Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-18, 08:27   #16
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Jag förstår att ni har jobb med texturen på Boxern, projecerad från foton i ett reklamblad och inte direkt skarpa fina kanter.

Jag tycker att det här projektet med godsvagnar och laster ser mycket lovande ut, och som jag har skrivit till Bengan så är det fritt fram att återanvända mina modeller.

Vad gäller önskemål om laster:

Pallat gods: Spanmål, cement. Småbehållare vore trevligt, kanske även storbehållare men då borde vagnarna anpassas med skenor på golvet, är det rätt vagnar för det?

Mera generiska laster, kanske det är nog med de som redan finns från utlänska leverantörer. Skrot, armeringsjärn, balkar, maskiner (ev. Under presenning. Timmer och Sågat virke. Glöm inte tremeters massaved. Kabelrullar, t.e.x. från siverts kabelverk. Elmotorer och annat från Asea. Pappersrullar antingen i G vagnar eller under pressenning. Bensin/Oljefat. Över huuvud taget helt eller delvis presseningstäkckta laster.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 10:11   #17
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Vi tackar dig Bear för tillståndet! De laster du nämner kommer efterhand.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 18:26   #18
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Bananer och Ramlösa.
Gammal 2010-07-18, 20:17   #19
Bengan

Standard

Håller på och snyggar till BM Boxer, så att den ser mer fabriksny ut och ska även göra ett par försök att få till en grå och grön variant. Kommer nog att ta ett tag, då det är ett helsike att hitta varje detalj i texturen.
Gammal 2010-07-18, 20:42   #20
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Håller på och snyggar till BM Boxer, så att den ser mer fabriksny ut och ska även göra ett par försök att få till en grå och grön variant. Kommer nog att ta ett tag, då det är ett helsike att hitta varje detalj i texturen.
Just det,
gjorde att jag gav upp. Blender är nog bra men jag vill ha kontroll över mappningar och texturer, jag är sån. Tacksam om du tar på dig detta Bengan, så ordnar jag lasten.
Och en sak till: Har suttit hela dagen och letat lämliga texturer till kommande laster. Om nån har några "goa" bilder så kom igen, gärna 40-50-tal men helst inte efter 1980.
Visar två bilder hur man gör en textur av en bild, mycket vrid och spegla med det blir hyfsat till slut. Kommer snart en "sockerlådeprodukt".
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sockerlådor.jpg (122.4 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg SSAlåda.jpg (153.8 KB, 125 visningar)

LAn
Gammal 2010-07-18, 21:58   #21
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Dom där ser bekanta ut.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 14:01   #22
Bengan

Standard

Lennart.

En liten undring, hur du kommer att göra med lastning av synligt gods på t.ex. O-vagnarna.

En sak, som jag brukar reta upp mig på. Det är när man t.ex. bara lastar på en sak. Då brukar det oftast, bara hamna i ena hörnet utav vagnen. Detta måste väl gå, att påverka på något sätt. Antingen via skript eller av utsatta punkter för lasterna. Så att det styrs på ett visst sätt.

Lastar man bara en sak, så bör ju den prylen hamna mitt på vagnen.
Lastar man två saker, så bör dessa hamna över hjulaxeln och tomt i mitten.
Lastar man tre saker, så fylls mitten upp. O.S.V.

Skulle vagnen, ta mer än tre saker, så borde väl detta också gå att styra upp på något sätt.
Gammal 2010-07-20, 16:07   #23
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Lennart.

En liten undring, hur du kommer att göra med lastning av synligt gods på t.ex. O-vagnarna.

En sak, som jag brukar reta upp mig på. Det är när man t.ex. bara lastar på en sak. Då brukar det oftast, bara hamna i ena hörnet utav vagnen. Detta måste väl gå, att påverka på något sätt. Antingen via skript eller av utsatta punkter för lasterna. Så att det styrs på ett visst sätt.

Skulle vagnen, ta mer än tre saker, så borde väl detta också gå att styra upp på något sätt.
Det går att ändra i conf. om inte annat, om man vill annpassa lastning efter egna ideér.

Om en vagn tar 3st cont. som ett exempel, så börja med att lasta en, och se vart den hammnar = "a.load0", sen nästa = a.load1 osv.
Kikar man i configen, så brukar attach.point 0 vara den plats där a.load0 brukar hammna, kan vara i ena änden på vagnen t.ex.

Då är det bara att ändra i config. så att a.load0 hammnar på önskad att.pont, t.ex om mitten är att.point 1, så ändrar man till att den ska lasta den första cont. där, alltså a.load0, eller hur man nu vill ha det.

Kan se lite tokigt ut i config. om man har flera laster som ska lastas i en viss ordning på vissa platser på en vagn, ser ut som man har använt en "norsk kulram" .
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled 2.jpg (41.2 KB, 95 visningar)

Senast redigerad av ekankal den 2010-07-20 klockan 16:10.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 17:29   #24
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andelind Visa inlägg
Dom där ser bekanta ut.
Jag satt just och undrade vem fotografen var. Vem det än är skulle jag ödmjukast be att få använda dom att göra texturer av (fotografen kommer givetvis att nämnas på "framskjuten " plats i config!)

LAn
Gammal 2010-07-20, 17:31   #25
lan
Veteran

Standard

Citat:
Lennart.

Korvtiger och jag försöker sakta och varligt reda ut detta, inte helt lätt i Trainz!

LAn
Gammal 2010-07-20, 17:34   #26
lan
Veteran

Standard

Hallå Ekan,
det där redde ut en del frågetecken! Hoppas Tomas läser detta så kan vi kanske få ordning på STL Svenska TågLaster också.

LAn
Gammal 2010-07-25, 18:59   #27
lan
Veteran

Standard 100725 nya laster.

Har knetat ihop lite ytterligare svenska tåglaster(STL) till G-vagnarna.

Bananer till Bengans "myriader" av bananvagnar, gröna bananstockar fulla med tarantler som jag själv lossat i frihamnen i Gbg på 60-talet ;-)

Min egen alldeles speciella favoritlast, observera de lösa, oräknade enheterna som ligger ovanpå för att tillförsäkra snabb lastning och lossning, bestickning kallas det väl idag?

Det är kul och enkelt att göra laster, försök själva - har man gjort en så går det som en dans sen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100725_0004.jpg (198.0 KB, 68 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100725_0005.jpg (235.8 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100725_0006.jpg (222.8 KB, 68 visningar)

LAn
Gammal 2010-07-25, 19:06   #28
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Har knetat ihop lite ytterligare svenska tåglaster(STL) till G-vagnarna.

Bananer till Bengans "myriader" av bananvagnar, gröna bananstockar fulla med tarantler som jag själv lossat i frihamnen i Gbg på 60-talet ;-)

Min egen alldeles speciella favoritlast, observera de lösa, oräknade enheterna som ligger ovanpå för att tillförsäkra snabb lastning och lossning, bestickning kallas det väl idag?

Det är kul och enkelt att göra laster, försök själva - har man gjort en så går det som en dans sen.
Ojdå, Lyckholms.

Undra, om jag inte har en gammal logga, som skulle kunna passa till en reklamvagn, på någon hårddisk.

Nu blir det till att leta.
Gammal 2010-07-25, 20:18   #29
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Ian: det är jag som är fotografen. Bilden är tagen på kajen vid gamla godsmagasinet i Gnesta där auktionisten håller till. Det är ok .att använda bilden, det är några bilder från mig till som har legat som underlag till bland annat vagnar
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-25, 20:21   #30
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andelind Visa inlägg
Ian: det är jag som är fotografen. Bilden är tagen på kajen vid gamla godsmagasinet i Gnesta där auktionisten håller till. Det är ok .att använda bilden, det är några bilder från mig till som har legat som underlag till bland annat vagnar
Tack Andelind,
du får ett ordentligt tack i configen till "sockerpaketet!!

LAn
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:00.