![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Å andra sidan var det sällan som pannan påeldades, då loken användes dagligen och aldrig han bli kalla. Anledningen till att man elektrifierade malmbanan var att man utan elektrisk drift var beroende av kol, vilket måste importeras från utlandet som var dyrt, elkraft kunde vi få i princip gratis ifrån de norrländska älvarna. Sedan så skulle malmbanetrafiken utökas pga ökad malmbrytning vilket skulle göra det ännu dyrare och om kolbrist skulle uppstå skulle hela malmbanan stanna upp, med andra ord att en av Sveriges största exportinkomster skulle slås helt ut.
EDIT: Min post nummer 1435... ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Visst kan vi lägga in dessa features i övriga ånglok på vårt forum när den tiden
kommer. Inga problem! Har nu lagt in sotar funktion för lite drag i skorstenen när loket står still. En uppgift som eldaren hade vid stationsuppehåll. Om det glömdes kunde det bli en aning rökigt i hytten..... Bilderna visar sotare av/på aktiverad |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
![]()
nu är avsaknaden av rätt ord stor!! Vad häftigt detta är
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
På bilden ser ni vad som fungerar (grönt) resp. inte fungerar (rött) vid avställning av lok.
Tack Sven-Olov för din hjälp med att hitta metoder. INTE LÄTT! Dock återstår hur stänga av ljudet från loket + stoppa rökflödet från en TFX fil. Elda på ett lok tog som ni vet LÅNG tid, men jag tror inte nån är pigg på att vänta så länge. Därför funderar jag på att 1 riktig timma = 1 Trainz minut med stegvis utökad rökflöde + ljud från luftpump så småningom. Vad säger ni ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Vovven
Det är ett fantastiskt jobb med script detta. Jag är djupt! imponerad. ![]() ![]() Du har ju STL-koppel ocpå dina lok. Skall jag tolka detta som så att du lyckas kombinera STL-koppel scriptsystemet med den scriptning som behövs för detta och få dom att inte komma i konflkt med varandra? Det vore fantastiskt.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]() Citat:
Kolla in mitt svar under script rubriken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det är inget problem att kombinera STL-scripten med egna script som är unika för fordonsindividen. Det enda som skulle kunna ge konflikter är om ditt script ändrar i saker som STL-scriptet ändrar i också, som koppeldelarna. Men förutom det är det inga konstigheter.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|