![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Tack Bengan för att du bryr dig!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2
|
![]()
Har enbart för att testa installerat filen i inlägg 1 i mitt ts2010 och allt verkar fungera väl. Har dock ingen egen erfarenhet av området så jag kan uttala mig om hur kartan i spelet överensstämmer med verkligheten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har testat den första DEM-karta, Luleå, i TRS 2009 vers 3.3. Kan bara konstatera: Föredömligt!
Med lokalkännedom (eller fantasi) kan man åstadkomma mycket. Ett stort plus för tydligt färglagda spår. Kör vidare, jag behöver inte testa. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Falun
Inlägg: 255
|
![]()
Hej Bengan har också testat kartorna alla dina,
den enda som jag inte får att fungera är Kil, då stängs trainz bara ner. fast jag ändrar config till 3:1 kanske är fel ska testa med ordinarie. Sen har jag en förhoppning utan att veta om du har gott om tid eller inte, eftersom du är en hejare på detta så skulle jag vilja ha hela Sveriges järnvägsnät. Jag vet att jag ställde en kanske omöjlig undran. Men det är ju inte förbjudet att fråga. M.V.Trainzhälsningar H-E Hedström |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Prövad i 2009 ver 3.3. Det är bara att lägga ut järnväg och marktextur. Jag har inte lokalkännedom eller tillgång till generalstabens karta, vilket behövs om DM-kartan skall testas i djupet. Söder om Luleå hamn en hyfsat bergsknalle på 40 meters höjd. Banan stiger från öster till väster med en meter. Inte kollat backar etc. Observera tvärsnittet i bilden.
De erfarenheter som finns visar att DEM-kartan fungerar bra - ett utmärkt hjälpmedel för modernt banbygge i Trainz. Skall titta på Gällivare-biten och jämföra med Luleå. Kort och gott Bengan; ett bra jobb. Skulle tro att Benkegbg instämmer. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Glömde bilden - mitt huvud, ni vet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Nu är det ännu värre - fingrarna ni vet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Vilken pixelstorlek skriver du, Bengan, in i Map properties. Efter en titt på Gällivare finns det anledning titta på den frågan för framtiden. Det känns nämligen som om jag skulle vilja zooma ut lite mer - men minimappen är helt utmärkt.
Det är bara att börja med att lägga ut räls och sedan luftledningar. Glöm bara inte att namnge dem... Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Men däremot, så kör jag kartbilderna på lager. Först Internet OpenStreetMap, via Add på kartbilden i gråskalan. Sen kör jag Add igen och lägger på Internet MapPoint på samma kartbild.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Tack. Dina värden vidarebefordrat till Benkegbg. Intressant lösning med kartorna.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Bengan. Nu har jag börjat hyvla på malmbanan. Placerar ut några stationshus för att markera läget för dessa Håller på med att sänka sjöar och höja en del terräng som är för låg. Men om man jämför Boden med Luleå så ligger Boden bara 5-10m högre men borde ligga 20-30m högre än Luleå. Jag vill bygga fram till sjutttitalet så jag letar efter bangårdsritningar av Luleås gamla malmhamnsanläggning. Jag har en dålig från 36 men har för mig att det ändrades något på den senare innan den som nu finns byggdes. desutom undrar jag om det finns några runda järnvägsbommar istället för plankbommarna som används nu och växellykta för dubbel korningsväxel.
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
http://www.ekeving.se/index.html http://www.ekeving.se/b/mb/index.html http://privat.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/fort.html
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Tack för länkarna Bengan, kände redan till Ekevings sida och bahnhofs är ju också hans sida.
När det gäller fortsättning efter malmbanan så smäller ettan och trean lika högt för min del. Ur min synvinkel blir det ditt eget val som avgör
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|