![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Har snart lagt in alla detaljer på loket och dessutom testat R lokets bogey om 5 axlar på A2 loket.
Trots att animeringen av vevstakar och slidrörelser fungerar perfekt i Gmax animerings test, så blev det en KATASTROF i Trainz. Slider, slidrörelser och vevstakar spreds iväg åt alla håll och kanter. Ingen trevlig syn (borde kanske bifogat en bild på eländet) , men det är bara att bita i det sura äpplet. Desto roligare att bygga ångloket och sedan starta upp textureringen..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Nu fungerar R lokets slidrörelser efter MÅNGA MÅNGA problem. Tror mig fått lite grepp om det här med Bones teknik, men men...........
Testat på E907 som med utvändiga cylindrar och ett lite mindre ramverk skulle ha kunnat bli ett SJ R2 lok????!!!!! En helt annan sak: Visst har vi äldre malmvagnar som man skulle kunna koppla till R loket om det blir färdigt nån gång? Se bifogad bild. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Det går så sakteliga framåt, men det har ju uppstått en del problem under
resans gång. Gäller sedan att komma ihåg vad jag lärt mig till nästa projekt. Textureringen av själva loket är så gott som klart under det att hjul, vevstakar, slidrörelser m.m kommer så småningom. Kolla dock bild3 där jag ringat in luftslangen IGEN!!! Samma problem som på mina andra lok. Varför???? Kommer nu att koncentrera mig på detta och bygger då ett lok med endast en KLOSS som kropp och lägger sedan in kopplen för att den vägen testa ut..... Bilderna är tagna på Nils Blids fina landskap mellan Mellerud och Köpmanbro! Observera att A tendern är för lok med öppen hytt. Kommer så småningom en A tender för R loket...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det verkar som inte Svenolovs skript fungerar! Det läge slangen har på din bild är frame 0 i animationen, men om skriptet fungerar skall den stå på frame 11-12 som är blindkoppelläget. Kolla så du anropar skripten rätt i config och att din x.gs fil har class MsMotorVehicle. Dessa saker är väsentliga:
I config: script "x.gs" class "X" script-include-table { mscommonsource <kuid:177292:209000> } ... ... a_luft_0 { mesh-asset <kuid:67375:1021> mesh "luft_0_anim.im" anim "luft_0_anim.kin" att "a.koppela" auto-create 1 att-parent "default" } a_luft_1 { mesh-asset <kuid:67375:1021> mesh "luft_1_anim.im" anim "luft_1_anim.kin" att "a.koppela" auto-create 1 att-parent "default" } ... ... kuid-table { .. stl_koppel <kuid:67375:1021> mstrainmonitor <kuid:177292:204091> mscommonsource <kuid:177292:209000> ... } I x.gs: include "msMotorVehicle.gs" class X isclass MsMotorVehicle {
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]() Citat:
class X isclass MsMotorVehicle { } i egna gs filen, eftersom jag definierat upp en annan class innehållande eldarens rörelser och att ovan script var tomt! Jag borde dock ha tänkt längre men när väl poletten föll på plats så......var allt kristall klart! Så nu är allt frid och fröjd: Se bild med träklossen som test objekt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Börjat med bogey textureringen så smått. Dock är ännu inte alla detaljer "målade", som den skarpögde kan se på bifogade bilder: bl.a fjädringen,bromsar och vevstake detaljer. Tyvärr har jag fått gissa mig till vissa detaljer, så finns det nån vänlig själ på forumet som har nån bild på vevstake spelet antingen i färg eller svartvitt??
ALLA foton välkomnas! Eller har nåt råd om lämplig person att kontakta??? Kommer nu i stället att texturera färdigt vedeldade A loket, så R loket läggs på hyllan en tid såvida jag inte får en bild på R lokets vevstakar..... |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|