Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-23, 03:29   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard R lok status

Har snart lagt in alla detaljer på loket och dessutom testat R lokets bogey om 5 axlar på A2 loket.
Trots att animeringen av vevstakar och slidrörelser fungerar perfekt i Gmax animerings test, så blev det en KATASTROF i Trainz. Slider, slidrörelser och vevstakar spreds iväg åt alla håll och kanter.
Ingen trevlig syn (borde kanske bifogat en bild på eländet) , men det är bara att bita i det sura äpplet.
Desto roligare att bygga ångloket och sedan starta upp textureringen.....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (161.7 KB, 423 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (219.5 KB, 423 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (203.4 KB, 426 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 02:30   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Nu fungerar R lokets slidrörelser efter MÅNGA MÅNGA problem. Tror mig fått lite grepp om det här med Bones teknik, men men...........

Testat på E907 som med utvändiga cylindrar och ett lite mindre ramverk skulle ha kunnat bli ett SJ R2 lok????!!!!!

En helt annan sak:
Visst har vi äldre malmvagnar som man skulle kunna koppla till R loket om det blir färdigt nån gång?
Se bifogad bild.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild10.jpg (185.4 KB, 406 visningar)
Filtyp: jpg bild11.jpg (161.7 KB, 404 visningar)
Filtyp: jpg R975_Abisko_1920.jpg (112.9 KB, 395 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 08:57   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Nu fungerar R lokets slidrörelser efter MÅNGA MÅNGA problem. Tror mig fått lite grepp om det här med Bones teknik, men men...........

Testat på E907 som med utvändiga cylindrar och ett lite mindre ramverk skulle ha kunnat bli ett SJ R2 lok????!!!!!

En helt annan sak:
Visst har vi äldre malmvagnar som man skulle kunna koppla till R loket om det blir färdigt nån gång?
Se bifogad bild.
Vilken typ av vagn kan det där vara? Tycker nästan det ser ut som MAS och de gjorde väl lan en version av?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 03:05   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Det går så sakteliga framåt, men det har ju uppstått en del problem under
resans gång. Gäller sedan att komma ihåg vad jag lärt mig till
nästa projekt.
Textureringen av själva loket är så gott som klart under det att hjul, vevstakar,
slidrörelser m.m kommer så småningom.
Kolla dock bild3 där jag ringat in luftslangen IGEN!!!
Samma problem som på mina andra lok. Varför????

Kommer nu att koncentrera mig på detta och bygger då ett lok med endast en KLOSS som kropp och lägger sedan in kopplen för att den vägen testa ut.....

Bilderna är tagna på Nils Blids fina landskap mellan Mellerud och Köpmanbro!
Observera att A tendern är för lok med öppen hytt. Kommer så småningom en A tender för R loket......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (220.5 KB, 335 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (209.1 KB, 327 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (278.6 KB, 320 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 08:10   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det verkar som inte Svenolovs skript fungerar! Det läge slangen har på din bild är frame 0 i animationen, men om skriptet fungerar skall den stå på frame 11-12 som är blindkoppelläget. Kolla så du anropar skripten rätt i config och att din x.gs fil har class MsMotorVehicle. Dessa saker är väsentliga:

I config:

script "x.gs"
class "X"
script-include-table
{
mscommonsource <kuid:177292:209000>
}

...
...

a_luft_0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_0_anim.im"
anim "luft_0_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

a_luft_1
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_1_anim.im"
anim "luft_1_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

...
...

kuid-table
{
..
stl_koppel <kuid:67375:1021>
mstrainmonitor <kuid:177292:204091>
mscommonsource <kuid:177292:209000>
...
}

I x.gs:

include "msMotorVehicle.gs"
class X isclass MsMotorVehicle
{
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 02:51   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det verkar som inte Svenolovs skript fungerar! Det läge slangen har på din bild är frame 0 i animationen, men om skriptet fungerar skall den stå på frame 11-12 som är blindkoppelläget. Kolla så du anropar skripten rätt i config och att din x.gs fil har class MsMotorVehicle. Dessa saker är väsentliga:

I config:

script "x.gs"
class "X"
script-include-table
{
mscommonsource <kuid:177292:209000>
}

...
...

a_luft_0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_0_anim.im"
anim "luft_0_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

a_luft_1
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_1_anim.im"
anim "luft_1_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

...
...

kuid-table
{
..
stl_koppel <kuid:67375:1021>
mstrainmonitor <kuid:177292:204091>
mscommonsource <kuid:177292:209000>
...
}

I x.gs:

include "msMotorVehicle.gs"
class X isclass MsMotorVehicle
{
Tack lan för hjälpen. Felet var att jag ej lade in

class X isclass MsMotorVehicle
{
}

i egna gs filen, eftersom jag definierat upp en annan class innehållande eldarens rörelser och att ovan script var tomt! Jag borde dock ha tänkt längre men när väl poletten föll på plats så......var allt kristall klart!

Så nu är allt frid och fröjd:
Se bild med träklossen som test objekt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild2.jpg (81.9 KB, 281 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 02:44   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard R lok status

Börjat med bogey textureringen så smått. Dock är ännu inte alla detaljer "målade", som den skarpögde kan se på bifogade bilder: bl.a fjädringen,bromsar och vevstake detaljer. Tyvärr har jag fått gissa mig till vissa detaljer, så finns det nån vänlig själ på forumet som har nån bild på vevstake spelet antingen i färg eller svartvitt??
ALLA foton välkomnas!
Eller har nåt råd om lämplig person att kontakta???

Kommer nu i stället att texturera färdigt vedeldade A loket, så R loket läggs på hyllan en tid såvida jag inte får en bild på R lokets vevstakar.....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild2.jpg (192.5 KB, 255 visningar)
Filtyp: jpg bild1.jpg (97.5 KB, 253 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (163.7 KB, 250 visningar)
Filtyp: jpg bild4.jpg (209.4 KB, 247 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009