Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 02-27-2013, 10:27 PM   #11
Basse
Medlem
 
Join Date: Jun 2004
Location: Stockholm
Posts: 797
Default

Quote:
Originally Posted by Mawkish View Post
Har råkat ut för det jag med att ändringar man gör bara ignoreras efter export av någon anledning så sitter man och letar fel i de oändliga utan resultat. Fick göra som samma manöver med att radera rubb och stubb i assets mappen synd att jag inte kom ihåg detta "fenomen" innan du nämnde det här dock så kanske du kunde sparat ett antal dagar.
Kanske är det en god tumregel att radera allt gammalt exporterat innan man gör första exporten för dagen..härligt att du fick det att fungera i vilket fall!

Gnisslet hör till ljudet för boggien som du hittar i din Y1-blueprint under "Bogie audio control name" där xml filen för ljuden ska länkas. Antingen gör du en helt egen xml fil för dina ljud(finns beskrivet i devdocs i dokument 8.01 "Audio control and blueprints" under kapitel 2.1) eller så kan du länka in ljud från något annat lok/vagn.

Om du väljer att länka in ljudet från ett redan befintligt lok/vagn så måste du göra det i efterhand på din exporterade blueprint-fil(kanske Y1.bin) med hjälp av RW Tools. Anledningen är att "Bogie audio control name" kräver att du har originalfilen(i .xml-format) för att kunna exportera loket sedan och den har man ju normalt inte tillgång till för befintliga lok/vagnar utan bara .bin filen. Var väldigt noga med att skriva in rätt sökväg dock annars får du nog en krash när su ska placera ut Y1:an i RW.
Det där med bogie audi control name har jag råkat ut för och dragit i de få hårstrån som finns kvar av att hålla på med RW, innan jag hittade problemet. Nackdelen är att man(jag) ofta gör flera ändringar samtidigt och det slutar sällan bra.
Samt, länkar du in ljud i efterhand så måste du göra det (kanske självklart) vid varje ny export då det kommer försvinna. Antingen gör du det en gång för att se att det fungerar och sedan länkar in det som ett sista moment innan släpp. Använd något lok som de flesta har eller enkelt kan få tillgång till (med tillåtelse av skaparen av ljudet såklart).

Men som Mawkish också säger så är det inte dumt att ta bort hela Asset mappen vid ny export för att försäkra sig om att ändringarna inte blir uppätna på vägen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 08:37 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009