva om configen som om min CMP var av tidigare version så att man använder:

bogey:______________________________________< kuid:xxxxxx:xxxxx>

Detta protesterade CMP vilt mot tills jag tog bort i configen vilken CMP-version jag använder.
istället för den skall man enligt CMP och enligt content creators guide använda någonting med:

bogeys {
_______0 {______________________________________< kuid:xxxxx:xxxxx>
_______}
}

Detta har jag fortfarande inte fått att fungera, men du kanske vet vad som är fel?
Sedan var hjulen där på rätt ledd och allt. Sedan så fick jag ändra i hjulens config 2 gånger innan animationen ville fungera rätt. Flippande ytor har jag inte heller haft, men jag har små problem med skarvar som blinkar litegrand av okännd orsak, men det är knapp något man ser i spelet om man inte sitter och närgranskar vagnen på ett avstånd av någon meter eller så.
Just nu sitter jag och fixar med dörrarna, de sitter på modellen, på rätt ställe och de öppnas och stängs(eller snarare öppnes och hoppar tillbaka till frame 0 igen.) Nu ska jag bara skriva ett script så de öppnas och stängs när jag vill.
Angående Gs med bromsplattform (i min värld Gsmb), så tror jag att jag inte kommer undan att ändra lite i huvud texturen och i UVW-mappningen som tillhör Gs utan bromsplattform (Gsub) för att få det att fungera. Har nu tänkt om lite och jag tänker köra gafflarna som en egen kuid-fil så att jag kan använda en mer högupplöst textur till dom och får mera plats på huvudtexturen där jag kan lägga bromsplattformen. Vi får helt enkelt se hur det blir.
Jag har även börjat modellera lite på kopplen, och vi får se om jag kan scripta dom själv så att dom och bromsslangarna kopplas ihop. Har även tänkt att göra med ångvärmeledningsslang till personvagnar som användes på 1900-talets första hälft.

EDIT: Föresten, det är ingen som har bra bilder på skruvkoppel som h*n kan dela med sig av?
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2008-12-05 klockan 17:52.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 20:47   #4
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Aj då, dåligt ordval från min sida, hoppas du inte tog illa upp.

Appropå "smärtsamma" saker, hur går det med projektet?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 21:08   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Senaste nytt:

Det inte hänt så mycket på vagnen, och det mesta som har hänt syns knappt.
-Huvudtexturerna(eller texturen rättare sagt) är mattade (håller fortfarande på med att få till den rätta lystern)
-Dörrarna är på plats helt utan problem, gick på första försöket
-En helt egen textur till gafflarna är gjord och mappad.
-Gafflarna är borttagna från meshen och är gjorda till en helt egen.
-Hjultexturen är något mattad.
-Små justeringar i UVW-mappningen gjord på bodyn. Finns fortfarande någon liten detalj jag ska fixa.


Såhär ser det ut i dagsläget

Destå mer har hänt i mitt huvud:
Redan när jag startade det här projektet visste jag att det här med scriptade koppel var något mer än vad jag skulle kunna åstadkomma. Nu har det visat sig att jag hade rätt. Väldigt rätt. Jag har försökt att göra ett script som gör en texture-replacement och jag har fortfarande inte lyckats få ens en liten text-string att visas i scriptrutan i spelet. I själva verket har jag inte ens lyckats göra ett script som inte har "Phrase error". (fraserings fel)

Det finns ganska dåligt om tutorialer på nätet men det finns en bra som jag hittat. Dessvärre måsta man göra ett scenario till en bana för det och det finns beskrivet hur man gör det i trs2004... Jag använder trs 2006 och i den ser det inte alls ut som det står skrivet. Visst lär man sig av att bara läsa men jag tror jag måste utföra det praktiskt och experimentera själv och byta ut grejjer i scriptet för att lära mig.
Jag har försökt att få det att fungera och det fungerar till viss del. Den delen som inte fungerar är den delen av scriptet som man håller på med. Det viktiga delen.

Vi får se hur det blir med det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 10:25   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Hoppas att du kan klura ut problemen eller hitta några guider med tips eller liknande. Det du har åstadkommit hittills ser då MYCKET bra ut . MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-22, 21:02   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Måste dessvärre rapprotera att min dator kraschat. Eller den vill inte starta rättare sagt. Vet ej hur allvarligt felet är, men vi får hoppas att hårdisken är hel. Jag får ta itu med det efter julruschen.

God jul på er alla som följer denna tråd!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009