Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-17, 19:12   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ekan: Får se hur det går; scriptet i trs likar java lite om jag inte har fel, och java (+html) är väll det jag kan bäst av alla scriptspråk. Får väll rådfråga den stora mästaren Tomas annars.
Kanske kan det hända att jag lyckas själv.

Seal: Jag hittade en knapp som jag tryckte på och rendern blev då "utan smoothing errors." Vettefan vart den knappen tog vägen sedan, men jag får hoppas att jag hittar den igen
Problemet uppstod nog iumed att jag renderar hela vagnen som ett objekt pga jag exporterade den från gMax som ett objekt för att underlätta det eftersom man till 50% får göra exporteringen för hand genom att kopiera in en text i ett textdokument och göra om det till en .obj-fil. Gmax gör det ju inte heller lättare när man bara kan kopiera 1/40 av hela texten åt gången...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 13:36   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nu har jag suttit i någon vecka och först gjort en texturmall och sedan gjort en grundtextur som jag ska utgå ifrån när jag gör alla olika texturer. Sedan tillbaka till gmax där jag satt i många timmar och svor mig förbannad över all UVW-mappning, något väldigt tråkigt och tidskrävande arbete som man naturligtvis kan underlätta med program som UVW-mapper classic eller chilliskinner, om man nu inte finner dom så konstiga att man gör't för hand istället.
Allt detta måsta jag dessvärre gå igenom en gång till iumed att jag bara har gjort det på Gs:en utan bromsplattform.


Halvtaskig render i blender. Är glad att jag fick UVW-mappningen att fungera över huvudtaget även om man fick leta länge bland alla dessa knappar som det finns i överflöd


Jag fann det så roligt med rendering och efter en liten editering i photoshop så såg det ut såhär.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 15:28   #3
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Thumbs up Kanon!!!

Hej

Det där blir säkert mycket fint när vagnen blir färdig. Tycker om den naturliga lite matta färgen som du fått fram. Det är annars lätt att det blir lite plastigt.
Vagnen är ju också mycket fin vad gäller naturtrogna detaljer.

Kanske skulle du försöka mörka ned färgerna lite. Objekten har en tendens att bli lite för ljusa när de kommer in i trainz och ställs upp tillsammans med naturen i Trainz.
Fast det är ju en smaksak. Alla behöver ju inte tycka som jag.

Ser fram emot att få koppla din vagn till ett lok och köra iväg.

(använd TOE så ser du hur det kommer att se ut i simulatorn).

Vänliga hälsningar
Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 18:08   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Kan bara säga att jag är IMPONERAD av ditt jobb . Hoppas bara att ditt tålamod räcker till när du håller på med den "tråkiga och tidskrävande" biten. Ser fram emot att kunna koppla några svenska äldre godsvagnar efter ånglok och Jannes "träkorgar" då det inte finns allt förmycket att välja på av den varan. Keep the good work up. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 18:48   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tackar så mycket för kommentarerna!
Det är kommentarer som får en att genomstå allt "tråkigt och tidskrävande" det räcker med ett: för att man ska få nog motivation att göra klart en modell.
Angående TOE (trainz object exporter?) så läste jag att den bara fungerar med trs 2004 och jag har 2006 så jag får nog köra in dom i spelet först så jag ser hur mycket jag behöver justera. Men innan det så ska jag mappa hjulen och dörrarna (texturer är klara men jag ska bara göra dom till "egna objekt" innan jag vill mappa dom). Återkommer med bilder från jungfruresan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 12:06   #6
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Ser väldigt bra ut, väntar med spänning på fortsättningen

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger
Sedan tillbaka till gmax där jag satt i många timmar och svor mig förbannad över all UVW-mappning, något väldigt tråkigt och tidskrävande arbete som man naturligtvis kan underlätta med program som UVW-mapper classic eller chilliskinner, om man nu inte finner dom så konstiga att man gör't för hand istället.
Allt detta måsta jag dessvärre gå igenom en gång till iumed att jag bara har gjort det på Gs:en utan bromsplattform.
Måste du verkligen gå igenom allt igen? Själv skulle jag anse att det var lättare att skilja vagnen och plattform åt, mappa bromsplattformen separat och ge den en helt egen textur och sedan sätta i hop bägge objekten igen.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 21:13   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Efter mycker velande fram och tillbaka mellan CMP, explorer och trs 2006 så har jag äntligen lyckats få in både vagn och hjul. Det är mycket kvar att fila på; Dörrar ska på plats, jag ska få hjulens animering att fungera och texturerna ska mörkas efter att dom som lokkalle mycket riktigt påstod blev mycket ljusare och blaskigare.




Seal: Jag har faktiskt tänkt på det men eftersom 'gs med bromsplattform'ens sidor är längre så skulle texturerna bli utdragna om jag inte skulle ändra i den texturen och då skulle jag endå bli tvungen att ändra i UVW-mappningen då jag måste flytta på andra saker. Man skulle ju kunna lägga även dom delarna i den nya texturen. Och sedan är det ju att jag ska scripta så dom blir utbytbara och dubbelt så många texturer som ska bytas ut = dubbelt så mycket trubbel när jag ska scripta det.
Vi får helt enkelt se hur jag gör när jag kommer till den biten.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 22:24   #8
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Ah, tänkte inte på det (eller är bara kanske oförmögen att läsa ) Kan väl annars rekommendera för senare bruk att göra den mer komplicerade modellen först och sen ta bort delar (bromsplatform tex) för att gör den andra

Kul att du lyckats få in den rätt smärtfritt! Gick det direkt på första försöket eller fick du små roliga saker såsom flippade ytor eller längsmedstående hjulaxlar? Talar i egenskap av egen erfarenhet...

Ser väldigt bra ut, om möjligt lite ljus, som du och andra skrev.
Slutligen så undrar jag hur arbete fortskrider.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 16:32   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

"rätt smärtfritt"
Kan säga att jag satt 5-6 timmar och försökte få in eländet i trainz. Först ville inte bodyn och när jag kommit på problemet till det (att jag inte valt en engine-config vilket man måste ha även till en vagn tydligen) så var det hjulen som inte ville visa sig. Detta problem tog minst 80% av ovanstående tid att lösa.(saknad b.r.main dummer i bodyn, vilket jag fattade det som, genom mina tutorialer, att man inte behövde) Jag testade bl.a att skriva om configen som om min CMP var av tidigare version så att man använder:

bogey:______________________________________< kuid:xxxxxx:xxxxx>

Detta protesterade CMP vilt mot tills jag tog bort i configen vilken CMP-version jag använder.
istället för den skall man enligt CMP och enligt content creators guide använda någonting med:

bogeys {
_______0 {______________________________________< kuid:xxxxx:xxxxx>
_______}
}

Detta har jag fortfarande inte fått att fungera, men du kanske vet vad som är fel?
Sedan var hjulen där på rätt ledd och allt. Sedan så fick jag ändra i hjulens config 2 gånger innan animationen ville fungera rätt. Flippande ytor har jag inte heller haft, men jag har små problem med skarvar som blinkar litegrand av okännd orsak, men det är knapp något man ser i spelet om man inte sitter och närgranskar vagnen på ett avstånd av någon meter eller så.
Just nu sitter jag och fixar med dörrarna, de sitter på modellen, på rätt ställe och de öppnas och stängs(eller snarare öppnes och hoppar tillbaka till frame 0 igen.) Nu ska jag bara skriva ett script så de öppnas och stängs när jag vill.
Angående Gs med bromsplattform (i min värld Gsmb), så tror jag att jag inte kommer undan att ändra lite i huvud texturen och i UVW-mappningen som tillhör Gs utan bromsplattform (Gsub) för att få det att fungera. Har nu tänkt om lite och jag tänker köra gafflarna som en egen kuid-fil så att jag kan använda en mer högupplöst textur till dom och får mera plats på huvudtexturen där jag kan lägga bromsplattformen. Vi får helt enkelt se hur det blir.
Jag har även börjat modellera lite på kopplen, och vi får se om jag kan scripta dom själv så att dom och bromsslangarna kopplas ihop. Har även tänkt att göra med ångvärmeledningsslang till personvagnar som användes på 1900-talets första hälft.

EDIT: Föresten, det är ingen som har bra bilder på skruvkoppel som h*n kan dela med sig av?
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2008-12-05 klockan 17:52.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 20:47   #10
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Aj då, dåligt ordval från min sida, hoppas du inte tog illa upp.

Appropå "smärtsamma" saker, hur går det med projektet?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009