|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2008-07-27, 16:26 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Sep 2005 Ort: Göteborg 
					Inlägg: 304
				 |   
			
			Härligt att se intresset för TRS börjar vakna  . Modellerandet har förändrats för mig i och med skriptningen. Det är bättre att göra mer i separata modeller som man sedan sammanfogar i config eller i realtid med skript. Detta gäller även rullande material där olika varianter kan ställas in sedan man placerat loket i Surveyor, allt ifrån texturer till detaljer i meshen. Jag har bland annat en ny Hbis på gång. Där väljs slumpmässigt en av flera texturer då den sätts på spåret. Mer om detta senare  . Nåväl, tillbaka till vägskyddet. Där styrs vägtrafiken av något som jag kallat väggivare. Det är ett objekt som man kopplar vägsplines till. Det är egentligen en "kind mocrossing", dvs traditionell level crossing där det saknas koppling för spår och mesh. Denna styrs sedan via skript istället för den vanliga spelmotorn. Här tror jag det är problem med TRS2004. Jag vill minnas att denna styrningen kom med TRS2006. Jag har dock inte TRS2004 installerat men det går att kolla i katalogen scripts om filen Crossing.gs finns med. Det andra bör fungera men om vägtrafiken inte stoppas blir det rätt haltande. Jag har iofs banor helt utan vägtrafik och bara att få skräddarsydda vägskydd är ett lyft. Senast redigerad av MatsS den 2008-07-27 klockan 16:35. | 
|   |   | 
|  2008-07-27, 18:20 | #2 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2002 
					Inlägg: 540
				 |   
			
			Ser mycket bra ut Mats, det är nästan så jag blir lite sugen på TRS igen!   Kommer det finnas någon möjlighet att använda vägförsignaler tillsammans med vägskydden? Senast redigerad av Joel den 2008-07-27 klockan 18:50. | 
|   |   | 
|  2008-08-10, 14:11 | #3 | 
| Medlem Reg.datum: Nov 2006 Ort: Finland 
					Inlägg: 99
				 |   
			
			WOOOOOOOOOOOOOW!!!!!!!!!!!!! Very well done!!!!       | 
|   |   | 
|  2008-10-26, 09:37 | #4 | 
| Medlem Reg.datum: Oct 2008 Ort: Bollstabruk 
					Inlägg: 24
				 |  STW Vägskydd 
			
			Jag har just installerat vägskyddet på min bana, och det fungerar jättebra. Tack MatsS
		 | 
|   |   | 
|  2008-10-30, 14:00 | #5 | 
| Medlem Reg.datum: Nov 2002 Ort: ,Flundre Härad , Sweden. 
					Inlägg: 174
				 |   
			
			Funkar vägskydden i TRS 2004?
		 
				__________________ Mer semester åt folket NU!!! | 
|   |   | 
|  2008-10-30, 14:50 | #6 | |
| Medlem Reg.datum: Jan 2006 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 796
				 |   Citat: 
 | |
|   |   | 
|  2008-07-27, 19:07 | #7 | |
| Tidigare Krille400 Reg.datum: Oct 2004 
					Inlägg: 1 020
				 |   Citat: 
 | |
|   |   | 
|  2008-07-28, 11:59 | #8 | ||
| Medlem Reg.datum: Sep 2005 Ort: Göteborg 
					Inlägg: 304
				 |   Citat: 
  . Citat: 
 | ||
|   |   | 
|  2008-07-28, 18:28 | #9 | 
| Medlem Reg.datum: Nov 2006 Ort: Virserum, HULTSFRED 
					Inlägg: 29
				 |   
			
			Det här ser riktigt bra ut! Att få fungerande v-signaler, och att dessutom kunna bestämma hur lång ringsträkan ska vara har jag längtat efter länge!   | 
|   |   | 
|  2008-07-29, 01:19 | #10 | 
| Medlem Reg.datum: Aug 2002 Ort: ,  , Sweden. 
					Inlägg: 88
				 |   
			
			Fantatiskt !!! Lysande insats ! //Stefan | 
|   |   | 
|  2008-07-29, 12:54 | #11 | 
| Medlem Reg.datum: Sep 2005 Ort: Göteborg 
					Inlägg: 304
				 |   
			
			Återigen, tack för stödet  . Finputsning inför första release pågår. Här är ett försök att visa en korsningen "live". Man ser alla signaler även om det blir lite grynigt. Ett föga realistiskt vägskydd mest för att visa vad som är möjligt. Märkligt nog stannar bilarna precis i kofångarna eller tom i varandra då jag tog filmen, jag tror det beror på att frameraten var så låg. http://www.youtube.com/watch?v=OzW3VwekK_w Senast redigerad av MatsS den 2008-07-29 klockan 12:56. | 
|   |   | 
|  2008-07-29, 13:58 | #12 | 
| Admin & STW-member Reg.datum: Aug 2001 Ort: ,  , Sweden. 
					Inlägg: 5 814
				 |   
			
			Jäkligt snyggt jobbat måste jag säga!      | 
|   |   | 
|  2008-07-30, 11:51 | #13 | |
| Medlem Reg.datum: Apr 2004 Ort: Lom - Norway 
					Inlägg: 1 272
				 |   Citat: 
 
 Du är välkommen att kontakta mig (via ett PM), så får du all information du behöver för att använda mina script. 
				__________________ svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-07-30 klockan 11:54. | |
|   |   | 
|  2008-07-30, 23:56 | #14 | 
| Medlem Reg.datum: Sep 2005 Ort: Göteborg 
					Inlägg: 304
				 |   
			
			svenolov: Tack för erbjudandet. Jag kikar gärna på möjligheterna att sy ihop systemen då jag fått allt någorlunda färdigt här. Just nu håller jag på att finjustera men det växer hela tiden med nytt plus dokumentationen. Vi har säkert gjort helt annorlunda och det är skoj att jämföra. Jag antar jag kommer ha problem att styra ai-trafiken på annat sätt än med de vanliga signalerna så där lär jag behöva hjälp. Å andra sidan har väl du redan svenska signaler färdigskriptade? Jag har inte grävt i signallogiken ännu. Jag har som jag nämnde tidigare gjort detta enbart för att lära mig skriptningen och jag får ta ett område i taget.
		 | 
|   |   | 
|  2008-08-01, 23:35 | #15 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2002 
					Inlägg: 540
				 |   
			
			Går det att koppla en dödskalle till flera vägskydd så att den inte visar fast sken förrän samtliga vägsignaler visar vitt? Vore en trevlig funktion att ha även om den kanske inte är alltför högt prioriterad. Sen så brukar väl inte bommarna ha reflexer varken på insidan eller på den sida som ligger in mot spåret, utan bara på den sida som ligger ut mot vägen? Rätta mig gärna om jag har fel. I vilket fall så är det ett mycket fint arbete du gjort, ser fram emot den första versionen.   | 
|   |   |