Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-29, 12:53   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Idag på morgonen, fräsh och utvilad efter lite ångest inför projektet, har jag provat olika metoder för "pitch", d.v.s. tonhöjden av ljudet (inte att förväxla med volymen, tonhöjden för t.ex motorn bestäms av gaspådraget medan tonhöjden för t.ex skenljud bestäms av hastigheten). Testerna har fallit väl ut så det kommer att fungera bra.

Mitt grundkoncept ligger i separta ljudfiler som blandas. Hur många olika ljudfiler som behövs kan jag inte säga idag, då jag inte har analyserat en bra inspelning ännu (t.ex. från en rälsbuss).

Detta koncept kräver ett litet specialprogram eller ett script i form av en regel, som går i bakgrunden, men för mig är det, det minsta problemet. Det är själva ljudfilerna som det kommer att hänga på, om resultatet skall bli bra.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-29 klockan 13:07.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 14:55   #2
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Idag på morgonen, fräsh och utvilad efter lite ångest inför projektet, har jag provat olika metoder för "pitch", d.v.s. tonhöjden av ljudet (inte att förväxla med volymen, tonhöjden för t.ex motorn bestäms av gaspådraget medan tonhöjden för t.ex skenljud bestäms av hastigheten). Testerna har fallit väl ut så det kommer att fungera bra.

Mitt grundkoncept ligger i separta ljudfiler som blandas. Hur många olika ljudfiler som behövs kan jag inte säga idag, då jag inte har analyserat en bra inspelning ännu (t.ex. från en rälsbuss).

Detta koncept kräver ett litet specialprogram eller ett script i form av en regel, som går i bakgrunden, men för mig är det, det minsta problemet. Det är själva ljudfilerna som det kommer att hänga på, om resultatet skall bli bra.
Detta låter mycket spännande Sven-Olov!
Ljudet är ju en mycket viktig del av upplevelsen och jag har alltid ljudet högt upskruvat under körning. Däremot tycker jag inte att det stämmer att 2006 skulle ha dåligt ljud. Jag vet att många inte får det att låta bra men undrar om orsaken ligger i 2006. Själv har jag fått ett mycket bättre ljud efter bytet till 2006, jag kan nu till och med höra ett skrikande gnisselljud från hjulen vid spinn, något som aldrig hördes förut. Däremot kan det bli lite problem om jag har väldigt många tåg igång men det hade jag även i 2004.

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 15:39   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Detta låter mycket spännande Sven-Olov!
Ljudet är ju en mycket viktig del av upplevelsen och jag har alltid ljudet högt upskruvat under körning. Däremot tycker jag inte att det stämmer att 2006 skulle ha dåligt ljud. Jag vet att många inte får det att låta bra men undrar om orsaken ligger i 2006. Själv har jag fått ett mycket bättre ljud efter bytet till 2006, jag kan nu till och med höra ett skrikande gnisselljud från hjulen vid spinn, något som aldrig hördes förut. Däremot kan det bli lite problem om jag har väldigt många tåg igång men det hade jag även i 2004.

Håkan
Nja, dåligt ljud kanske är fel ordval, kanske man ska beskriva ljudet i TRS2006 mera som nyckfullt. Kvalitetsmässigt är det inte något fel på ljudet. Från programmerarens synvinkel är TRS2006 mer instabilt/nyckfullt i flera detaljer, jämfört med TRS2004, men i många andra deltaljer lite mer kraftfullt. Mycket av det nya som finns i TRS2006 känns inte riktigt färdigt ännu.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 16:41   #4
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Nja, dåligt ljud kanske är fel ordval, kanske man ska beskriva ljudet i TRS2006 mera som nyckfullt. Kvalitetsmässigt är det inte något fel på ljudet. Från programmerarens synvinkel är TRS2006 mer instabilt/nyckfullt i flera detaljer, jämfört med TRS2004, men i många andra deltaljer lite mer kraftfullt. Mycket av det nya som finns i TRS2006 känns inte riktigt färdigt ännu.
Ja, jag håller med dig. Det känns som om 2006 släpptes alldeles för tidigt, långt innan det var helt klart och det har ju också skapat problem för många med SP1-installationen. Även om jag inte hade TRS på den tiden så har jag fått för mig att mycket med 2004 inte heller var så bra i början.

Det skall i alla fall bli väldigt roligt att få se vad du nu håller på att utveckla.
Dina tidigare skapelser med bl.a. HUD-panelen är till stor glädje och det skulle vara roligt att själv försöka sig på lite sånt arbete framöver men det känns som om vägen dit är lång...

Mvh,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009