![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]()
Jag har letat men har inte hittat...
![]() Finns det några bra guider för att scipta fram en liten moddel till trainz?
![]() |
#2 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
bland annat i forumet finns det en om ett hus.
Gör den så lär du kunna göra fler saker. Jag kan hjälpa till ytterligare men jag vill att du läser dessa guider först.
![]() |
#3 |
Tidigare TriQz
|
![]()
Men jag har redan läst de guider som finns i forumet några hundratals gånger!
jag vet redan hur man gör en modell men jag vet inte hur man transporterar den till trainz!
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
i trainz asset creation studio (trainz-pluginen till Gmax) tar du File -> Export
sedan är det bara att skriva en configfil samt att lägga alla filer på rätt ställe (vet ej var då jag inte har TRS06 instalerat...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare TriQz
|
![]()
Jag ber om ursäkt för att jag aldrig har nämnt det här men det jag egentligen behöver hjälp är hur man scriptar sjlva modellen så att den kommer in i trainz!
![]() |
#6 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Skapa en mapp.
Exportera objektet till IM-format och även alla texturefiler. Lägg dessa i mappen. Gör sedan en textdokument som du kallar config. Jag kopierade en config som jag använder till alla mina byggnader och skyltar, i detta fallet en bankomat. kuid <kuid:185092:1010:1> region "Sweden" type "machine" description "" trainz-build 2 category-class "BC" category-region-0 "SE" category-era-0 "2000s" asset-filename "bankomat" username "bankomat" thumbnail author "Arvid Nilson" organisation "'" contact-email "Arvid.lok@telia.com" license "The content(s) may not be included in or referenced from any commercial content (Payware or Shareware)." kind "scenery" Självklart får du inte använda min kuid eller liknande! Asset-filename måste vara exakt samma som namnet på Im filen och mappen allt ligger i. Username är det som står i trainz. Tips: -Tänk på att texurerna måste vara exempel 512*512, 64*128, 256*1024 etc.. Hoppas du blev lite klokare av denna guiden.
Arvid Nilsson Senast redigerad av Arre den 2007-03-23 klockan 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |