|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 922
|
Hejsan!
Skoj att det kommit en ny som vill bygga rutter till msts, men det finns dock lite att tänka på innan man sätter igång... Först datorn. När det gäller att bygga rutter i RE, så tycker jag att det minst krävs 512 MB minne, helst 1024 MB eller mer. En regel är, ju mer minne du har, desto bättre! Sen är inte RE (Route Editorn) lätt att handskas med och kräver tålamod och ständiga backups. Men ju mer man håller på med RE, desto "lättare" blir det att bygga. Jag tycker man ska börja med att göra lite mark, en eller två tiles (en tile = 2x2 km) och testa allt i RE. Sätta ut spår, vägar, objekt, höja och sänka marken, göra sjöar m.m. Detta bara för att lära sig hur RE funkar, innan man ger sig på att bygga den rutt man verkligen vill bygga. Guiderna på Banbyggarna är bra hjälp, så kolla dessa: http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm Börja med Mazz guide om Backup och sen min om att Skapa mark... Spårbitarna i msts har skrivits i förkortningar, vilket kan vara svårt att förstå från början. Det är dock inte så svårt som det ser ut! T.ex. a1t10mStrt betyder att det är ett rakt 10 meters normalspår (a = normalspår, 1t = ett spår, 10m = 10 meter och Strt = rakt). Hade det vart dubbelspår hade den istället hetat a2t10mStrt. En kurva kan t.ex. heta a1t500r10d och det betyder en 10 graders 500 radie normalspårskurva (enkelspår). Växlar finns både som automat och manuella. Används automatiska, så kan dom inte läggas om när man kör (tågvägarna bestämms av aktiviteten). Dom manuella kan man däremot alltid lägga om. Om jag förstått detta rätt, så är det bästa att använda automatiska på linjen och manuella på bangårdar m.m. En manuell växel heter t.ex. a1tPnt10dLftMnl (a = normalspår, 1t = ett spår, Pnt = växel, 10d = 10 grader, Lft = vänster och Mnl = mauell). Den automatiska motsvarande växeln heter likadant, men utan Mnl på slutet. När det gäller spår, så finns det en massa spårpaket man kan använda om man inte gillar orginalspåren (eller tycker det är för få bitar!?). Finns bl.a. Xtracks, Scale Rail, UK finescale, Tram Tracks m.m. Xtracks är nog dom bästa att använda i dagsläget (även om jag gillar Scale Rail), då dom har flest spårbitar. Xtracks ser ut som orginalspåren och är som en kompitering till dom. I Xtracks ingår även smalspår! För mer info om Xtracks, kolla här: http://www.xtracks.tk/ När du lagt spår och vill provköra måste det finnas en path, så du måste göra en aktivitet innan provkörning (finns guide hos Banbyggarna). Lycka till i byggandet!
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2006-11-26 klockan 16:43. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Guest
Inlägg: n/a
|
Nu har ni "skrämt ihjäl honom" för gott...
Nåväl, det är därför jag anser "att man först lär sig att köra tågen,skapa aktiviteter m m", sedan kan man ge sig i kast med det "mer avancerade" som skapandet av rutter m m. |
|
|
|
#3 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Citat:
Genom användandet av simulatorn så får du bra förståelse för olika saker du sedan vill göra i editorerna, detta ska självklart vara råd nummer 1, använd simulatorn... |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
|
Hej!
Skall kanske förtydliga mitt inlägg tidigare... Det jag menade med att gå in i originalrutterna var att bara testa lite och se hur det är uppbyggt...Originalrutterna är i mitt tycke enklare än att gå in i än en rutt som man laddar hem från nätet...Där finns ju allt redan och dessutom är den ju redan installerad. Det kan ju vara lite jox med att installera en rutt som man laddat ner... Jag vet att det kan ställa till en massa bekymmer med att ändra spår i en rutt som redan har ignaler med mera, men innan man går in där och rotar kan och bör, skall man ta en backup så att man kan återställa grejorna.... Sen lätt och lätt, det beror på vad man menar med lätt...Jag kanske uttryckte mej lite tossigt, men det jag menade är att ju mer man testar desto lättare blir allting men man får ju räkna med att det tar ett tag innan man har kontroll på läget och dessutom ha en jäkla massa tålamod...Det är säkert många som har gett upp RE på grund av dess buggighet på grund av att man inte har tålamod.... Hoppas detta ger klarhet i vad jag menade... MVH Kenneth PS Jag kan inte alltid formulera det jag vill ha ut, det blir inte alltid det bästa...DS
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så !
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
|
hej alla !
det blir ett senare jobb .. Nu är det så hur kommer man ur ett lok för att byta till ett annat lok ? om man multipplar
__________________
Växlingen i Fors så klart´ Green Cargo AB |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
|
Citat:
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Guest
Inlägg: n/a
|
Citat:
Man skall bara se till att den lösa consist man ställer upp på spåret i den första aktiviteten stämmer överens med det "tåg som man skall köra i aktivitet två" står precis på samma spår och ställe... Men man kan inte "byta tåg" under resans gång så att säga...
|
|
|