![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Nu när ni fått en massa teakvagnar att köra runt med så behöver ni ju en passande vagn att lasta enbart resgods i, vilket också Ekan påpekat för mig och jag avslöjade då att jag faktiskt väldigt länge har haft planer på att bygga om min G3/Gs vagn till en resgodsvagn littera F1 och den kommer nu här.
Resgodsvagnar med detta littera fanns i mängder och i olika utföranden med lite olika stora konduktörskupéer och fönsterplacering. Jag kommer enbart att bygga denna, som är av 1902 års modell. Just denna typ fanns i 159 exemplar den 1:a juni 1930 och totalt fanns det inte mindre än 267 vagnar med liknande utseende baserade på 1898 års modell på täckt godsvagn littera G3 (senare Gs) med littera F1. Till det kommer 75 littera F4, som hade liknande utseende, men hade spröjsade fönster och dörrar på gångjärn istället för skjutdörrar. ![]() Efter att ha fått in vagnen i Blender så märker man verkligen skillnad i programkvalitet från Gmax, som inte var något vidare program (och då med en mindre erfaren modellerare bakom tangenterna) Jag har fått städa en del efter konstigheter från det gamla programmet, men vissa saker (mycket mappnings konstigheter beroende på att jag inte var lika duktig på det och mappade och texturerade på ett annat sätt, med andra tekniker då) har jag fått låta vara kvar och får jag plåstra över så gott det går. Jag orkar inte bygga om hela vagnen från grunden. En hel del hjul och bromsdetaljer har jag kunnat ta från N3/NN3, vilket har snabbat upp och höjt utseendet en hel del.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-11-30 klockan 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Toppen Korvis
![]() ![]() Oxå får man väl tacka för att du uppfyller en massa önskemål som man har haft, men som man knappast har varit ensam om, skulle jag tro ![]()
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Stiligt Tomas.
![]() Ännu ett härligt tillskott, att se fram emot.
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Det går undan på järnvägen, har redan fått upp vagnen på spåret. Sedan sist så har en del smådetaljer kommit på plats, massor av texturefixar i form av fejkskuggor och en enkel interiör. Nu skall bara materialen fixas, de glänser lite väl i solskenet, attachments för resgods ska dit, texturer skall göras samt en liten testrunda. Lagom till jul kanske?
![]()
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Vore verkligen en trevlig julklapp, men stressa inte, vi har tid att vänta om det behövs.
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Instämmer.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Det är en blandning faktiskt, men för det mesta är det handgjort, man får bättre kontroll då. Men jag brukar göra ambient, eller texture-bakningar för att se var saker är mappade och för att på skuggorna se hur saker sitter i förhållande till varandra. Undantag finnes, på vattenhästen (som ej är släppt än...) och på vevapparaten som båda goda exempel på hur jag har gjort en ambient bake och sedan bara lagt på en solid färg, vips färdigt! 1 minuts arbete och ett fantastiskt resultat!
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Själv är jag ju inte så van vid Blender och använder det mest för själva exporten till Trainz och då kör jag dessutom 2.6 som du ju inte använder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
bra gjort.
1) när kommer den ut till downoad 2) det passar till ånlok litt : E, J och B |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Spyfrog:
Är det bake du är nyfiken på? I princip fungerar det såhär: 1. Gör modellen 2. Mappa den (Automappning fungerar utmärkt, lite margin mellan bara) 3. Slå på Ambient Occlusion,(under menyn World) Factor 1 och Add. Du kan få jusera Factorn något för att få rätt ljushet. Ta även bort den automatiskt utsatta lampan, så att det bara är AO som lyser upp scenen. 4. Gör en testrender för att kolla att set ser bra ut. Justera därefter i fliken Gather (under menyn World fortfarande) och dra eventuellt upp samples om rendern blir grynig, experimentera lite med Distance. 5. När du är nöjd, gå över till menyn Render, fliken Bake och välj där Bake Mode: Ambient Occlusion, sedan kan du välja om du vill ta bort margin, som lägger till en kant runt varje face på texturen, för att undvika texturblödning, dessutom har du clear som gör hela bilden svart som inte har några mappningar, denna skall kryssas ur om du har ett objekt som är uppdelat på flera delar som måste bakas för sig. 6. Tryck bake och vänta. 7. Kolla UV-editorn och spara som en ny fil (eller skriv över texturen) I PS eller liknande grafikediterare så är det sedan bara att göra ett nytt lager och lägga in AO-bakningstexturen där, göre ett till lager där du färgar de olika ytorna till den grundfärg de ska ha, sedan mixar du ihop lagerna med multiply eller liknande, och justerar lite tills du får det som du vill ha det. Du kan också använda Bake Mode: Full Render om du vill baka samtlig information på facen, även skuggor orsakade av lampor, reflektioner(tror jag) färger orsakade av lampor och av indirect lightning mm. mm. Har dock aldrig använt det själv då det tar en fruktansvärd tid (i alla fall i 2.49b) men det torde ge slående resultat om man är duktig på att sätta upp scener och material, men dock så kommer det ju att vara rätt stelt och tråkigt i Trainz, då reflektionerna är döda och skuggorna inte ändras med ljuskällan/orna, men så är det ju med AO/fejkskuggning också, även om den oftast används på ställen som i princip alltid är skuggade. Detta finns beskrivet i min Blenderguide del III, dock då för 2.49b. (Jag kör för övrigt både 2.49b och 2.59, och kommandona är tagna ur 2.59, vilket bör motsvara de i 2.60.) Jag skulle kunna fixa lite bilder ur 2.59 om du inte förstår riktigt.
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Vagnen är nu släppt, för er som är nyfikna så är den skapad i gMax som en G3/Gs och sedan ombyggd till F1 i Blender v2.49b. Tack till Lan för konverteringshjälpen! Texturerna är gjorda av mig och två stycken med hjälp av Ekan (de två snyggare...) En del fejkskuggning har livat upp den gamla modellen och massor av småsaker har fixats till. Passade även på att utnyttja gamla modeller och lånade hela underredet rakt av i princip från N3/NN3-vagnarna, mycket effektivt!
![]() Lite skötselråd om vagnen kanske: Passar i alla tåg mellan 1902 och 1950-tal, kanske senare ändå på små banor. Vagnstypen fanns även på privatbanorna (men med annan märkning då såklart). Vagnen kopplades in i princip alla personförande tåg, och användes som konduktörskupé. Som alla resgodsvagnar skall den alltid gå ytterst i tåget, alltså närmast lok, eller sist för att det ej skall springas genom den låsta resgodsavdelningen. Ofta så kunde två F1: or gå i samma tåg, eller en F1 + en G3/Gs (minst en F1:a för konduktörskupén), även F1 plus en personvagn med resgodsavdelning var vanligt. På 30-40-talet så var den nog ovanligare i snälltågen, utan man ville ha boggievagnar där för att hålla nere friktionen och därmed kunna hålla höger farter. Lite exempel: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32688 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=55445 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93991 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93891
![]() |
#14 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Man får tacka, för ännu en trevlig i vagnsparken.
![]()
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Vacker trävagn som förtjänar ett bra slut men denna eller liknande vagnar fanns som redskaps eller personalvagnar på många stationer. Gråmålade och skitiga med skadade väggar. Skulle kanske inte vara helt fel att släppa lös allas vår smutspelle Ekan med hinkar med färg litervis med olja på dessa vagnar
Stickanw
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|