Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-18, 17:44   #61
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Går inte hörnen att få till med en Lathe Extruder (heter det i Gmax vill jag minnas)?
Då markerar du ena av hörnen markerar en mittpunkt runt vilken de nya vertexerna snurras och trycker på en knapp så är det färdigt.

(Det är mycket lättare i Blender )
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 17:57   #62
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Går inte hörnen att få till med en Lathe Extruder (heter det i Gmax vill jag minnas)?
Då markerar du ena av hörnen markerar en mittpunkt runt vilken de nya vertexerna snurras och trycker på en knapp så är det färdigt.

(Det är mycket lättare i Blender )
Det är kanske ännu lättare, problemet är väl att få pivotpunkten rätt placerad först. Edge-metoden har den fördelen att man kan göra asymetriska rundningar, men det är ett hejans flyttande och vridande - man gör väl det man har lärt sig och trivs med.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 03:34   #63
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Cool

Aktuellt läge på tendern sedd från vänster, höger resp. bak sida.

Som synes har jag inte blivit klar med skarven på baksidan av tendern ännu.
Dock inte lagt ned alltför mycket energi på detta.

Fråga: Hur få till ett "riktigt" J i SJ tecknet. Har MÅNGA stilarter att välja bland
i Adobe Photoshop men inte "orkat" gå igenom alla alternativen...........
Någon som vet????
Eller kanske sända ett färdigt tryck till mig......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E907_2010_10_28_Left.jpg (63.5 KB, 368 visningar)
Filtyp: jpg E907_2010_10_28_Back.jpg (24.7 KB, 366 visningar)
Filtyp: jpg E907_2010_10_28_Right.jpg (77.1 KB, 365 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 09:35   #64
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Teckensnitt m.m. finns att ladda ner från Västerås Vagnagentur (underleverantör till WNJ (Westergötland Nerikes Jernväg).

http://www.wnj.se/underleverantor/vva/
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-30, 03:07   #65
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Teckensnitt m.m. finns att ladda ner från Västerås Vagnagentur (underleverantör till WNJ (Westergötland Nerikes Jernväg).

http://www.wnj.se/underleverantor/vva/
Tack för din länkadress,LAn.
Där fanns mycket att studera.

I vilket fall som helst så hittade jag ett fotografi med SJ tecknet och fick
på köpet också den gula färgen:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E907_2010_10_30_Left.jpg (38.5 KB, 325 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-30, 10:07   #66
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tendern ser kanonsnygg ut, du börjar bli en duktig byggare!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 03:55   #67
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Har nu testat ut tendern och loket.
Fick igång det rätt snabbt efter några "resetFormX" på vissa tender detaljer.

Som synes av bilderna "glänser" hjulen när man kör. Skall rätta till detta
lksom komplettering/tillägg av vissa detaljer på tendern.
Dessutom blir det ommålning av själva loket.
Hoppas då kunna utnyttja några av alla de bilder jag fått av er.

Huvudsaken för mig var att testa ut ett lokbygge och få det att fungera som en prototyp, vilket sporrar en för kommande ångloks byggen.

Några bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E907_2010_10_31.jpg (42.0 KB, 282 visningar)
Filtyp: jpg storstupet3.jpg (198.4 KB, 281 visningar)
Filtyp: jpg storstupet2.jpg (117.7 KB, 281 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 10:20   #68
GLE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerbotten
Inlägg: 53
Standard

Hej!
Det var ett fint lok och jag vill inte på något sätt verka gnällig men jag tycker loket ser lite litet ut om man gämför med vagnarna eller är det bara jag som är trött i ögonen.
Annars var det ett mycket fint lok.
GLE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 03:12   #69
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GLE Visa inlägg
Hej!
Det var ett fint lok och jag vill inte på något sätt verka gnällig men jag tycker loket ser lite litet ut om man gämför med vagnarna eller är det bara jag som är trött i ögonen.
Annars var det ett mycket fint lok.
Ja du. Min tanke var densamma när jag kopplade på de tyska vagnarna. Efter ditt inlägg så kollade jag ritningarna och höjden till mitten av rökskåpet skall vara 2,66 meter. Min modell var något lägre vid denna mätpunkt(omkr 1 dm).

Vid vidare efterforskning märkte jag att min modell (hytt,gångbord och panna osv) "ofrivilligt" hade sänkts med ungefär 1-2 dm. Fråga mig inte hur????
Lokets högsta höjd är 4,3 meter vid skorstenens topp. Naturligtvis var denna
punkt också då lite lägre på min modell........
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 10:44   #70
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Ja du. Min tanke var densamma när jag kopplade på de tyska vagnarna. Efter ditt inlägg så kollade jag ritningarna och höjden till mitten av rökskåpet skall vara 2,66 meter. Min modell var något lägre vid denna mätpunkt(omkr 1 dm).

Vid vidare efterforskning märkte jag att min modell (hytt,gångbord och panna osv) "ofrivilligt" hade sänkts med ungefär 1-2 dm. Fråga mig inte hur????
Lokets högsta höjd är 4,3 meter vid skorstenens topp. Naturligtvis var denna
punkt också då lite lägre på min modell........
vovven47,
kontrollmät alla delar! Jag brukar lägge en "rectangle" runt delarna och justera in den, då står ju måtten i egenskapsrutan i gmax.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-03, 03:22   #71
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
vovven47,
kontrollmät alla delar! Jag brukar lägge en "rectangle" runt delarna och justera in den, då står ju måtten i egenskapsrutan i gmax.
Tackar för tipset.
Obs! Alla tips välkomna till mig.

Bland alla de bilder jag fått mig tillsänt fann jag en E loks ritning, som var mycket mer detaljerad än den jag utgick ifrån => Några AHA utrop!

F.ö. så har jag ägnat mycket tid åt "Trial and Error" utveckling, vilket förhoppningsvis kommer att gagna mig för stundande projekt.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 09:33   #72
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Tackar för tipset.
Obs! Alla tips välkomna till mig.

Bland alla de bilder jag fått mig tillsänt fann jag en E loks ritning, som var mycket mer detaljerad än den jag utgick ifrån => Några AHA utrop!

F.ö. så har jag ägnat mycket tid åt "Trial and Error" utveckling, vilket förhoppningsvis kommer att gagna mig för stundande projekt.
T&E är bästa sättet att lära sig gmax på, man har ju alltid Ctrl-Z att ta till!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 03:32   #73
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
T&E är bästa sättet att lära sig gmax på, man har ju alltid Ctrl-Z att ta till!
Ctrl-Z leder en tillbaka till GAMLA minnen(kunskaper).
Ctrl-Z = EndOfFile eller X´1A` om jag inte missminner mig....
Alltså lägg in ett AVSLUT i filen.
Hoppas det inte blir så för min del......
Ursäkta, men tankarna SKENADE iväg till flydda tider...
Inte så många år efter 1972 då SJ upphörde med ångloks
körandet.

Annars är allt gott med utvecklandet, även om GMax verkar ha
blivit trögare. Kanske beroende på att lok projektet växt till
3613 KB på disken.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 03:37   #74
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Kolla bifogade bilder för aktuellt status.
Nu har loket rätt höjd.
Har också börjat klä det med foton som jag fått från forumet.
Tyvärr blir det ett hopplock från olika lok individer, därav de
olika färgvalörerna. Skall senare på nåt sätt försöka anpassa detta.....

Använder Adobe Photoshop och lär mig nåt nytt varje dag. Kolla
de rödmarkerade fälten från lokets vänstersida. Tyckte själv när jag
började texturera att bilderna på vänster hyttsida och panna lutade en smula, men anpassade detta under mappningen. Sen av en slump så hittade jag en feature under Photoshop, som kallas "Image rotation" och den föreslog en rotering på 2 grader av ovan 2 bilder.

Sagt och gjort! Därför blev mappningen en smula förskjuten som synes när jag
laddade upp loket igen under GMax, men den minimala lutningen försvann.
Går naturligtvis att rätta till, men jag ville bara visa detta......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E907RightSide_2010_11_13.jpg (66.3 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg E907Front_2010_11_13.jpg (23.8 KB, 117 visningar)
Filtyp: jpg E907LeftSide_2010_11_13.jpg (102.1 KB, 117 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 07:54   #75
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Utseendet blir bättre och bättre! Samspelet mellan gmax och ritprogrammet är väldigt viktigt, intensivt och tidskrävande. Jag hoppar som en liten stenskvätta mellan gmax mappning och ritprogrammets vrid, flytta, ändra färg mm. Utan att ha båda öppna samtidigt kommer man ingen vart. Man ser att du börjar bli varm i kläderna nu, Vovven!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009