![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
|
![]() Citat:
Har jag fattat det rätt att du har gjort en del scriptning (för lok)? Då kanske du är intresserad av att titta närmare på våra signaler (det finns flera trådar om det i den här forumdelen). Signalscripten är skapade för dryga tio år sen när TS hette Rail Simulator så de går säkert att modernisera. Jag har själv lyckats modda scripten en del för att få fram nya signalbilder med viss framgång. Nu har jag dock kört fast när jag försökt fixa dvärgsignaler så att de slår om korrekt när tåg har passerat signalsträckan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
|
![]()
Hamnade i lite trubbel i går eftersom jag inte kunda lina upp en bangård med google-maps bilden från spåret jag hade laggt innan så jag byggde bangården separat. Jag tänkte att det borde vara lätt att koppla ihop spåren men det var det inte.
Jag kan koppla ihop de två spåren genom att dra det ena spåret till det andra utan easements men "snap to track" bockad, dock så blir detta en växel och när jag deletar skarven och växelklotet så blir det en evig Whac-a-Mole med stoppbockar och join-verktyget. Finns det något bättre sätt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
|
![]()
Det är lite svårt att säga utan en bild på hur problemet ser ut. Bygger man från olika håll finns alltid risken att geometrin inte passar, speciellt om det är ont om utrymme för att foga samman spårbitarna (t.ex. mellan två växlar - då kanske enda lösningen är att flytta något på ena växeln).
Ett tips är att alltid göra kurvor med easements där det går eftersom det är enda sättet att få jämna övergångar till spår med rälsförhöjning (superelevation). Men som du antagligen har upptäckt går det inte så bra att använda easements om man bygger från olika håll. Det kan gå att passa ihop spåren men man har inget verktyg till hjälp så det blir mycket trial and error för att få exakt rätt passning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Finns inget enklare sätt än så som du beskriver men tänk på att de trianglar som skapas efter att man har använt join-verktyget. Blir dem för många så kan det orsaka spelkrascher (gjorde så för mig förr) så dem ska man ha så få som möjligt, t.ex. på växlar eller på långa raksträckor.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
|
![]() Citat:
Jag hade redan byggt typ 10km spår när jag märkte detta och om jag försöker ändra höjden på stationen så buggar växlarna ur. Finns det ett sätt att typ höja eller sänka alla spår i hela rutten? Jag vet att du i tråden om att använda samma koordinatsystem för alla Svenska rutter sa att höjd inte spelade så stor roll (om jag minns rätt) så från detta verkar det finnas ett sätt att höja eller sänka rutten. Har jag fel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 265
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|