![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#30 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Så sant, så sant, man kan aldrig få för mycke bilder... hade du 382 bilder till sa du?
![]() I det här bygget hade jag nytta av en pdf-fil med hela byggnaden, som fick agera texturmall. Kopierade in den allra först, så jag kunde göra en vettig total-disponering av texturen. Det är en huvudtextur, 1024 x 1024 och en sekundär textur 512 x 512, med diverse småplock. Därefter letar jag lämpliga bilder, som kan ge den yta som jag behöver. De bilder som är rakast är ju favoriter förståss, men alla bilder behöver tänjas in med hjälp av Photoshop i mitt fall, så de blir raka. Jobbar i högre upplösning i arbetsfilen, som då är psp-fil, bmp-filen skapar jag varje gång texturen är ändrad. Sen lappar man in den biten på sin plats och ser till att skarven till omgivande blir bra. När alla delar av texturen är på plats, så är jag ungefär i det läget bilderna visar nu, fortfarande en hel del kvar. De gula ytorna och tegelytorna ska färgbalanseras. det gör jag genom att ta väggdelar med rätt färgnyans, kopiera dom til det ställe som behöver färgbättras, trimmar den nya delen mot t.ex ett fönster eller annan distinkt kant. I det här fallet kommer jag även lägga en liten modellerad överkant med tegel, överst p åväggen, för att ansluta mot taket, kanterna är svårast ofta. Tja, ungefär så... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |