Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-31, 22:32   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av haroldlowe12
En rutt på 6 mil kan väl inte ta så lång tid. om man inte är så petig.
Hej

Ja 6 mil är inte så långt i verkligheten MEN med allt som hör till att bygga en verklig rutt så tar det ganska lång tid. Det som krävs är bla följande:

1. Kartor, geografiska och banverkets kartor
2. Att man tar sej igenom den rutten som man tänkt bygga och studerar det som inte finns på kartorna
3. Att man kan bygga hus med mera som krävs till rutten
4. Att man har ett satans (ursäkta uttrycket!!!) tålamod med RE, det är väl det som behövs mest.

Så det är bara att sätta igång att bygga

Men allvarligt talat, det finns de som gett sej på en rutt och försökt bygga den på en ganska kort tid men de har gett upp till slut...Det går inte att bygga en rutt på så kort tid om man inte har hela dygnet till sitt förfogande och man behöver sömn ochså vad jag vet!!!

MVH Kenneth

PS Detta är utav min egen erfarenhet, det kanske finns andra som har andra erfarenheter. DS
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 07:26   #2
Adtranz92
Tidigare haroldlowe12
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Söderhamn, Sverige
Inlägg: 257
Standard

Det är mest bara skog på den rutten. Men jag läre fråga en sak.
Hur får man ut hus och sånt. Jag vet att dom skall finnas vid de övriga objekten t.ex: Järnvägsbitar och m.m.



MVH HaroldLowe12
Adtranz92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 17:41   #3
Adtranz92
Tidigare haroldlowe12
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Söderhamn, Sverige
Inlägg: 257
Standard

Har tittat nogare men få endå inte ut nå hus eller annat. Järnvägsobjekt och vägobjekt är det ända som finns.
__________________
// Adtranz92

Rm loket finns för nerladdning! -->Här<--
Adtranz92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-02, 01:01   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Tiden det tar att bygga en verklig rutt beror alldeles på hur verklig du vill ha den!? Visst vill man ha den så verklig som möjligt, men det är tyvärr en omöjlighet i MSTS. Man kan inte sätta ut allt som finns i verkligheten p.g.a. en objekts-per-tile gräns. Den gränsen har det varit många bud om, men som regel brukar man säga att max 1200 objekt per tile (1 tile=2x2km) innan signalerna ska ut. Signalerna sätts ut sist, annars kan man få problem med rutten!

Mina tankar angående verkliga rutter är:
Spåren ska stämma så bra som möjligt.
Det närmast spåren ska finnas med och vara likt (ommålningar om man inte kan bygga stationer m.m. själv).
Folk som åkt sträckan i verkligheten ska känna igen sig.

Till sin hjälp kan man ta till kartor, förarplatsfilmer (om det finns!?), bilder, google earth m.m.

Det finns också ett program (Demex) som skapar riktigt landskap (alla höjdskillnader) av satelitdata, men jag har för mig att gratis data för norra Sverige inte finns att få (rätta mig om jag har fel!). Demex hittar du här: http://www.digital-rails.com/dr_tools.html Där finns även Mosaic, som också är bra när man ska bygga rutter (för marktexturer)!

Jag har själv byggt (Lidingöbanan) och börjat bygga några verkliga rutter. Det har gått åt skogen för att jag haft för lite matrial om dom och jag bott för långt ifrån, så jag inte bara kunnat åkt dit och "tok-fotat" nån helg...

Angående att sätta ut objekt, så gör man på samma sätt som när man sätter ut spår, vägar m.m. Du väljer objektet i listan och placerar ut det!

Det låter som du inte laddat ner och lagt in några objekt i rutten, stämmer det? När man skapat en rutt/mark, så är detg väldigt lite objekt som finns med. Man måste lägga in fler själv!

Man kan göra på två sätt:

1. Du kopierar shapes och textures mapparna från en av dom sex orginal rutterna till din rutts mapp. Sen måste du också kopiera och döpa om ref-filen (ref-filen ska döpas till vad ref-filen i din rutts mapp heter!) från den rutten och lägga in i din rutts mapp.

Detta är det snabba sättet att få en massa objekt, men orginal objekten är inte nått som dom flesta ruttbyggare använder idag, då det finns bättre/snyggare att ladda ner.

2. Du laddar ner ett objekt och lägger in det i din rutt. Hur du lägger in det står i readme-filen som oftast följer med objektet. Glöm inte att fråga byggaren om du får måla om det (om du behöver måla om det!?) och ge alltid byggaren credit, om du sen ska släppa rutten.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-04-02 klockan 01:04.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-02, 19:37   #5
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Post Komplettering

Jag reducerar Pirpens text lite, för att bygga på lite data i vissa relevanta delar;
Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Det finns också ett program (Demex) som skapar riktigt landskap (alla höjdskillnader) av satelitdata, men jag har för mig att gratis data för norra Sverige inte finns att få (rätta mig om jag har fel!). Demex hittar du här: http://www.digital-rails.com/dr_tools.html Där finns även Mosaic, som också är bra när man ska bygga rutter (för marktexturer)!

Angående att sätta ut objekt, så gör man på samma sätt som när man sätter ut spår, vägar m.m. Du väljer objektet i listan och placerar ut det!

Man kan göra på två sätt:

1. Du kopierar shapes och textures mapparna från en av dom sex orginal rutterna till din rutts mapp. Sen måste du också kopiera och döpa om ref-filen (ref-filen ska döpas till vad ref-filen i din rutts mapp heter!) från den rutten och lägga in i din rutts mapp.

Detta är det snabba sättet att få en massa objekt, men orginal objekten är inte nått som dom flesta ruttbyggare använder idag, då det finns bättre/snyggare att ladda ner.
Vad Demex anbelangar så har Pirpen rätt, gränsen går någonstans strax norr om Uppsala.

Varning på Ref-filens hanterande;
Vill man klippa och klistra själv - till en egen rutt - så är det bäst att arbeta med den av RE skapade Ref-filen, Formatet på informationen är ganska tydlig och instruktioner finns alltid i en textfil som medföljer objektet.

En ganska bekväm variant annars, är att jobba med ett program som heter 'Shape-Shifter', denna gör ett hyfsat (om än inte kliniskt perfekt) jobb med att kopiera över erforderliga filer och editeringar (tillägg) i ref-filen till din nya rutt.

Med programmet följer en enkel instruktion om hur detta skall installeras och konfigureras.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009