|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2007-08-14, 19:13 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2005 Ort: ,  , Sweden. 
					Inlägg: 29
				 |  Ett enkelt fel som kan undvikas med ånglok 
			
			Jag kollade också en hel del på PB15 loket när jag ville ta reda på hur man skapar ljudfiler till ett ånglok och hittade ett "slarvfel".  Är nu lite osäker men det verkar som om man har missat att "kvarta" mellen maskineriet på höger och vänster sida. Ett ånglok har vevarna på drivaxeln förskjutna 90 grader mellan resp sida för att minimera problem med att maskineriet hamnar i dödläge. Nåt att tänka på om man ska bygga ett ånglok till Trainz/Mats | 
|   |   | 
|  2007-09-25, 19:24 | #2 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   Citat: 
 Men jag håller med dig "fura", skall det va riktigt ska det!!! 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   | 
|  2007-09-25, 19:53 | #3 | 
| Tidigare Arvid Nilsson |   
			
			Ser ju riktigt bra ut än så länge!    
				__________________ Arvid Nilsson | 
|   |   | 
|  2007-09-26, 19:50 | #4 | |
| Medlem Reg.datum: Jan 2005 Ort: ,  , Sweden. 
					Inlägg: 29
				 |   Citat: 
 Sen började jag lägga kopplingar för animeringen på resp sida, när det var klart "kvartade" det högra maskineriet innan jag kopplade ihop dom med en gemensam dummy. /Mats | |
|   |   | 
|  2007-09-26, 20:58 | #5 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   Citat: 
 Tack fura! 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   | 
|  2007-10-01, 20:30 | #6 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Walschaerts slidstyrning 
			
			Håller som bäst på med drivboggin till lok 1§2, som var kompoundlok med olika cylinderdiameter och Walschaerts slidstyrning. Har försökt sätta mig in i vad alla delar heter, men hittar rätt lite på svenska (Nordisk familjebok ger en del). Jag har kommit fram till följande delar: koppelstång, vevstake, vevsläng, exenterstång, kuliss, kulissfäste slidstötstång, lyftstång, länkstång, tvärstycke, gejdrar, kolvstång, slidstång, cylinder, slidskåp. Kan någon detta bättre så är jag tacksam för upplysningar! Här är en tysk version och så långt jag kommit hittills: Tacksam för upplysningar! LAn 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2007-10-01, 22:00 | #7 | 
| Tidigare TriQz Reg.datum: Nov 2006 Ort: Göteborg, Westra Goataland 
					Inlägg: 684
				 |   
			
			Sånt kan du!!   Riktigt bra och väldigt snygga "ånghjul"! 
				__________________ | 
|   |   | 
|  2007-10-02, 00:25 | #8 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2002 Ort: At the east side of nothing 
					Inlägg: 1 024
				 |   
			
			Det du har so far är en från höger till vänster en koppelstång - vevstake - tvärstycke med tillhörande glidplan
		 | 
|   |   |