Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Hur gör man modeller till TRS06? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15334)

Affe 2007-03-11 14:56

Hur gör man modeller till TRS06?
 
Hej.
Jag är en helt nybörjare på att överföra saker till trainz men jag undrar hur man överför de modeller man har gjort klart i gmax till TRS06.
När jag väljer Export file i GMax så blir filen en .P3D fil...
Hur gör man om de till en annan filtyp som trainz tar?

Arre 2007-03-11 15:13

Du måste ladda ner trainz asset creaton studio som är ett gamepack till gmax.
Det är likadant som gmax men du kan exportera till trainz.

Jag har tyvärr ingen direktlänk men jag tror du kan hitta den själv med hjälp av exempelvis www.google.se

Bengan 2007-03-11 15:15

Hallå Affe.

Du behöver ha Trainz Content Creation Pack installerat för att få Im och Pm filer.

Finns på länken nedan, om den nu fungerar.

http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip

EDIT: eller på denna länk http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm

Affe 2007-03-19 13:07

Tack så mycket för svaren, arvid och bengan...
Men om jag har gjort en moddell och överfört den till .IM ...
Hur för jag in den i spelet så att det blir en modell i trainz...
För TRS 06 är det content creater plus som man ska använda för att lägga in moddeller, tror jag?
Är jag inne på rätt spår lr behövs det att växlas om lite?

Arre 2007-03-19 15:31

Vet du överhuvudtaget vilka filer man måste ha med?

Om du vet det är det bara att lägga dessa i en mapp och sedan beroende på om det är till trs 2004 eller 2006 skiftar det lite.

Om du inte vet kan du leta i forumet efter många trådar med bra fakta.

Affe 2007-03-19 19:20

Jag har letat men har inte hittat...:confused:
Finns det några bra guider för att scipta fram en liten moddel till trainz?

Arre 2007-03-20 08:30

bland annat i forumet finns det en om ett hus.
Gör den så lär du kunna göra fler saker.

Jag kan hjälpa till ytterligare men jag vill att du läser dessa guider först.

Affe 2007-03-20 18:52

Men jag har redan läst de guider som finns i forumet några hundratals gånger!
jag vet redan hur man gör en modell men jag vet inte hur man transporterar den till trainz!

Json 2007-03-20 19:17

i trainz asset creation studio (trainz-pluginen till Gmax) tar du File -> Export

sedan är det bara att skriva en configfil samt att lägga alla filer på rätt ställe (vet ej var då jag inte har TRS06 instalerat...)

Affe 2007-03-20 21:34

Jag ber om ursäkt för att jag aldrig har nämnt det här men det jag egentligen behöver hjälp är hur man scriptar sjlva modellen så att den kommer in i trainz!

Arre 2007-03-23 18:02

Skapa en mapp.
Exportera objektet till IM-format och även alla texturefiler.
Lägg dessa i mappen.
Gör sedan en textdokument som du kallar config.

Jag kopierade en config som jag använder till alla mina byggnader och skyltar, i detta fallet en bankomat.

kuid <kuid:185092:1010:1>
region "Sweden"
type "machine"
description ""
trainz-build 2
category-class "BC"
category-region-0 "SE"
category-era-0 "2000s"
asset-filename "bankomat"
username "bankomat"
thumbnail
author "Arvid Nilson"
organisation "'"
contact-email "Arvid.lok@telia.com"
license "The content(s) may not be included in or referenced from any commercial content (Payware or Shareware)."
kind "scenery"


Självklart får du inte använda min kuid eller liknande!

Asset-filename måste vara exakt samma som namnet på Im filen och mappen allt ligger i.
Username är det som står i trainz.

Tips:

-Tänk på att texurerna måste vara exempel 512*512, 64*128, 256*1024 etc..


Hoppas du blev lite klokare av denna guiden.

Daniel 2007-03-23 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
kuid <kuid:185092:1010:1>

Självklart får du inte använda min kuid eller liknande!

Då kanske du inte ska skylta med din KUID? :)

Affe 2007-03-23 21:08

Tack så mycket för det arvid...:tumupp: :D
Nu ska en moddell göras till taarainz;)
EDIT: MÅSTE texturerna vara en viss storlek?

knebert 2007-03-23 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av Affe

EDIT: MÅSTE texturerna vara en viss storlek?

Hej

Ja tydligen skall det vara det eftersom Arvid räknade upp en massa storlekar. Nu kan jag inget om G-max men tror att de skall vara som Arvid skrev tex då 256*256 och inte tex 256*323....
Ser du skillnaden?

MVH Kenneth


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009