|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
Som det fungerar nu kan man länka två stycken V-signaler. Funktionen blir en OR-funktion (om vi ska prata logik), d.v.s. om någon av signalerna slår om till kör, slår den andra också om. I och med att mina skript (klasser) tillåter länkning av s.k. mastersignaler, behövs inga trackmarks. V-signalen är en mastersignal och det är även den osynliga signalen som styr scenery object. Det betyder att man placerar ut V-signaler där dom ska vara, och osynliga signaler där det behövs, och länkar ihop dessa. EDIT: Under punkt 1 kan tilläggas att signalen också sänder speciella meddelanden, som t.ex kan stänga/öppna grindar/bommar.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 22:55. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Som en del av er har märkt, har jag låst nedladdnings tåden. Det är bara för att jag vill styra frågor och diskussioner hit. Det kommer mera där, var inte orolig.
Jag vill förtydliga en sak. Det jag gör, är verktyg för ER. I det här fallet script. Det är ett antal klasser som bygger upp ett system, ett regelverk. I detta fall ett svenskt signalsystem. Signalen (3D-modellen) bygger ni. I config filen och i ert skript väljer ni vilken funktion ni vill ha. Er signal, som är knuten till signalsystemet, skickar händelser i form av en statuskod (SignalStateEx) till ert signalskript, som tar hand om denna kod och visar rätt signalbild. Detta har jag beskrivit i HTML dokumenten som finns för nedladdnig. Detta dokument uppdateras/revideras kontinuerligt och blir till slut en referens manual. Jag kommer INTE att släppa ut egna signaler (3D-modeller), det enda jag kommer att göra forsättnigsvis är att göra små demos och exempel. Jag tänker ge ut fungerande scriptexempel på alla grundfunktioner som jag har beskrivit i HTML-dokumenten. Jag försöker ge ut ett signal script i taget, så att ni kan testa, hitta fel och komma med synpunkter. Jag hade ju börjat med det, men det tog ett abrupt slut p.g.a. att jag inte har några svenskliknande 3D modeller som fungerar.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 21:18. |
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Alla grundtyper av beskrivna signaler, har alltid ett förinställt värde på alla egenskaper den kan ha. En sådan egenskap är t.ex. hastighet vid en viss signalbild, där förinställt värde är 40 km/h. Men det finns också egenskaper som det inte går att ha ett förinställt värde på. En sådan egenskap är länkning av master signaler.
Inställningar för speciella egenskaper görs ofta som du vet i objektets property-ruta. Ett mera praktiskt sätt är att samla dessa på ett centralt ställe. Alla beskrivna egenskaper är samlade i ett och samma signalbibliotek för varje session. För att administrera allt är en Signal Manager Rule under utveckling. Där finns alla standard egenskaper samlade. Under varje signal kan det se lite olika ut, beroende på dess funktion. För den avancerade uvecklaren finns det möjlighet att lägga till sina egna egenskaper, och läsa ur detta bibliotek de val som användaren har valt. För att göra detta krävs en speciell överenskommelse mellan den personen och mig. För användaren kommer Signal Manager Rule att finnas tillgänglig för nedladdning som en enskild komponent. Bifogar en bild på hur den kan komma att se ut. -
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Här kommer en förklaring på de termer jag använder för signalerna.
Hur alla objekt hänger ihop förklaras med bifogade bild. Exemplet på bilden är en järnvägsövergång. Jag har tagit den bara därför att den utnyttjar alla typer av objekt*1), och länkar som är tillåtna. Länkning är endast tillåten mellan samma signaltyp*2). Hur namnger man signalerna? Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
*2) Signaltyp = Block, Distant, Dwarf etc. Observera att den osynliga signalen kan vara vilken signaltyp som helst. Den har alltid samma signaltyp som dess slav. -
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-01-13 klockan 03:36. |
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
I verkligheten ser det ut så här (avstånden mellan varje objekt är beroende på sth).
Jag ska försöka förklara hur vägskyddssignalerna fungerar i mina skript. Jag har infört något som jag kallar för v-blockering (det kanske finns ett ord i verkligheten för detta) som varje v-signal hanterar. V-blockeringen fungerar som ett skydd för feltolkning av pågående trafik. Eftersom tåg kan passera i båda riktningarna så finns det dubbla uppsättningar av v-signaler, rälskontakt och ringsträcka. Rälskontakt och ringsträcka (= två olika avstånd relativt v-signalen) är dessutom överlappade med varandra. Jag ska förklara med lite bilder som jag bifogar. Förklaring till bilderna.
*1) SignalLibrary är ett gemensamt bibliotek för alla signaler i en viss session. Det innehåller gemensamma funktioner, som den ovan, och funktioner för länkning, signal egenskaper m.m. -
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-01-14 klockan 00:36. |
|
|
|
|
#6 |
|
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
WOW!
![]() Jag är imponerad! Det verkar som om det kommer att bli ett komplett och heltäckande signalsystem vad det lider. Ser med spänning fram emot fortsättningen. ![]() mvh .... Mats
__________________
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
Följande är vad som gäller intill dags dato: Hur namnger man signalerna? Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
-
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-01-18 klockan 01:34. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
Vill bara säga tack för det arbete du lägger ner på signalerna. Att få fungerande svenska signaler tillsammans med allt STW, och andra skapare av svenskt materiel, gjort gör att det återigen blir kul att använda TRS. För min del har det legat nere ett tag p.g.a bl.a avsaknaden av signaler med "riktiga" signalbilder.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
|
|
|
#9 | |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
|
Citat:
Precis likadant är det för mig. Tack Svenolov för det jobb du lägger ner!
__________________
Mer semester åt folket NU!!! |
|
|
|