![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]() Citat:
![]() Om vi komma med lite konstruktiv kritik så är det första jag reagerade på: - Gnistsläckaren. Din ser ut som någon slags blandning mellan en ledskenssläckare och en variant som jag bara sett på ett gotlänskt lok, där skorstenen satt uppe på ett stort rör. Din gnistsläckare borde ökas i tjocklek och flyttas ner längre i sotskåpet. Senn vet jag inte, men kanske borde skorstenen ökas något i diameter, iaf i nederkant. - Cylinderpartiet, eller framförallt slidskåpen. Dina går upp för högt ovanför gångbordet, vid en närmre titt verkar hela cylinderpartiet hamnat för högt? - Verktygsskåpet under kolboxen. Tyckte det såg konstigt ut med ett "hål" ovanför bakre buffertbalken, skulle gissa att verktygsskåpet gått från ena sidan till den andra. Det skulle ta bort detta hål. - Dina lyktor: gör "skorstenen" lite högre så ser det nog bättre ut. - Jämför din och orginalets bromsrörelse. Kolla framförallt höjderna! EDIT: Kolla även hur långt ramen går ner under axlarna, det är lite mer än på din modell iaf... Så, nu har jag fått kritisera av mig för idag, nu ska jag bli snäll, lovar! Det ser ju underbart ut! Däremot skulle jag avråda från F som nästa projekt, då du har 4 maskinerier att hålla koll på då, det gör ju knappast saken bättre att alla 4 dessutom lutar... ![]() Ett A-lok skulle ju vara trefligt annars ![]() Senast redigerad av Json den 2007-10-23 klockan 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
![]() Ett urtjusigt lok Tänk om du kunde bygga de till MSTS oxå ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Stora delar av Nohabs arkiv finns på landsarkivet i Göteborg.
När jag var där för några år sedan var det dock väldigt svårt att hitta olika ritningar då någon BRA förteckning över samtliga och var respektive ritning låg inte fanns. De ritningar jag tog fram och tittade på var alla gigantiska. 2 x 1,5 m typ som låg i rullar. När man rullade ut dom hade man att göra för att få in dem i rullen igen med påföljd att det ganska sköra pappret gick sönder lite ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Nohabs arkiv är dessutom delat, då ganska stora delar av det ligger i Gävle hos JvM
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Json, Fredrik o.a.
Jag skall undersöka JvMs och Göteborgs arkiv. Det här var från början ett projekt där jag skulle "åskådliggöra" ett av Säröbanans ånglok - nu börjar det bli ett "vitrinskåpsprojekt" med ett "polycount" uppåt 35000 totalt. Med Jsons hjälp har även jag blivit "niträknare" och kommer att anpassa modellen när jag får tid (arbete och familjeliv kräver sin tid). Tack för alla synpunkter och kom gärna med fler! När byggstadiet är över och delarna skall exporteras till TSR2004/06 börjar ju utsättandet av attachment points, skapande av config och particle effects m.m Färdigt till jul? Mja, kanske?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har rättat till en del (tror jag?).
Omdimensionerat gnistsläckaren! Flyttat ned slidskåpen! Förlängt "skorstenen" på lyktorna! Verktygsskåpet baktill tillagt (Hur såg handtagen ut och var gick skarvarna? "en nagelbitare, Json". Bromspartiet skall INTE animeras! (Scriptjobb är inte min melodi) Slidpartiet har rätt höjd - samma som drivhjulscentrum! Ytterligare synpunkter mottages tacksamt men bestämt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Svaret på din fråga: Nästan aldrig!
![]() Nä, nu ser det ju jättebra ut. (Undrar hur många gånger till jag kommer få säga det? ![]() Ang. Verktygsskåpet: Om du tittar på bilder så ser du att det är inte är några speciellt stora skåp, en bra bild finns på sidan 37 i "stora boken". Handtagen är f.ö. mycket enkla, en ca 1 cm i diameter bred stång formad som ett L med den korta delen fäst i luckan. Skarvarna är jag lite osäker på om det funnits några faktiskt. På nämnda bild så ser det ut som om skåpen inte är mer än sådär 30-40 cm djupa. Dom ser ut att sluta med någon slags plåt. Du har inte hittat någon bild på hur loken såg ut bakifrån? Det vore ju även trevligt med en modell av loket i dess moderniserade utförande, med extra sanddom och elbelysning med AGA-lyktor. EDIT: Du har ju glömt linjeringen! Den finns, om än svag på fotot på s. 36. Nitraden på sidotanken (långsidan av denna) verkar ha glidit ner föresten. Den borde sitta på samma höjd som gavelns. Senast redigerad av Json den 2007-10-24 klockan 21:25. |
![]() |
![]() |