Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-27-2008, 07:07 PM   #16
Kristian
Tidigare Krille400
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 1,020
Default

Quote:
Originally Posted by MatsS
Denna styrs sedan via skript istället för den vanliga spelmotorn. Här tror jag det är problem med TRS2004. Jag vill minnas att denna styrningen kom med TRS2006. Jag har dock inte TRS2004 installerat men det går att kolla i katalogen scripts om filen Crossing.gs finns med.
Skriptet finns inte i TRS04.
Kristian besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-28-2008, 11:59 AM   #17
MatsS
Medlem
 
Join Date: Sep 2005
Location: Göteborg
Posts: 304
Default

Quote:
Kommer det finnas någon möjlighet att använda vägförsignaler tillsammans med vägskydden?
Om du menar dödskallen så finns den med och försignalerar korrekt. I nuläget är den en vanlig trackside utan funktion för AI-förarna. Däremot fungerar v-signalen som en huvudsignal. Det är egentligen ett problem för den delar block vilket den inte skall göra, men det är ganska läckert att se AI-trafiken bromsa ner eller stanna för att invänta att bommarna skall fällas och sen köra förbi.

Quote:
Skriptet finns inte i TRS04.
Då ser jag i nuläget ingen möjlighet att "fjärrstyra" biltrafiken i TRS2004. Jag skall se om det finns något sätt att göra undantag för versioner i skriptet så man iallafall slipper skriptfel där.
MatsS besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-28-2008, 06:28 PM   #18
gustaf_26
Medlem
 
Join Date: Nov 2006
Location: Virserum, HULTSFRED
Posts: 29
Default

Det här ser riktigt bra ut! Att få fungerande v-signaler, och att dessutom kunna bestämma hur lång ringsträkan ska vara har jag längtat efter länge!
gustaf_26 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-29-2008, 01:19 AM   #19
mr. desa
Medlem
 
Join Date: Aug 2002
Location: , , Sweden.
Posts: 88
Default

Fantatiskt !!!

Lysande insats !

//Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-29-2008, 12:54 PM   #20
MatsS
Medlem
 
Join Date: Sep 2005
Location: Göteborg
Posts: 304
Default

Återigen, tack för stödet. Finputsning inför första release pågår.

Här är ett försök att visa en korsningen "live". Man ser alla signaler även om det blir lite grynigt. Ett föga realistiskt vägskydd mest för att visa vad som är möjligt. Märkligt nog stannar bilarna precis i kofångarna eller tom i varandra då jag tog filmen, jag tror det beror på att frameraten var så låg.

http://www.youtube.com/watch?v=OzW3VwekK_w

Last edited by MatsS; 07-29-2008 at 12:56 PM.
MatsS besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-29-2008, 01:58 PM   #21
Fredrik
Admin & STW-member
 
Join Date: Aug 2001
Location: , , Sweden.
Posts: 5,814
Default

Jäkligt snyggt jobbat måste jag säga!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-29-2008, 04:12 PM   #22
Janne
STW-member
 
Join Date: Aug 2001
Location: Vagnhärad, Sweden.
Posts: 2,299
Send a message via Yahoo to Janne
Default

Myckert vackert. Bra demo också och snygga modeller.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-29-2008, 05:18 PM   #23
Dson
Medlem
 
Join Date: Jul 2002
Location: Morgongåva, Uppland, Sweden
Posts: 2,767
Send a message via MSN to Dson
Default

Müsigt! Riktigt riktigt snyggt jobbat!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-30-2008, 11:44 AM   #24
mr. desa
Medlem
 
Join Date: Aug 2002
Location: , , Sweden.
Posts: 88
Thumbs up

Det ser helt enkelt kanonbra ut !
Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-30-2008, 11:51 AM   #25
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by MatsS
Om du menar dödskallen så finns den med och försignalerar korrekt. I nuläget är den en vanlig trackside utan funktion för AI-förarna. Däremot fungerar v-signalen som en huvudsignal. Det är egentligen ett problem för den delar block vilket den inte skall göra, men det är ganska läckert att se AI-trafiken bromsa ner eller stanna för att invänta att bommarna skall fällas och sen köra förbi.
Mina v-signalscript fungerar som följer.
  • Support för upp till fyra spår på en och samma övergång.
  • Möjlighet att ange ringsträcka.
  • För v-försignalen finns möjlighet att ange en viss hastighet vid blinkande sken. En autopilot kommer då att sänka hastigheten i god tid före v-signalen.
  • V-signalen fungerar som en huvudsignal men den delar inte en blocksträcka.
Jag ser inga som hellst problem med att du använder mina script som grundbult till dina modeller. Där finns grundfunktionen redan klar, det är bara för dig att lägga till det lilla extra som du vill ha, som t.ex. att "fjärrstyra" biltrafiken.

Du är välkommen att kontakta mig (via ett PM), så får du all information du behöver för att använda mina script.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Last edited by svenolov; 07-30-2008 at 11:54 AM.
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-30-2008, 11:56 PM   #26
MatsS
Medlem
 
Join Date: Sep 2005
Location: Göteborg
Posts: 304
Default

svenolov: Tack för erbjudandet. Jag kikar gärna på möjligheterna att sy ihop systemen då jag fått allt någorlunda färdigt här. Just nu håller jag på att finjustera men det växer hela tiden med nytt plus dokumentationen. Vi har säkert gjort helt annorlunda och det är skoj att jämföra. Jag antar jag kommer ha problem att styra ai-trafiken på annat sätt än med de vanliga signalerna så där lär jag behöva hjälp. Å andra sidan har väl du redan svenska signaler färdigskriptade? Jag har inte grävt i signallogiken ännu. Jag har som jag nämnde tidigare gjort detta enbart för att lära mig skriptningen och jag får ta ett område i taget.
MatsS besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-01-2008, 11:35 PM   #27
Joel
Medlem
 
Join Date: Feb 2002
Posts: 540
Default

Går det att koppla en dödskalle till flera vägskydd så att den inte visar fast sken förrän samtliga vägsignaler visar vitt? Vore en trevlig funktion att ha även om den kanske inte är alltför högt prioriterad. Sen så brukar väl inte bommarna ha reflexer varken på insidan eller på den sida som ligger in mot spåret, utan bara på den sida som ligger ut mot vägen? Rätta mig gärna om jag har fel.

I vilket fall så är det ett mycket fint arbete du gjort, ser fram emot den första versionen.
Joel besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 01:36 PM   #28
andreas_92
Medlem
 
Join Date: Apr 2008
Location: Laxå, Örebro län
Posts: 235
Send a message via MSN to andreas_92 Send a message via Yahoo to andreas_92 Send a message via Skype™ to andreas_92
Default

Riktigt SNYGGT!
Fyra tummar upp: (nu är det jag som är värst!)
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de

Last edited by andreas_92; 08-02-2008 at 01:38 PM.
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 04:25 PM   #29
Janne
STW-member
 
Join Date: Aug 2001
Location: Vagnhärad, Sweden.
Posts: 2,299
Send a message via Yahoo to Janne
Default

Quote:
Originally Posted by Joel
Sen så brukar väl inte bommarna ha reflexer varken på insidan eller på den sida som ligger in mot spåret, utan bara på den sida som ligger ut mot vägen? Rätta mig gärna om jag har fel.
Vad de har för sig ute i stora världen kan vi på STW tyvärr inte ta ansvar för. STWs vägskydd har i enlighet med STWs bestämmelse 16 Kap. § 3 reflexer på båda sidor av bommarna. I de fall lokförare blir störda av eventuellt reflekterande ljus under dygnets mörka timmar finns numera solglasögon, att användas i tjänsten, att tillgå i varje lok STW levererar.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 05:10 PM   #30
MatsS
Medlem
 
Join Date: Sep 2005
Location: Göteborg
Posts: 304
Default

Joel, du har naturligtvis rätt. Bommarna är från tidigt 2000-tal då vi mest var glada över att ha svenska bommar överhuvudtaget. Det är korrigerat nu, tillsammans med lite mer detaljer. Solglasögonen följer dock även fortsättningsvis med varje levererat lok, fast nu med ett extra moment i föreskrifterna så att de används enbart under dygnets ljusa timmar.

Det går att ha flera övergångar så här:

svs01.jpg

Detta är alltså ett vägskydd men med två korsningar. Båda stängs samtidigt då tåg kommer och det finns bara en signalering mot järnvägen, det blir vitt/fast först då alla bommar är nere. Detta går naturligtvis att variera hur man vill. Enda begräsningen är 10 komponenter per vägskydd men det går ganska lätt att utöka om så behövs. Någon kommunikation emellan olika vägskydd finns dock inte. Varje arbetar separat med sina egna triggers.

Last edited by MatsS; 08-02-2008 at 05:13 PM.
MatsS besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 01:17 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009