Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-02, 19:51   #1
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard Svenska signaler

Har grävt ner mig i signalscriptens mystik. Tror jag har en uppfattning om hur det ska fungera nu. Men jag skulle behöva hjälp med 3D-modeller av svenska signaler. Behöver inte vara snygga bara de har lampor med rätt färger. Så om någon har lust att göra eller har något halvfärdigt så får ni gärna höra av er.

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 21:24   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Håller på och tittar på att tillverka signaler i 3D Canvas.
Har en fem lyktors signal i stort sett färdig och ska närmsta dagarna försöka få in den i KRS.
Därefter är målet 2, 3, 4 lyktors huvudsignaler, dvärgar, försignal samt vägkorsningssignal.
Tänkte även titta på lite norska signaler då jag behöver även sådana till den rutt jag har påbörjat.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 18:18   #3
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Har nu ett fungerande script för 5-skens block/för-signal. Och infartssignal är på gång...
Sen bör det bara vara lite anpassningar för att få till övriga huvusignaler. Så det går framåt även om det tar längre tid än vad jag trodde från början.

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 18:38   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Låter strålande, det kanske kan kombineras ihop med saken på bilden här?
Jag har nu bara gjort så att den växlar mellan rött och vitt beroende på vilken väg växeln ligger bara för att testa att det fungerar byta sken från scriptet.
Klotet i bakgrunden går att växla med men tyvärr så sker ingen animering ännu, något galet där men det ska väl gå att få till.
Den blev i alla fall automatiskt placerad när växeln byggdes.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg r.jpg (18.7 KB, 407 visningar)
Filtyp: jpg w.jpg (19.0 KB, 404 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 18:40   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

alltid trevligt att se nya svenska grejer komme till tågsimulatorerna
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 20:15   #6
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Jag har jobbat i kulisserna och är mer eller mindre klar med 2 växelväljare, klot och automatisk. Klotet är animerat. Det finns dessvärre ett problem med klotet som jag inte lyckats lösa och väntar på mer dokumentation.

När man gör en växel så kan man bara få en växelväljare. Det går alltså inte vad jag vet att få höger och vänsterversion, därmed blir gul/röd fel på vissa växlar. Röd uppåt markerar ju sidotågväg och gul rakt fram. Har du lyckats lösa det KMW?

Mycket intressant att se riktiga svenska signaler växa fram. Hoppas det går att få till den mesta av funktionaliteten.

Bifogad fil 19435
Bifogad fil 19436

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 20:18   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

man kan ej kolla på dom filerna
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 20:22   #8
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Jag har jobbat i kulisserna och är mer eller mindre klar med 2 växelväljare, klot och automatisk. Klotet är animerat. Det finns dessvärre ett problem med klotet som jag inte lyckats lösa och väntar på mer dokumentation.

När man gör en växel så kan man bara få en växelväljare. Det går alltså inte vad jag vet att få höger och vänsterversion, därmed blir gul/röd fel på vissa växlar. Röd uppåt markerar ju sidotågväg och gul rakt fram. Har du lyckats lösa det KMW?

Mycket intressant att se riktiga svenska signaler växa fram. Hoppas det går att få till den mesta av funktionaliteten.

Bifogad fil 19435
Bifogad fil 19436

Mats
Snygga bilder.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 20:22   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 793
Standard

Samma här med filerna. Står "ej behörighet".
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 20:55   #10
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Mina signaler jag håller på med i TRS kommer så småningom komma till KRS också. Återstår att lära sig hur man måste bygga om modellen för att den ska fungera i KRS och hur LOD fungerar för den är polygontung

Bifogar en bild (från TRS) jag tog idag men som redan är gammal Har piffat till snyggare tavlor till signalen nu också.

/Tomas
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signals01.jpg (99.6 KB, 396 visningar)
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 21:06   #11
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

snyggt !!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 22:18   #12
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

>Låter strålande, det kanske kan kombineras ihop med saken på bilden här?

Det skulle det gärna vilja! Du får gärna skicka shape/textur-filer (kan inget om 3D-modellering) så jag kan prova att skapa riktiga signaler mha Asset editorn.

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 09:49   #13
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Samma här med filerna. Står "ej behörighet".
Kanske glömt att logga in på forumet?
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 10:04   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 793
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne
Kanske glömt att logga in på forumet?
Alltid inloggad!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 10:37   #15
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Här är bilderna som jag försökte visa (tror jag vet varför det inte fungerade, de kommer från en annan avdelning här).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg swelevsum.jpg (59.6 KB, 402 visningar)
Filtyp: jpg swelevwin.jpg (46.2 KB, 399 visningar)

Senast redigerad av MatsS den 2008-01-07 klockan 10:43.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009