Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-20, 19:04   #1
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Det mesta är på plats, ja!

Bra att blinkande sken sköts på detta sätt, men vad göra när en signal kräver både fast och blinkande sken?

Angående ledigt block så stämmer det med vad du säger, som jag också försökte förklara, men hur känner man av om det redan från start finns utplacerade vagnar på ett spår, exempelvis på en bangård?

En annan viktig sak som kanske inte gäller signaler direkt, men framför allt ett klarerarsystem, är att man inte kan låsa en växel eller tågväg. Det är tydligen fritt fram för föraren att lägga om växlar närhellst han/hon vill.
Funktionen blinkande eller ej definieras per lampa, inte signal.

Signalen tittar redan från start på framförvarande block huruvida det är upptaget eller ej.

Klarerar-system är ju en intressant aspekt. Att kunna göra tåganmälan, låsa tågvägar och hela allt vore ju väldigt trevligt. Men, då börjar vi också tangera multiplayer lite granna. Kan inte på rak arm säga att det går att implementera i denna version, men vore mumma om det gick nu eller på sikt.

Dock får man ju inte kör-besked om en önskad tågväg är ockuperad, men det är ju en annan historia.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 20:57   #2
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Funktionen blinkande eller ej definieras per lampa, inte signal.
Jo, blinkande sken definieras per lampa, men det finns signaler där samma lampa kan ha blinkande respektive fast sken.

Citat:
Signalen tittar redan från start på framförvarande block huruvida det är upptaget eller ej.
Detta låter ju underbart, det är bara det att jag inte sett detta meddelande tagas emot av någon av de signaler som medföljer spelet. Nu har jag å andra sidan inte analyserat alla signaler, men ganska många. Måste ha missat det någonstans på vägen.

Jag gjorde ett test enligt manualen och prövade en engelsk och en tysk signal (med 3 'links', inte någon shuntsignal). På jävelskap placerade jag ut ett fordon på den ena länken. Jag ändrade tågvägen till detta spår, och kunde bara konstatera att båda signalerna gav klarsignal.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 21:36   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Vad gäller blinkningar, det är den logiska lampan man definierar. Dvs, det är skillnad på lampan i "klar" funktion respektive samma lampa i "vänta stopp" funktion. Exempel på det är ju V-försignalen.

Nu har jag ju inte börjat o laborera med signalerna till KRS än så jag torrsimmar än så länge. Men det är mycket som är likt från MSTS, även om en hel del är adderat och packeterat lite finare. Men grundupplägget är mycket bekant. Naturligtvis kan jag i något påstående bli tvungen att korrigera mig, men det känns inte så än.

Dina tester med upptaget spår låter dock inte bra, ska prova och läsa på djupare om det oxå. Det är ju lite av en grundbult, fungerar inte det så blir det ju pajas av det hela. En aktivitet startar ju normalt med mängder av redan utställda fordon, som i så fall inte skulle upptäckas av analkande tåg... Vi får kolla vidare på den punkten.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 22:26   #4
mikael512
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Som jag fattat det så får signalerna endast meddelanden då tåg kommer in på eller lämnar ett block (= link). Det är en vacker tanke men den ger åtminstone två stora nackdelar:

1) Ett tåg som från början står stilla upptäcks inte
2) Om ett tåg kopplar av en vagn och sen kör vidare så kommer blocket (linken) att frigöras trots att det står en vagn kvar.

Ang 1) så tror jag spelmotorn måste modifieras så den genererar ett meddelande till det block (link) som ett tåg startar på. För att få rätt på 2) skulle man tex kunna räkna tågmeter istället för antal tåg som befinner sig på ett visst block. Om det finns stöd för det nu vet jag inte.

/ Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 11:24   #5
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Vad gäller blinkningar, det är den logiska lampan man definierar. Dvs, det är skillnad på lampan i "klar" funktion respektive samma lampa i "vänta stopp" funktion. Exempel på det är ju V-försignalen.
......
Bra, jag ska tittat närmare på det. Likt det som i TRS motsvarande config fil m.a.o.?

Citat:
Ursprungligen postat av mikael512
Som jag fattat det så får signalerna endast meddelanden då tåg kommer in på eller lämnar ett block (= link). Det är en vacker tanke men den ger åtminstone två stora nackdelar:

1) Ett tåg som från början står stilla upptäcks inte
2) Om ett tåg kopplar av en vagn och sen kör vidare så kommer blocket (linken) att frigöras trots att det står en vagn kvar.

Ang 1) så tror jag spelmotorn måste modifieras så den genererar ett meddelande till det block (link) som ett tåg startar på. För att få rätt på 2) skulle man tex kunna räkna tågmeter istället för antal tåg som befinner sig på ett visst block. Om det finns stöd för det nu vet jag inte.

/ Mikael
Detta stämmer med mina iaktagelser också. Så långt jag kan se för tillfället. Det måste finnas en funktion för detta, en funktion där man kan söka av en spårstäcka/ett block, liknande den som finns i TRS.

Gammal 2007-11-21, 15:26   #6
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

RSDL har nu släppt en pdf-fil med mer ingående information om signalfunktionerna.

http://www.railsimulator.com/files/r...Parameters.pdf
Gammal 2007-11-21, 16:02   #7
svenolov
Medlem

Standard

Tack för den, Fredrik.

Gammal 2007-11-22, 18:30   #8
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
RSDL har nu släppt en pdf-fil med mer ingående information om signalfunktionerna.

http://www.railsimulator.com/files/r...Parameters.pdf
Ja, då vet vi vad signalfunktionerna ger för möjligheter.

Denna referens gav inte nåt mer att tillägga än vad som sagts i 3.01 Signal Setup & Scripting.pdf.

Om detta är allt, så får vi inget bra signalsystem men vi kan ändå få ett fungerande svenskt ATC/signalsystem ute på huvud linjerna.

Just nu skulle det vara intressant att få veta om det finns/kommer att finnas ytterligare system/junction/trackside-funktioner.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:50.