![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Ja, då var C3d på spåret.
Nu skall texturer göras och lite smådetaljer fixas, taket bland annat och passagerarna kollas. Därefter blir det C3e, vilken lär gå väldigt fort, det enda som skiljer dem åt är nämligen att -e har två toaletter, en i varje ändå istället för en som i C3d. Därefter blir det C3g, går nog också rätt fort, korgen är identisk så när som på fönster placering, -d och -e har två små fönster på ena sidan och fyra på den andra (jämför denna bild med den tidigare rendern), medans C3g har två per sida. Sedan har C3g små vestibuler innanför gaveldörrarna då de användes i Norrland och dessa små utrymmen användes då för att inte dra in så mycket kalluft och snö in i vagnen. Lite som en luftsluss. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Så då var C3d och C3e fullständigt klara med alla texturer och allt.
Det går undan på järnvägen, skulle man kunna säga. ![]() ![]() Ska se om jag lyckas få klar C3g tills imorgon (eller idag snarare...)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
![]()
Tjuusigt, "finsnickar'n"
![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Ser bra ut!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]() ![]() Vafalls? Boggier igen? Skulle han inte bygga tvåaxliga vagnar? Jooo..., och det kommer han att fortsätta med, eller tja, egentligen 4-axliga. Eller 3 axliga. 1 och 1/2 kanske? Nae, vi får se vad det blir av't. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Över 1000 stämmer väl... Fast du är ändå en rätt bra bit från sanningen, 3600 ungefär räknade jag ihop nyss...
![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
![]() Citat:
![]() ![]() Instämmer med Lennart, förb*nnat snyggt (som vanligt) ![]()
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Japp, mycket riktigt är det bröderna Jacob som är under byggnad. Denna vagnstyp är något som bildar en del grubblerier om hur definitionen av en vagn lyder. Är detta en eller två vagnar? Har varje vagn 2, eller 4, eller 3 eller hur många axlar? För er som grubblar kan jag berätta att detta på bilden är en vagn och den har 4 axlar. Litterat är CC2.
![]() SJ testade detta 1931 genom att bygga ihop två C3 vagnar med den så kallade Jacobsboggien mellan sig. Anledningen till detta var att ge vagnarna lite av boggievagnarnas godare gångegenskaper och lägre slitage på rälerna. Resultatet visade sig mycket lyckat och mängder med C3d och C3e vagnar byggdes ihop mellan 1931 och 1939. Antalet vagnar (á 4 axlar...) var totalt 53 stycken. SJ lät även bygga ihop de första 4 st CC2 vagnarna till 2st CC4, alltså fyra stycken C3x-enheter med tre Jacobs-boggier(8-axlig vagn ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|