![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Spyfrog:
Är det bake du är nyfiken på? I princip fungerar det såhär: 1. Gör modellen 2. Mappa den (Automappning fungerar utmärkt, lite margin mellan bara) 3. Slå på Ambient Occlusion,(under menyn World) Factor 1 och Add. Du kan få jusera Factorn något för att få rätt ljushet. Ta även bort den automatiskt utsatta lampan, så att det bara är AO som lyser upp scenen. 4. Gör en testrender för att kolla att set ser bra ut. Justera därefter i fliken Gather (under menyn World fortfarande) och dra eventuellt upp samples om rendern blir grynig, experimentera lite med Distance. 5. När du är nöjd, gå över till menyn Render, fliken Bake och välj där Bake Mode: Ambient Occlusion, sedan kan du välja om du vill ta bort margin, som lägger till en kant runt varje face på texturen, för att undvika texturblödning, dessutom har du clear som gör hela bilden svart som inte har några mappningar, denna skall kryssas ur om du har ett objekt som är uppdelat på flera delar som måste bakas för sig. 6. Tryck bake och vänta. 7. Kolla UV-editorn och spara som en ny fil (eller skriv över texturen) I PS eller liknande grafikediterare så är det sedan bara att göra ett nytt lager och lägga in AO-bakningstexturen där, göre ett till lager där du färgar de olika ytorna till den grundfärg de ska ha, sedan mixar du ihop lagerna med multiply eller liknande, och justerar lite tills du får det som du vill ha det. Du kan också använda Bake Mode: Full Render om du vill baka samtlig information på facen, även skuggor orsakade av lampor, reflektioner(tror jag) färger orsakade av lampor och av indirect lightning mm. mm. Har dock aldrig använt det själv då det tar en fruktansvärd tid (i alla fall i 2.49b) men det torde ge slående resultat om man är duktig på att sätta upp scener och material, men dock så kommer det ju att vara rätt stelt och tråkigt i Trainz, då reflektionerna är döda och skuggorna inte ändras med ljuskällan/orna, men så är det ju med AO/fejkskuggning också, även om den oftast används på ställen som i princip alltid är skuggade. Detta finns beskrivet i min Blenderguide del III, dock då för 2.49b. (Jag kör för övrigt både 2.49b och 2.59, och kommandona är tagna ur 2.59, vilket bör motsvara de i 2.60.) Jag skulle kunna fixa lite bilder ur 2.59 om du inte förstår riktigt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vagnen är nu släppt, för er som är nyfikna så är den skapad i gMax som en G3/Gs och sedan ombyggd till F1 i Blender v2.49b. Tack till Lan för konverteringshjälpen! Texturerna är gjorda av mig och två stycken med hjälp av Ekan (de två snyggare...) En del fejkskuggning har livat upp den gamla modellen och massor av småsaker har fixats till. Passade även på att utnyttja gamla modeller och lånade hela underredet rakt av i princip från N3/NN3-vagnarna, mycket effektivt!
![]() Lite skötselråd om vagnen kanske: Passar i alla tåg mellan 1902 och 1950-tal, kanske senare ändå på små banor. Vagnstypen fanns även på privatbanorna (men med annan märkning då såklart). Vagnen kopplades in i princip alla personförande tåg, och användes som konduktörskupé. Som alla resgodsvagnar skall den alltid gå ytterst i tåget, alltså närmast lok, eller sist för att det ej skall springas genom den låsta resgodsavdelningen. Ofta så kunde två F1: or gå i samma tåg, eller en F1 + en G3/Gs (minst en F1:a för konduktörskupén), även F1 plus en personvagn med resgodsavdelning var vanligt. På 30-40-talet så var den nog ovanligare i snälltågen, utan man ville ha boggievagnar där för att hålla nere friktionen och därmed kunna hålla höger farter. Lite exempel: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32688 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=55445 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93991 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93891
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Man får tacka, för ännu en trevlig i vagnsparken.
![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Vacker trävagn som förtjänar ett bra slut men denna eller liknande vagnar fanns som redskaps eller personalvagnar på många stationer. Gråmålade och skitiga med skadade väggar. Skulle kanske inte vara helt fel att släppa lös allas vår smutspelle Ekan med hinkar med färg litervis med olja på dessa vagnar
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|