Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-03, 20:06   #1
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard STW Vägskydd 1.0

Här är nu första versionen av STW Vägskydd vilket är ett system för att bygga svenska vägskyddsanläggningar i Trainz. Det är uppbyggt runt ett antal komponenter som kommunicerar med varandra via skript. Det går därför att skapa helt unika vägskydd för olika trafiksituationer.

Det hela är ihoppackat i en CDP-fil gjord med TRS2006.

Läs den bifoga manualen för att se hur det fungerar!

STW_Vägskydd_10.zip
STW_Vägskydd_10_missing.cdp

xsig_s.jpg
gate_s.jpg
vsig.jpgfsig.jpgosgn.jpg

Begränsningar:

I TRS2004/2006 går det antagligen inte att styra vägtrafiken (komponenten road / väggivaren) än så länge.

Det finns även ett problem som jag upptäckt i det sista. I TRS2006 (och TRS2004) går det inte att göra egna triggers, dvs triggers med en egen mesh. Eller så är det något i min installation här. Det berör komponenterna trig, trio och tris. Det är dock inte hela världen för man kan använda vanliga triggers med rätt namngivning, men det hela blir inte så tydligt på kartan.

I övrigt skall det fungera i TRS2006. TRS2004 har jag inte testat.

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-03 klockan 23:26.
MatsS besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 21:03   #2
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Riktigt trevligt, men tyvärr så fungerar det inte i TRS04. Sakerna kommer upp i menyn, men de går inte att sätta ut.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 21:15   #3
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Fungerar ingen av dem? Jag famlar i mörkret här men prova att ändra trainz-build i config på en av dem till 2.4 och se om det hjälper. Jag tror inte själva spelet bryr sig om det men man vet aldrig. vsig borde exvis fungera oavsett för den är en vanlig signal.

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-03 klockan 21:18.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 22:01   #4
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! MatsS du ha gjort ett kanon jobba

gubben50
---------
John.P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 22:50   #5
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Mats, du har verkligen gjort ett toppen jobb det här uppskattas verkligen. Dock har jag ett problem, vägsignalerna lyser/blinkar inte. Vet ej om det ska vara så eller om det är något som fattas hos mig?
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 22:59   #6
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Systemet ser bra ut tycker jag, men varken vägsignalerna eller bommarna har fungerande ljus hos mig heller. Kollade lite i CMP och såg att jag saknar följande saker:

36713:27333
36713:27334
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 23:27   #7
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Tack, det har varit ett mycket trevligt jobb. Tyvärr gjorde jag kardinalfelet och missade dependencies. Jag tror det är de gamla coronorna samt stw:s ikon. De ligger i första inlägget.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 00:09   #8
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Nu fungerar det utmäkt Återigen tack för ett riktigt grymmt arbete. Det här ger liv i simulatorn. Det som nu fattas i system/signalväg är väll block/distant/dvärg signaler som kan blinka. Har inte riktigt förstått hur Interi fungerar, om det är någon som har lust att förklara skillnaden kan ju den skriva här eller skicka ett pm.

Tack på förhand
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 00:20   #9
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Stort tack MatsS!!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 10:38   #10
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

De funkar bra, men bommarna går inte ner när tåget kommer?
Vart ställer man in detta?
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 13:47   #11
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Citat:
De funkar bra, men bommarna går inte ner när tåget kommer?
Vart ställer man in detta?
Har du satt ut en huvudtrigger med rätt namn vid övergången?
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 17:56   #12
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av EricB99
...Det som nu fattas i system/signalväg är väll block/distant/dvärg signaler som kan blinka...Tack på förhand
Har funnits i snart ett år nu. Skripten och logiken finns. Det är bara upp till er att göra modellerna.

Problemet är väl att skript är väldigt abstrakta för de flesta, men när man gör som MatsS har gjort blir det väldigt konkret.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-08-04 klockan 17:57.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 19:43   #13
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Skript är för de flesta inte bara abstrakta utan helt obegripliga då man inte är insatt i det. Jag tittade lite på skript då det kom men blev ganska besviken då jag inte kunde göra vad jag ville, samt att jag endast förstod hälften av vad jag gjorde. Det börjar dock klarna mer och mer.

Mina signaler som ju är från 2004-tiden och lite föråldrade numera är dock tillgängliga, och jag har inget emot om någon vill sätta skript till dem. Jag vill dock inte ge mig in i det just nu av olika skäl. Jag vet att Tomas varit engagerad i att få sina högdetaljerade signaler att bli klara men jag misstänker att det är tidsbrist som ligger bakom, samma som för de flesta av oss. Sen har ju branschen förändrats en del sista åren, Auran var ju nära konken ett tag och KRS kom som ett alternativ. Nu då TS2009 släpps i november och en öppen testversion inom någon vecka ser det ju helt plötsligt annorlunda ut.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 21:18   #14
mr. desa
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
Smile och årets Nobelpris i kategorin Trainz går till.......

SNYGGT JOBBAT !!!!!!

Ett jättetack för insatsen !

Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 00:23   #15
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Har testat systemet en del nu och måste säga att det är ett väldigt fint arbete! Dock så har jag stött på lite problem med öppningstriggern. Jag har ett mötesspår på ena sidan av ett vägskydd, och detta spår ligger inom huvudtriggerns område. Efter att tåget passerat vägskyddet så öppnas det, och växeln där mötesspåret börjar passeras. Tåget åker parallellt med spåret som efter en stund går ihop med huvudspåret igen. Precis efter att tåget passerat växeln där spåren går ihop så stängs vägskyddet igen och förblir stängt ända tills tåget åkt ut ur huvudtriggerns område. Går det här att undvika på något sätt?

Senast redigerad av Joel den 2008-08-05 klockan 00:25.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009